ביום חמישי הקרוב יתקיים במשרד החוץ "יום אסיה והפסיפיק", שבמסגרתו יארח שר החוץ גבי אשכנזי את כל 11 שגרירי המרחב המכהנים בישראל לשיחת תדרוך וכן יחתום - קודם למפגש ואחריו - על שורת הסכמים.
2 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי באולפן ynet
גבי אשכנזי באולפן ynet
היקף הסחר עם אסיה עלה בעשרות מיליארדים מ-1992. אשכנזי
(צילום: שאול גולן)
2 צפייה בגלריה
בקרוב בישראל? סרט בוליוודי, ארכיון
בקרוב בישראל? סרט בוליוודי, ארכיון
בקרוב בישראל? סרט בוליוודי, ארכיון
(צילום: AFP)
בין ההסכמים שייחתמו ניתן למנות את הסכם התעופה עם תאילנד, הסכם פטור מאשרות רשמיות עם נפאל ובימים הקרובים אף שורת הסכמים נוספים עם וייטנאם וסרי לנקה בתחום התעופה.
שורת הסכמים תיחתם גם מול הודו, וביניהם הסכם תרבות, שכולל הפקה משותפת של סרט בוליוודי בישראל, דבר שצפוי להוסיף מקומות עבודה לסקטור הקולנוע בארץ וגם לתרום להגברת התיירות וההשקעות. הסכם נוסף שייחתם עם הודו נוגע לבריאות, לאחר שראש הממשלה ההודי נרנדרה מודי השיק תכנית ענק בתחום הקרויה "מודי-קייר", דבר שיסייע ליצוא הישראלי של טכנולוגיה בתחום הבריאות. הסכם אחר נוגע לנושא המים וייחתם מול מדינת המחוז אוטר פראדש שבצפון הודו: המדינה משקיעה תקציב ענק בשביל לחבר את כל משקי הבית למערכת המים, וחברות ישראליות מעוניינות להיכנס לשוק ההודי.
כמו כן, בהמשך השנה אמור להיחתם הסכם סחר חופשי עם דרום קוריאה, שבמשרד החוץ מציינים שיביא להוזלת מחירים בישראל ויסייע ליצואנים הישראלים. ההסכם ייחתם כנראה באוקטובר. ישראל נמצאת במגעים מתקדמים לחתימת הסכמי סחר חופשי גם עם וייטנאם וסין, ובהמשך גם עם הודו ואולי גם עם יפן ותאילנד.

הסכמים עם המפרץ עשויים לאפשר שת"פ משולש

הרציונל בהסכמים הוא להביא יותר מקומות עבודה למשק הישראלי, להוזיל את יוקר המחיה, לסייע ליצואנים ולהגביר את ההשקעות הזרות והתיירות הנכנסת. אסיה נחשבת למנוע הצמיחה המרכזי בעולם, ומומחים מעריכים כי היא זו שתסייע לחלץ את הכלכלה העולמית מהמשבר העמוק, כפי שהיה ב-2008. כבר כיום מעל 50 אחוז מהתל"ג העולמי נמצא באסיה, ולפי ההערכות הפורום הכלכלי העולמי, בשנת 2030 אסיה תהווה 60 אחוז מהצמיחה העולמית.

גם בתחום האנרגיה פועל משרד החוץ כדי להביא את חברות האנרגיה הגדולות מאסיה להשתתף בהפקת הגז בבלוקים החדשים שייפתחו לחיפושי גז בסבב השלישי ב-2021. צרכניות האנרגיה הגדולות בעולם מצויות באסיה, והתקווה היא שבנוסף לחיפוש, יתבצע תהליך הנזלה ויצוא גז למדינות כמו הודו, דרום קוריאה ואחרות.
ישראל הכפילה מאז שנת 1992 את מספר נציגויותיה באסיה (מ-10 ל-19). לצד זאת, הסחר עם סין גדל מ-50 מליון דולר בשנת 1992 לכ-15 מיליארד כיום, ועם הודו מ-92 מיליון דולר ל-3 מיליארד. יותר מ-70 חברות יפניות פתחו משרדים בישראל, וסך ההשקעות היפניות קפץ בחמש השנים האחרונות פי 35.
קונצרן הענק ההודי טאטא פתח מרכזי פיתוח בארץ בתחום החדשנות, וגם אוסטרליה פתחה בישראל את אחד מחמשת מרכזי המו"פ שלהם לחדשנות בעולם (Landing Pad).
במשרד החוץ מציינים כי הנורמליזציה עם המפרץ עשויה לאפשר בהמשך שיתוף פעולה משולש של מדינות המפרץ ביחד עם הענקיות מאסיה.
נושא נוסף שבו עוסק משרד החוץ הוא קידום הסכמי סיעוד נוספים עם נפאל והפיליפינים, בנוסף להסכם שנתחם ב-2018 עם ביקור נשיא הפיליפינים דוטרטה. מטרת ההסכם היא להביא עובדי סיעוד לקשישים בבתי אבות ולאוכלוסיה הנזקקת בישראל.
רק לאחרונה ישראל והודו השלימו פרויקט ניסויים ענק במכשור לגילוי הנגיף, תוך פחות מדקה, כדי לאפשר את פתיחת התעופה והעסקים.