החתונה ההמונית שהובילה לעימותים - ולסערה שהגיעה עד שולחן ראש הממשלה: עשרות נכחו אמש (יום ד') בחתונה בבית בגבעת זאב, שאליו פרצו שוטרים וכוחות מג"ב. שוטר ושני נוכחים נפצעו קל במהומה שתועדה בסרטונים רבים, והובילה לזעם - הן של פרויקטור הקורונה מצד אחד והן של השרים החרדים, מהצד השני. לאחר העימות, החתונה נמשכה - ואיתה הריקודים והחגיגות.
במשטרה אמרו כי הגיעו למקום בעקבות דיווח על חתונה עם עשרות משתתפים, בניגוד להגבלות סגר הקורונה. לדבריהם, השוטרת שתיעדה את המתרחש וביקשה לזהות את בעלת הבית הותקפה על ידה, ולכן נאלצו השוטרים להודיע לה שהיא מעוכבת, וביקשו ממנה להתלוות אליהם כמה פעמים. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד שבדק את תפקוד השוטרים ביקש לחזק את ידיהם. הוא אמר לשוטרים שהם פעלו בצורה מקצועית. "ידיד מגבה אותם ואומר שפעלו בצורה תקינה לנוכח האלימות שהופנתה כלפיהם בזמן שבאו לאכוף את תקנות הקורונה", נמסר מהמשטרה.


10 צפייה בגלריה
כוחות משטרה הגיעו לבית בישוב גבעת זאב בעקבות אירוע שהתקיים במקום תוך הפרת התקנות
כוחות משטרה הגיעו לבית בישוב גבעת זאב בעקבות אירוע שהתקיים במקום תוך הפרת התקנות
שרוע על הקרקע, בעימותים עם השוטרים
10 צפייה בגלריה
אחד מהשוטרים נפצע
אחד מהשוטרים נפצע
דם על ידו של השוטר
"בשלב זה", אמרו במשטרה, "שאר בני הבית החלו להתלהם ולהפריע לשוטרים, תוך שחלקם זורקים לעברם בקבוקי שמן מזכוכית שהתנפצו. השוטרים עצרו את אחד החשודים תוך שהוא מתנגד למעצר ותוקף אותם, ובתוך כך החליק על השמן, ושניהם נחבלו משברי הזכוכית". בעלת הבית נקנסה ב-5,000 שקלים והחשוד הועבר לתחנת המשטרה, שם טופל על ידי צוות מד"א.
מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, אמר כי "שוב אנו עדים לתקיפת שוטרים שמבצעים את תפקידם כלפי מי שמפר את החוק ברגל גסה. לצערי במקום שישמע גינוי חריף כלפי אלו המפרים את התקנות ופוגעים בשוטרים האוכפים אותן, יש מי שבוחרים להשתלח בשוטרים ולהכפישם".
המשפחה תיארה כמובן סיפור שונה. לדבריה, נערך אירוע מצומצם בחוג המשפחה הקרובה בקפסולות ובחלוקה לשני מתחמים. אם הכלה לקחה לשוטרת את הסלולרי בדרישה שלא תצלם בתוך ביתה, והשוטרת הזעיקה תגבורת ודיווחה כי הותקפה. כוחות גדולים הגיעו למקום ודרשו לעכב את האמא. בניה חיבקו אותה ואחד מהם מנע מהשוטרים לעכב את אמו.

10 צפייה בגלריה
כוחות משטרה הגיעו לבית בישוב גבעת זאב בעקבות אירוע שהתקיים במקום תוך הפרת התקנות
כוחות משטרה הגיעו לבית בישוב גבעת זאב בעקבות אירוע שהתקיים במקום תוך הפרת התקנות
אחי הכלה, שנעצר ונפצע
(צילום:בר גינזברג)
10 צפייה בגלריה
כוחות משטרה הגיעו לבית בישוב גבעת זאב בעקבות אירוע שהתקיים במקום תוך הפרת התקנות
כוחות משטרה הגיעו לבית בישוב גבעת זאב בעקבות אירוע שהתקיים במקום תוך הפרת התקנות
חוגגים אחרי העימותים
(צילום: שלו שלום )
לטענת המשפחה, השוטרים קפצו על אחד הבנים תוך שהם זורקים עליו פמוטים, מטיחים בקבוק זכוכית בראשו ומכים אותו. בני המשפחה טענו שהוא נעצר מבלי שניתן לו טיפול רפואי. אבי הכלה פונה גם כן לטיפול רפואי, לאחר שנפצע בידיו מזכוכית. ילדים קטנים שהיו בבית לקו בחרדה ודם נראה על שולחנות האוכל. לבסוף המשטרה עזבה בלי לעכב את האם, כשהעצור היחיד הוא אחי הכלה, יצחק פולק.
פולק אמר הבוקר: "השוטרים נכנסו לבית ואמרו שרוצים לקחת את אמא שלי למעצר. אני מהמקום שרואה את אמא שלו ככה מבוהלת, לא יודעת מה לעשות, נעמדתי מול השוטרת. לא רציתי שזה ייגמר רע. אחרי זה הם התחילו לדחוף ולהפעיל כוח. ראיתי שאמא שלי נופלת ואז אחד השוטרים נתן לי בוקס וטען שאני עצור והמשיך לתת לי מכות. זה נגמר ממש לא טוב".
10 צפייה בגלריה
יצחק פולק
יצחק פולק
אח הכלה שנעצר, יצחק פולק

עורך דינו, איתמר בן גביר, טען כי "אפילו בחתונות של חמאס במזרח ירושלים המשטרה לא מתנהגת בכזו אלימות. דמו של הציבור החרדי הפך להיות הפקר".
הכלה שרה לוי סיפרה על היום הגדול שהפך למהומת ענק: "הגענו ליום החתונה שלי רק שתי המשפחות באירוע מצומצם. בחלום הכי רחוק שלי לא חשבתי שככה ייראה יום החתונה שלי. שמרנו על הכללים והמשטרה הגיעה בחוסר רגישות ופוצצה הכול".

אביה, הרב אורי פולק, אמר: "עשינו חתונה לפי החוק, חלק בחוץ ובחלק בפנים. עם מסכות. אבל השכנים התקשרו, והשוטרים באו והתנהגו בצורה זוועתית. הם פתחו לבן שלי את הראש. הם רצו לעצור את אשתי והילדים שלי התנגדו. כולנו שמנו ידיים כדי שישימו לנו אזיקים, כדי שיראו מה זה משטרת ישראל. אף אחד לא זרק בקבוקים, הבן שלי הוא שנפצע מהשוטרים".
התקליטן באירוע סיפר כי המשיך בעבודתו גם בזמן הפשיטה המשטרתית. "קודם כל לא שמרו פה על הכללים" אמר. "היו אולי 60 או 70 איש בבית. הם באו בטוב, באו לבדיקה. אז התחילו צעקות סתם והם יכלו לגמור את זה בשקט בלי ריקודים, אבל התחילו - ופתאום 'בומבה' לשוטר. מפה העניינים רק הידרדרו. שש ניידות באו, 30 יס"מניקים. לא מבינים מה הולך פה, ואני ממשיך לשים מוזיקה בסבבה".
מפקד מרחב ציון במשטרה, תת-ניצב עופר שומר, אמר הלילה כי השוטרים שהגיעו למקום נתקלו ביחס עוין ואלים, וציין כי הושמעו כלפיהם איומים. "הייתה הפרה חמורה ביותר של התקנות", הוא אמר. "ההתקהלות הזו הייתה אסורה מלכתחילה. המשתתפים גם הפרו את החוק ביודעין וגם התנגדו לכוחות המשטרה שבאו בסך הכול לאכוף את התקנות".
10 צפייה בגלריה
שרה לוי ואריאל לוי
שרה לוי ואריאל לוי
החתן והכלה
(צילום: שלו שלום )
10 צפייה בגלריה
בתאל פולק, אם הכלה
בתאל פולק, אם הכלה
אם הכלה. סירבה לאפשר לשוטרת לתעד
(צילום: שלו שלום)
10 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
עורך הדין בן גביר, שמייצג את אחי הכלה שנעצר
(צילום: אלכס גמבורג )
פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הגיב בתחילה בחריפות לחתונה בגבעת זאב ואמר ל-ynet כי "פעולת המשטרה היום היא מסר לכל מי שחושב ולכל מי שמיישם בחוצפה וחוסר רגישות. סוג האכיפה הזה יימשך. אין לנו סובלנות להתקהלויות המוניות ולחתונות, ואנחנו לא ניתן שתופעות כאלה שליוו אותנו ביולי-אוגוסט יחזרו על עצמן".
כשעה לאחר מכן נמסר מגמזו כי תגובתו הראשונית הועברה על בסיס מידע שגוי וחלקי שהובא בפניו. "אני חוזר בי מתגובתי הראשונה ומצטער על אופן התגובה", אמר והוסיף: "המשטרה נמצאת במשימה מורכבת וקשה במטרה לשמור על ההנחיות ועל בריאות הציבור. לא ניתן לקיים אירועים כמו חתונה בהתקהלות המונית מבלי לסכן את הציבור. עם זאת יש לנהוג באיפוק אך בנחישות על מנת למנוע הדבקה ותחלואה".
בכירי המפלגות החרדיות, שזעמו על התגובה הראשונית של גמזו, דרשו לחקור את האירוע. יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, אמר כי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על המקרה: "אמרתי לו שמדובר באירוע חמור ביותר שבו שוטרים פורצים לבית עם רובים ופוצעים אנשים. דרשתי בדיקה יסודית על ידי גורם חיצוני. ראש הממשלה הבטיח לבדוק את האירוע". לפני כן כינה דרעי את המקרה "אירוע מזעזע", ודרש את "הפסקת האלימות המשטרתית הקשה".
10 צפייה בגלריה
רוני גמזו בביתו של השייח מוואפק טריף בג'וליס
רוני גמזו בביתו של השייח מוואפק טריף בג'וליס
גמזו. הגיב בחריפות
(צילום: אביהו שפירא)
10 צפייה בגלריה
ישיבת סיעות בלוק הימין
ישיבת סיעות בלוק הימין
דרעי וליצמן. דורשים לחקור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ יעקב ליצמן מיהדות התורה הגיב: "אני מזועזע ונדהם מול התיעוד הקשה מחתונה שנהרסה לקול בכי האורחים ובעלי השמחה, בשל אלימות משטרתית קשה. לצד החובה לשמירה על ההנחיות, אין לקבל התנהגות מחפירה כזו של השוטרים במקום. מדובר באיבוד עשתונות, תוך הפעלת כוח מופרז בחוסר חמלה וללא התחשבות מינימלית. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, אם אמון הציבור במשטרה חשוב לך, תמנה מיידית קצין חוקר לאירוע הקשה והמיותר הזה. לא נוכל לשתוק מול מראות מדממים ובלתי אנושיים אלו, ואין לעבור על כך לסדר היום”.
השר לביטחון הפנים אוחנה אמר: "צפיתי בכאב בתמונות מפיזור החתונה בגבעת זאב, והן אכן תמונות קשות ומצערות. ‏אבדוק את האירוע באופן אישי ומעמיק. ‏לא אחרוץ דין לפני שמלוא הפרטים יהיו בפניי. ‏ביקשתי מהמשטרה לקבל את כל המידע הרלוונטי במהירות ונוציא אותו לציבור בהקדם".
ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר אותה שיחה כי אוחנה "התחייב בפניו לקיים בדיקה יסודית ומהירה בעניין ולדווח על תוצאותיה לציבור בהקדם".

תיעוד מדימונה: פוזרה חתונה המונית עם כ-150 איש

גם בדימונה נרשמה התרחשות דומה של חתונה המונית אמש. המשטרה הוזעקה למקום וחילקה קנסות על סך 5,000 שקל לאחראים על האירוע וגם למארגן החתונה, שהתקיימה בבית בעיר.

המשטרה מסרה כי בין היתר ניתנו קנסות גם לתקליטן, הצלם ומפעיל מערך ההסעדה. החתונה, שבה לפי ההערכות של המשטרה השתתפו כ-150 בני אדם, פוזרה ללא אירועים חריגים.
קובי נחשוני, איתמר אייכנר ואילנה קוריאל השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:24, 14.10.20