אפילו בעסקה לחילופי חיסונים נגד קורונה מתגלעים חילוקי דעות בין ישראל לרשות הפלסטינית. שרת הבריאות הפלסטינית, מי אל-כילה, טענה אחר הצהריים (יום ו') כי הרשות סירבה לדרישת ישראל שלא להעביר לרצועת עזה חלק ממיליון עד 1.4 מיליון חיסוני פייזר שתקבל ממנה ושתוקפם עומד לפוג - כשישראל תקבל בתמורה כמות זהה של מנות חיסון חדשות מפייזר, בחודשים ספטמבר-אוקטובר, על חשבון המשלוח שמיועד לפלסטינים.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים ברזילי אשקלון
חיסון קורונה פייזר בית חולים ברזילי אשקלון
מזריקים חיסון של פייזר בישראל. ארכיון
(צילום: AFP)

אל-כילה מסרה כי הרשות הפלסטינית חתמה על הסכם עם חברת פייזר לרכישת 4 מיליון מנות חיסון, כשמתוכן כאמור מיליון מנות יגיעו מישראל, החל מהיום. לפי שרת הבריאות, לאחר שהרשות הסכימה להצעה באופן עקרוני החל משא ומתן משולש בין פייזר, הרשות הפלסטינית וממשלת ישראל. לדבריה, במהלך המו"מ ישראל דרשה שההסכם לא ייחתם בשם המדינה הפלסטינית ושהרשות לא תעביר חלק ממנות החיסון הללו לרצועה, אך הרשות סירבה לכך. עוד הדגישה כי ההסכם לא נחתם עם ישראל אלא עם חברת פייזר.
חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס לטענות הפלסטיניות בציוץ בטוויטר: "במו"מ בין הרש"פ לבין חברת פייזר וממשלת ישראל להעברת חיסונים העמידה ישראל שני תנאים שנדחו: שלא ייכתב מדינת פלסטין (כפי שהופיע בהסכם המקורי בין פייזר לפלסטין) ושלא יועברו חיסונים לעזה. שתי דרישות מטופשות שנדחו. ההסכם המשולש יצא לפועל".
מוקדם יותר, בהודעה משותפת של משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות ומשרד הביטחון, נמסר כי המתווה אושר לאור העובדה שמלאי החיסונים שבידי ישראל עונה על כלל הצרכים כיום. "בהתאם להמלצת הגופים הרלוונטיים", נמסר, "לאחר עבודת מטה וקבלת כלל האישורים הנדרשים, סוכם כי מדינת ישראל תעביר לרשות הפלסטינית 1 עד 1.4 מיליון מנות חיסון נגד נגיף הקורונה של חברת פייזר הנמצאות בישראל".
3 צפייה בגלריה
100 אלף מנות חיסוני קורונה הועברו מישראל לרשות הפלסטינית
100 אלף מנות חיסוני קורונה הועברו מישראל לרשות הפלסטינית
לוחצים ידיים בעת העברת המשלוח הראשון שמונה 100 אלף מנות
(צילום: דוברות מתפ"ש)
3 צפייה בגלריה
100 אלף מנות חיסוני קורונה הועברו מישראל לרשות הפלסטינית
100 אלף מנות חיסוני קורונה הועברו מישראל לרשות הפלסטינית
(צילום: דוברות מתפ"ש)
ביחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים מסרו כי אנשיה תיאמו היום מעבר של משלוח ראשון במסגרת ההסכם, של כ-100 אלף מנות חיסון. ביחידת מתפ"ש ציינו כי המשלוח הועבר בתום עבודת מטה שנמשכה חודשים ארוכים, בשיתוף עם המשרד לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית ומשרד הבריאות הישראלי.
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, אמר: "בשבועות האחרונים פעלנו ביתר שאת על מנת להביא לחתימת הסכם החיסונים בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית, אשר מביא עימו בשורה משמעותית למאמץ המשותף למיגור מוחלט של נגיף הקורונה באזור שלנו. מדובר באינטרס בריאותי וכלכלי משותף ראשון במעלה, שכן אנו חיים במרחב אפידמיולוגי אחד. הסכם זה מצטרף לשורת צעדים במסגרת המאמץ המשמעותי שמובילה היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים מאז התפרצות נגיף הקורונה - במטרה לשמור על בריאותם של תושבי האזור ולהשיב את שגרת החיים על כנה".
שר הבריאות החדש, ניצן הורוביץ, אמר במקביל כי שוחח עם עמיתתו הפלסטינית. "הקורונה לא מכירה בגבולות ולא מבדילה בין עמים", צייץ הורוביץ. "המהלך החשוב של חילופי החיסונים הוא אינטרס של כל הצדדים. אני מקווה ומאמין שהצעד הזה יקדם שיתוף פעולה בין ישראל לשכניה הפלסטינים גם בתחומים נוספים".
בינתיים, אובחנו אתמול 25 ישראלים חיוביים לקורונה. בבתי החולים מאושפזים 48 חולי קורונה, 24 מהם במצב קשה. 17 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,427 חולי קורונה - שישה מהם החודש.