בשבע השנים מאז מבצע צוק איתן, חמאס היה עסוק בהתעצמות ובניין הכוח שלו כדי ליצור מאזן אימה מול ישראל, והתבסס על מודל חיזבאללה מסיום מלחמת לבנון השנייה ועד היום והוא שואב ממודל זה השראה. מטרתו האסטרטגית של חמאס הינה להשיג הרתעה צבאית משמעותית מול ישראל שתוביל למערך בלמים ואיזונים ישראלי בהתנהלות מול הארגון השולט ברצועת עזה.

מבצע שומר החומות - כתבות נוספות:

בשבועות האחרונים שוחחו עם "ידיעות אחרונות" מקורות פלסטינים ברצועה ובגדה המערבית, חלקם מקורבים לחמאס וחלקם אנליסטים פלסטיניים החוקרים את הזרוע הצבאית של הארגון. מהשיחות הורכבה תמונת ההפתעות שאותן מתכנן חמאס למערכה הבאה. חמאס רואה באמצעים הללו את הנשק האסטרטגי שבאמצעותו ישיג תמונת ניצחון ואף אמצעי לחטיפת חייל ישראלי.
3 צפייה בגלריה
שיגור המל"ט המתאבד שיהאב של חמאס
שיגור המל"ט המתאבד שיהאב של חמאס
שיגור המל"ט המתאבד מעזה
תת קרקע – חמאס מצא דרכים להתאים את עצמו למציאות חדשה שבה ישראל השלימה את המכשול התת קרקעי. בארגון אימצו את הדוקטרינה של חיזבאללה ולפיה הוא מתכנן להוציא כוח גדול מפתח המנהרה ליד הגדר ולחדור לשטח ישראל- וכך הם עדיין פועלים, למרות המכשול. במקביל שכללו את מערך המנהרות הפנימיות בתוך הרצועה לניוד כוחות, עם תכנון מעבר בטוח של בכירים ממקום למקום ופעולות טקטיות במקרה של תמרון יבשתי של צה"ל.
ים - חמאס השקיע מאמצים עילאיים בשיפור יכולות השימוש שלו בכוחות הקומנדו הימי. אנשי יחידת העילית שלו למדו לצלול למרחקים ארוכים בכלים ממונעים תת ימיים.
האמצעים מעניקים לחמאס יכולת לצלול לטווח גדול במקרה של פשיטה ימית כדי לנסות ולעקוף את החיישנים שהציב צה"ל בגבול הימי וכדי להגיע ליעד רחוק יותר מהחוף הישראלי הקרוב ביותר – הוא חוף זיקים. בתורת הלחימה שלו חמאס מעדיף לבצע פשיטה ימית בחופים בסביבת אשקלון. חמאס גם שואף לפגוע במערכה הבאה באסדות הגז של ישראל מול מישור החוף הדרומי. יתכן שחמאס שואף לעשות זאת בירי טיל חוף-ים לעבר האסדות אם הצליח להבריח כ רצועה.
3 צפייה בגלריה
חלקים של כטב"מ
חלקים של כטב"מ
חבלן אוסף את חלקי הכטב"מ
(צילום: שאול גולן)
אוויר – חמאס הכניס לשימוש מבצעי רחפנים שישמשו אותו ביום פקודה ככלי אווירי התקפי – בתורת הלחימה שלו חמאס שואף להשתמש בו זמנית ברחפנים מתאבדים רבים נגד מטרות צבאיות, אזרחיות או תשתיתיות בקרבת הגבול. אפשר שחמאס מתאמן גם בהוצאת כלי טייס בגובה נמוך לעומק הים ומשם לישראל. בעבר ניסה חמאס להקים יחידה של לוחמים המשתמשים במצנחי רחיפה בכדי לבצע חדירה אווירית לשטח ישראל. לא ידוע אם יחידה זו עדיין קיימת.
רקטות – חמאס שיפר את הרקטות באמצעות התבססות על רקטות איראניות וסוריות. אנשי חמאס יצאו להדרכות בחו"ל, והקימו מערך מחקר ופיתוח לשיפור רקטות בייצור עצמי. השיפורים נעשו ע"י הגדלת חומר הנפץ, ושיפור הדיוק שלהן (באמצעים מיושנים ביחס לפרויקט הדיוק של חיזבאללה), התעצמות במספרי הרקטות וביצירת דור משופר של הדגמים הקיימים.
3 צפייה בגלריה
סרטון תדמית של חמאס לרקטת עיאש 250
סרטון תדמית של חמאס לרקטת עיאש 250
הרקטות החדשות של חמאס. מתוך סרטון תעמולה שפורסם
סייבר - הקמת יחידות שמנסות לדלות מידע מחיילים באמצעות פריצה לטלפונים, והאזנות לרשתות קשר של צה"ל. חמאס הקים קבוצות לתקיפת סייבר נגד יעדים ישראליים.