שרת התחבורה מירי רגב ערכה הערב (יום חמישי) סיור בנמל התעופה בן גוריון לקראת הסרת חובת הבידוד לישראלים ששבים ממדינות "ירוקות", בהן שיעורי תחלואת הקורונה נמוכים, ופתיחת השמיים לקרואטיה, בולגריה וחלק מיוון.
רגב, שלוותה בבכירי שדות התעופה, הודתה שבנתב"ג היו מוכנים לחדש את הטיסות לפני שלושה חודשים, אך לא חלה פריצת דרך בתחום: "אני בתפקיד חודש וחצי. בעבר קיבלו החלטות יותר מהודקות, אבל מאז למדנו את הנושא ממדינות אחרות". לדבריה, "מדינות ירוקות לא ששות לקבל אותנו".
4 צפייה בגלריה
מירי רגב בנתב"ג
מירי רגב בנתב"ג
"אפשרנו כניסת ישראלים לשתיים וחצי מדינות". רגב
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
מירי רגב בנתב"ג
מירי רגב בנתב"ג
רגב עם בכירי רשות שדות התעופה
(צילום: דנה קופל)
בפתח דבריה אמרה רגב כי "אנחנו פותחים את השמיים לאט לאט ובשלבים. כפי שאמרתי לפני שבועיים, ראש הממשלה נתן אור ירוק לפתיחת השמיים אחרי עבודת מטה שנמשכה שבועיים, ואני מבקשת לו על שנתן אור ירוק לכך".
לדברי רגב, "פתיחת השמיים זו בשורה לישראלים שמשוועים לצאת לחופשה בקיץ, ולענף התעופה שנפגע קשות וכולל אלפי טייסים, דיילים, סוכני נסיעות ועובדים נוספים. לצערי ישראל עדיין מוגדרת מדינה אדומה, ולכן מדינות ירוקות לא ששות לקבל אותנו".
רגב התייחסה גם לעבודות משרד החוץ, שהצליחה להשפיע על מדינות ירוקות לקבל תיירים מישראל, שבה שיעורי התחלואה גבוהים יחסית. "הצלחנו בעבודה מאומצת לאפשר כניסת ישראלים לשתיים וחצי מדינות - בולגריה, קרואטיה וחלק מאיי יוון", אמרה.
4 צפייה בגלריה
מירי רגב בנתב"ג
מירי רגב בנתב"ג
"היה שר שהצביע נגד פתיחת השמיים". רגב
לפי ההסכם עם המדינות הירוקות, כ-600 ישראלים יוכלו לטוס לארבעה יעדים ביוון החל משבוע הבא, לאחר שיעברו שתי בדיקות קורונה - אחת לפני ההמראה בישראל ואחת לאחר הנחיתה ביוון, כשהם נדרשים לשהות בבידוד 48 שעות עד הגעת תוצאות הבדיקה. לבולגריה יוכלו ישראלים לטוס עם בדיקת קורונה שביצעו בישראל עד 72 שעות לפני ההמראה ללא חובת בידוד או בדיקה בבולגריה עצמה, ובקרואטיה ידרשו מהישראלים לעבור בדיקת קורונה עד 48 שעות לפני הטיסה.
רגב ציינה כי אם ישראלי הגיע לחופש במדינה ירוקה, אך במהלך שהותו היא הפכה לאדומה, לא תחול עליו חובת בידוד בחזרתו ארצה. "מי שיעשה את בדיקות הקורונה יהיו קופות החולים, ולכן ישראלים שירצו לטוס לשלוש המדינות שמקבלות אותנו יצטרכו לבצע בדיקות דרך קופות חולים בקהילה", אמרה רגב. "משרד הבריאות מקצה בדיקות לישראלים שטסים כדי להימנע ממצב שישראלים לא יוכלו לטוס בזמן".
בפרקי זמן של שבועיים ידונו השרים ברשימת מדינות מתעדכנת, כדי להכניס או להסיר מדינות מהרשימה בהתאם למצב התחלואה בהן. לדברי רגב, "החלטת הקבינט הייתה לא פשוטה, היו הרבה ויכוחים ויש עדיין הרבה שאלות. היה גם שר שהצביע נגד פתיחת השמיים". רגב הוסיפה שבשבוע הבא ייבנה מתווה שיאפשר לאנשי עסקים לטוס למדינות אדומות בתנאים שיפטרו אותם מבידוד עם שובם ארצה.
4 צפייה בגלריה
מירי רגב בנתב"ג
מירי רגב בנתב"ג
"מפרוץ המגפה עברו רק 200 אלף נוסעים בנתב"ג". בכירי רשות שדות התעופה עם רגב
מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, שכתב לפני שבועיים פוסט חריף בפייסבוק נגד מקבלי ההחלטות שלדבריו מתנהלים ב"קיפאון ובחוסר מנהיגות", נשמע היום מפויס. "ישראל היא אי תעופתי כי הדרך היחידה לצאת מהמדינה היא מהאוויר", אמר. "ההחלטה היום מציינת את הנחישות של מדינת ישראל לא לטפל רק במגפה אלה גם בכלכלה".
לדברי זכאי, "כולם חושבים שלשבת בבית ולקבל 75 אחוז מהשכר בחל"ת פותר את הבעיה, אבל זו פגיעה במהות האדם. יש סכנה שאדם כזה יאבד ערך. בניגוד לעבר, אנחנו חצי שנה במשבר, ועכשיו נעשה הצעד הראשון. לא יהיה כאן מבול של נוסעים, אבל כל העולם יודע שמיום ראשון נתב"ג פתוח".
זכאי אמר כי לאחר הירידה משרוולי המטוסים בנתב"ג יופרדו הנוסעים המגיעים ממדינות אדומות לאלה החוזרים ממדינות ירוקות, כדי לאפשר לאלה שלא צריכים בידוד להמשיך כרגיל לביתם.
מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, אמר כי "אלפי עובדי רשות שדות התעופה, שלפני כמה חודשים העבירו בנתב"ג יותר משלושה מיליון נוסעים, העבירו מאז פרוץ המגפה 200 אלף נוסעים בלבד. זו החלטה אמיצה של הממשלה לפתוח את השמיים. אנחנו מתחילים היום לחזור בהדרגה למה שהיה פעם".