1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת הקורונה בשיבא
(צילום: AFP)
מקרה נדיר יחסית בבית החולים שיבא: ארבעה אנשי צוות מאחת המחלקות הפנימיות בבית החולים שבתל השומר אובחנו לאחרונה כחיוביים לנגיף הקורונה - אף שכולם חוסנו בשתי מנות נגד הנגיף ונחשבו למחוסנים. איש מהם לא סובל מתסמינים.
קיימת אפשרות שאנשי הצוות נדבקו מאחת המלוות של אחד החולים במחלקה, שאובחנה כחולה מאומתת. לאחר מכן התברר כי גם אותו חולה ואחיו נדבקו בקורונה. כל החולים מאותה מחלקה נכנסו לבידוד, אבל אלו שבאו איתו במגע והתחסנו פעמיים - לא נכנסו לבידוד. פרט לאותם ארבעה - כולם אנשי כוחות עזר וסיעוד - נדבק איש צוות נוסף, שחוסן פעם אחת.
מנתוני משרד הבריאות שהגיעו השבוע לידי ynet עולה כי מתוך כמעט 4 מיליון ישראלים שנחשבים מחוסנים – רק 4,711 בני אדם נמצאו חיוביים לנגיף, מעט יותר מ-0.1% מכלל המחוסנים. מתוכם, רק 907 פיתחו תסמינים ובהם חום או תסמינים נשימתיים - 0.02% בלבד.
גם בבתי החולים מאשרים כי הנתונים משתקפים במחלקות הקורונה. מנהלת מחלקת הקורונה של בית החולים הדסה עין כרם, פרופ' דוד מבורך, אמר כי נתוני ההצלחה של החיסון גדולים משעלה במחקר הראשון של פייזר. "98% מהמתחסנים לא מתאשפזים", אמר. "זה גם מה שאנחנו רואים במחלקות בחודש וחצי האחרון. יש חולים ספורים בלבד מתוך 86 מאושפזים שהתחסנו, אולי שניים או שלושה. חלקם אגב מאושפזים תקופה ארוכה כך שהם פחות מבטאים את מה שקורה".

פרופ' גליה רהב מבית החולים שיבא כינתה את הנתונים "מדהימים", ואמרה כי "החיסון עובד בצורה נהדרת וזהו זה לא מחקר אלא נתונים של 'החיים האמיתיים', שמצביעים על יעילות של כמעט 99% ממקבלי החיסונים. ההסבר שלי הוא שהחיסון הזה יעיל בצורה לא רגילה. זו הפעם ראשונה שאני רואה יעילות חיסונית בקרב מבוגרים שהיא כל כך משמעותית. עם זאת, אני בטוחה שלו היו לנו נתונים על השפעות החיסון מיום 14 לאחר קבלת המנה השנייה – היינו רואים מספרים נמוכים עוד יותר וגם בנתונים הללו אני בטוחה שכמעט כולם זה אנשים שנדבקו לפני המנה השנייה. באשר לסימפטומטיים, מה שאנחנו יודעים זה שמי שנדבק אחרי חיסון יש לו מחלה הרבה יותר קלה".
בתוך כך, על פי נתוני משרד החינוך שהתפרסמו הערב יש 13,733 תלמידים חולים מאומתים פעילים בכל מערכת החינוך - 2,956 ילדי גנים, 6,693 תלמידים ביסודי, 4,058 תלמידים בעל-יסודי ו-373 תלמידי חינוך מיוחד. בנוסף, יש 1,133 עובדי הוראה חולים מאומתים פעילים.
תמר טרבלסי חדד השתתפה בהכנת הכתבה