ראש מטה הקורונה "מגן ישראל", תומר לוטן, מבהיר כי למרות הפתיחה הנרחבת של המשק הקורונה עדיין כאן - ומתעקש שנדרשת סבלנות עד שישראל באמת תצא מהמשבר שפקד אותה לפני שנה בדיוק. בריאיון לאולפן ynet אמר הבוקר (ראשון) לוטן כי האתגר הגדול עדיין לפנינו, ובשבועות הקרובים צפויים הרבה יותר מגעים בין הישראלים, בעיקר בבחירות ובמהלך חג הפסח.
"אני חושב שחובת הזהירות עדין מחייבת אותנו להגיד 'רגע, סבלנות'", אמר לוטן. "המספרים באמת נעים מטה בצורה בלתי רגילה, ואפילו מפתיעה אני חייב לומר. יותר ממה שכולנו ציפינו, אבל יש לנו אתגר מאוד גדול לפנינו שזה פסח והבחירות, אנחנו צריכים לעבור גם את המצב הזה בשלום".
3 צפייה בגלריה
הקלות בפתיחת ההמסעדות בארץ
הקלות בפתיחת ההמסעדות בארץ
המסעדות כבר מלאות. "הפתיחה עדיין זהירה"
(צילום: AFP)
לדבריו, "מצד אחד אנחנו רואים פתיחה רחבה - אך היא עדיין זהירה. אנחנו עם הגבלות, תו ירוק ומסכות. אני מזכיר גם שכל הפתיחה הזו הייתה מדורגת, זה לא היה ביום אחד אלא בנוי בצורה הדרגתית ושיטתית. יש לנו את פסח, יש לנו את המימונה, ועוד כמה דברים שנמצאים ממש בפתח, מפגשים גדולים של משפחות עם אוכל, אנשים נעים בין בתים. אנחנו חוששים שהם עלולים לייצר הדבקה", אמר לוטן. "תוסיף על זה את היציאה לחופשות ולמלונות". עם זאת ציין כי במשרד הבריאות מרגישים שהמצב הוא בטוח, ומצפים לראות מה יקרה לאחר החג.
אתם ממליצים לצמצם נוכחות, להזמין פחות אנשים, אולי לוותר על המימונה? "החלטנו אחרי הרבה חשיבה להנחות 20 בני אדם בחלל סגור, ו-50 בחוץ, לצד שמירה על מגבלת ההתקהלות ומסכות. אם נעמוד בזה - נעבור את זה בשלום".
אתה חושב שהישראלים יעמדו בזה? כי אווירת סוף הקורונה כבר פה בכל הכוח. "אנחנו חוששים בדיוק מהפער הזה, שבין להמשיך ולצעוד בזהירות לבין התחושה שזה נגמר והכל מאחורינו אולי אנשים התחילו להוריד מסיכות או להתחבק ולהתנשק, אבל אנחנו עוד לא שם. אנחנו צריכים עוד כמה שבועות ואני חושב שסבלנות היא מילת המפתח בכל מה שקורה פה בשבועות האחרונים".
ראש המטה ציין כי שני האתגרים המרכזיים בהורדת שיעור ההדבקה הם נתב"ג ומערכת החינוך, לקראת פתיחת הלימודים בשנה הבאה. "אנחנו רוצים שהילדים יוכלו לחזור באופן מלא, כולם רוצים את זה. זה נכון ערכית ופדגוגית".
3 צפייה בגלריה
  לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדות ובתי קפה בירושלים
  לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדות ובתי קפה בירושלים
"אנשים התחילו להוריד מסכות, אבל אנחנו עוד לא שם"
(צילום: שלו שלום)
על סוגיית החיסונים לילדים אמר לוטן כי ההערכה כעת שבסביבות הרבעון השלישי של השנה, לקראת הקיץ, תהיה בשורה מהחברות שמפתחות את החיסונים בכפוף להצלחת הניסויים. "פייזר עושה לבני 16-12, מודרנה בודקת חיסונים גם על ילדים קצת יותר צעירים", אמר לוטן. "אני מעריך שקבוצת הגיל הבוגרת יותר תהיה הראשונה להתחיל, אבל עדיין מוקדם להגיד מתי. כשזה יצא לדרך נעשה את זה בצורה טובה, מהירה ואינטנסיבית".
לוטן נשאל אם הוא מתכוון לחסן את ילדיו - והשיב בחיוב. "הבת שלי, שהיא כבר בת 12, מפחדת מהחיסונים. אני כבר מכין אותה לסיטואציה שבה זה יצא לדרך והיא בוודאי ובוודאי שתתחסן".
בג"ץ אמר את דברו, המדינה פותחת. השאלה אם אתם עם כל הכוח על העניין הזה. "כל הכלים שאפשר להפעיל היום, שזה בדיקות לפני ואחרי טיסה, בידודים ובקרוב גם צמידים פועלים", אמר לוטן. "רק צריך לזכור שהכלים האלה יכולים לפעול טוב כשהמספרים הם בשליטה. אם מחר יצאו מישראל 70-50 אלף ישראלים לנופש, יהיה לנו מאוד קשה לשלוט במספרים האלה. לכן הוויכוח על המכסה הוא ויכוח מהותי, כי אנחנו יודעים לומר שכשהמספרים הם בשליטה ניתן להבטיח את הניהול הנכון. כשהמספרים הם גדולים מדי זה נהיה קשה, ואני מקווה שגם עכשיו כשבג"ץ ביטל את המכסות אנחנו נצטרך, כמובן תוך הקפדה על התו הסגול בנתב"ג וכל התהליכים שהזכרנו קודם, להצליח לשלוט במספרים. צריך להגיד שהביקוש כרגע לטיסות לחו"ל הם יחסית נמוכים, ואולי זה סוג של מזל".
3 צפייה בגלריה
תומר לוטן
תומר לוטן
תומר לוטן
(צילום: מורן ויזל)
על המוטציות שהתפשטו בעולם אך לא הספיקו להגיע לישראל, אמר לוטן כי "אנחנו רוצים מהר מהר תשובה על וריאנטים שהתגלו אתמול. הפרופסורים שאנחנו נעזרים בהם אומרים שבדרך כלל זה לוקח חצי שנה, שנה, שנה וחצי. צריך לקחת בחשבון שהתשובות עדיין חלקיות. בהמון מקומות בעולם הקהילה המדעית כולה עוסקת במוטציות. אנחנו יודעים לומר שהווריאנט הבריטי הוא הנפוץ בישראל, והחיסונים מנצחים אותו. בסך הכל אנחנו די משוכנעים ביכולת של החיסון לעבוד על יתר הווריאנטים שאנחנו מכירים, אך הווריאנט היחיד שמעט מדאיג אותנו יותר הוא הווריאנט הדרום אפריקני, שכבר נמצא כאן אצל כמה מאות ישראלים.
"אנחנו יודעים שהחיסון עובד עליו קצת פחות טוב", ציין לוטן. "לכן יכול להיות שלאנשים מקבוצת סיכון מסוימת ובגיל מסוים, קצת יותר מסוכן. אסור לתת לו להתפשט".
על הסערה סביב חיסוני אסטרהזניקה, שמדינות רבות באירופה חוששות להשתמש בהם, אמר לוטן כי אין תכנון להביא את חיסוני החברה לישראל. "אירופה נקלעה לסיטואציה סביב העניין הזה, כי מצד אחד מבחינה מחקרית, הקהילה המדעית עומדת מאחורי החיסונים האלה. מצד שני, יש לא מעט מדינות שהתגלו בהם מספר מקרי מוות או מקרים של קרישי דם אצל חלק מהאנשים שהתחסנו בחיסון\ ולכן יש לא מעט מדינות באירופה שעצרו את החיסונים של החברה הזו. זה כנראה יתבהר בשבוע-שבועיים הקרובים. בכל מקרה הבעיה הזאת נמצאת שם, היא לא נמצאת אצלנו".