הדיירים התפנו למרחב המוגן, וחייהם ניצלו: תושבי הבתים ביהוד ובמושב ברקת, שבתיהם נפגעו מרקטות הלילה במטח לעבר מרכז הארץ מרצועת עזה – מתעוררים לבוקר של בהלה והרס.
בבית שנפגע ברחוב מוהליבר ביהוד בני המשפחה פעלו לפי ההוראות מצילות החיים והתפנו לממ"ד. ליאור וידנה, שכן של המשפחה, סיפר: "ישנו ושמענו את האזעקה חזק. רצנו לממ"ד ושמענו פיצוץ חזק, החלונות רעדו. הבנו שזה לידנו, פחדנו לצאת בהתחלה. כשיצאנו ראינו מלא משטרה. ראינו את בעלי הבית מחוץ לבית. זה היה מפחיד, היה להם נס גדול".
שי לוי ובנו יונתן גרים בסמוך לבית שנפגע. "בלילה היה פיצוץ מחריד", סיפר האב. "מאוד מאוד מבהיל. ישנו אמנם במרתף למטה, אבל כל החלונות בבית רעדו. מפחיד, מלחיץ. רציתי להראות ליונתן שהממ"ד נשאר תקין. אתה צריך לעשות הצגה גדולה לילדים כדי שכל הסיפור הזה יעבור בשלום. לתת להם את ההרגשה שהכול בסדר. זה מאוד קשה כי גם אתה קצת בלחץ. זה הזכיר קצת את מלחמת המפרץ של פעם, שהיינו בחדרים כזה כולם ביחד".

שי סיפר על אווירה מלחיצה, אך גם "מלוכדת ומשפחתית", והזכיר ש"צריך להיות כולם ביחד ברגעים האלה". הבן יונתן אמר כי "לא הבנתי מה קרה. אבא אמר שלא יקרה כלום והכול יהיה בסדר, אז האמנתי, ולא קרה כלום באמת".
במושב ברקת שליד נתב"ג נפגעו שני בני אדם באורח קל מפגיעה ליד בית. הרקטה נפלה על הכביש במרכז המושב בין בית לבית כנסת שבו שהו מתפללים. החלונות התנפצו ואחד המתפללים עף מההדף. "החניתי את הרכב שלי על הכביש, נכנסתי לבית הכנסת ואז היה פיצוץ חזק וכל החלונות התנפצו", סיפר אחד המתפללים. "כשיצאתי, ראיתי שנכנסו רסיסים לאוטו מקדימה, כמו גם למנוע ולחלונות. היה לנו נס". בעקבות פגיעה של חלקי המיירט פרצה שריפה ביער בן שמן.
"שמענו אזעקה, אין לי ממ"ד אז ישבנו בחדר המדרגות ושמעתי פיצוץ אדיר", סיפרה דינה קהלני, אחת השכנות. "הבנו שנחת ליד בית כנסת, והבנו שזה הבית של חמותי שנפגע. ראינו הכל על הרצפה - חלונות, תריסים, החומה - כל הבית על הרצפה.

7 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית ביהוד
פגיעה ישירה בבית ביהוד
"היה להם נס גדול". הבית שנפגע ביהוד
(צילום: רענן בן צור)
"זכוכיות נפלו על חמתי, שהיא בת 95. היו לה זכוכיות על הראש. חמתי ישבה בשלווה, בכלל לא ראתה מה קורה. הוצאנו אותה דרך הדלת האחורית. יש לה בנות בקנדה ובת אחת בניו יורק. הן ראו בידיעון של המושב מה קרה, התחילו לדאוג ולהתקשר. הרגענו אותן ועכשיו הן רגועות".
שיר קהלני, בתה של דינה, סיפרה גם היא על רגע הפגיעה. "הייתי בממ"ד יחד עם ההורים שלי. שמענו את האזעקה, היינו רדומים. מיד רצנו לממ"ד. היה הדף מטורף, ואבא שלי אמר שזה ממש פה, שזה עלינו. הוא רצה לצאת אבל תפסתי אותו ואמרתי לו שלא יעשה את זה, אבל הוא רצה לראות מה עם סבתא, כי היא לא הייתה איתנו בממ"ד, וזה מה שעניין אותנו. בסופו של דבר חיכינו כמה דקות ואז יצאנו וראינו את כל הבית מנופץ לגמרי".
7 צפייה בגלריה
נפילה ביהוד
נפילה ביהוד
בני המשפחה ביהוד. חולצו ללא פגע
(צילום: AFP )
7 צפייה בגלריה
הבית ביהוד
הבית ביהוד
(צילום: AFP )
"ידע זה כוח. כשאנשים יודעים, יש להם כוח גם להתמודד עם המצב", אמר מסביר פיקוד העורף, אל"ם (במיל') ד"ר חיליק סופר, בריאיון לאולפן ynet. "השילוב של ידע עם התרעה ממוקדת מאוד ומיגון הוא הפתרון שנותן מענה לאיום הזה, לכל האיומים, גם לתושבי הדרום וגם לתושבי המרכז. כשאנחנו מבינים את הרציונל מאחורי ההנחיות יותר קל לנו לתפקד, אנחנו יותר בטוחים בעצמנו וזה חלק מהחוסן".
ד"ר סופר הסביר על השלבים שלפיהם יש לפעול במקרה ששומעים אזעקה. "קודם כל יש אזעקה - נמצאים בסכנה וחייבים להיכנס למרחב מוגן. האופציה הטובה ביותר היא הממ"ד התקני שניתן להגיע אליו כמובן בפרק זמן קצר. האופציה השנייה זה מקלט, אם יש מספיק זמן להגיע אליו. בעיקר בבתים משותפים יש מקלטים. גם חדר המדרגות סגור נותן מיגון טוב".

"מי שגר בקומת קרקע או בקומה ראשונה - שיעלה קומה", הסביר סופר. "העיקרון שצריך להבין הוא שאנחנו צריכים להיות פחות או יותר במרכז הבניין כדי לקבל הגנה, גם מלמטה אם הטיל יפגע בקרקע קרוב למבנה, או אם הוא יפגע פגיעה ישירה. אחרי ממ"ד, מקלט וחדר מדרגות, האופציה הרביעית היא החדר הפנימי שנותן גם מיגון".
סופר הסביר גם איך צריך להתנהל אם נמצאים בשטח פתוח בזמן אזעקה, בין אם ברחוב ובין אם ברכב. "אם הולכים ברגל ברחוב ויש מבנים לידנו - אז פשוט נכנסים למבנה. בעניין הזה חשוב לקרוא לכל ועדי הבתים להשאיר את דלת הכניסה פתוחה. אם בשטח בין עירוני אז צריך לצאת מהרכב ולהתרחק ממנו. זה חשוב מאוד כי פגיעה של רסיס ברכב עלולה להדליק אותו ולגרום לנזק. בשטח בין עירוני פשוט לעצור בצד הדרך, לשכב, להגן על הראש ולהתרחק מהרכב".
7 צפייה בגלריה
הבית שנפגע בברקת
הבית שנפגע בברקת
הבית שנפגע בברקת
(צילום: רענן בן צור )
7 צפייה בגלריה
אוטובוס שנפגע מרסיסים
אוטובוס שנפגע מרסיסים
אוטובוס שנפגע מרסיסי הרקטה בברקת
(צילום: רענן בן צור )
ההערכה היא שבתוך פחות משעה נורו הלילה מאות רקטות לעבר ישראל, ולפי צה"ל מתחילת סבב ההסלמה ביום שני נורו כאמור לעבר ישראל כבר כ-850 רקטות ועוד כ-200 שיגורים נכשלו ונפלו ברצועה. שיעור ההצלחה של כיפת ברזל: 85%. בצה"ל הדגישו כי עדיין חשוב מאוד לשמור על ההנחיות של פיקוד העורף, וכי מי שעושה זאת "כמעט ולא נפגע".
הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה אחרי המטח של השעה 03:00 כי הוא כלל 110 רקטות שכוונו למרכז, לדרום ואף לאזור נתב"ג, ומסרה כי מדובר בתגובה על המשך התקיפות של צה"ל נגד מבנים ומגדלים אזרחיים ברצועת עזה. לטענת הזרוע הצבאית, נעשה ירי לנתב"ג בעזרת טילים מסוג SH85 בנוסף לטילים J90, J80, M75 ו-A120.
7 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
תקיפה בעזה, הבוקר
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
(צילום: רויטרס)
המטח החל זמן לא רב לאחר שמגדל רב-קומות נוסף הופצץ בעזה. דובר צה"ל מסר מיד לאחר המטחים הליליים כי לפני שאלו החלו הותקפו "מספר יעדי ופעילי טרור משמעותיים" - בהם אותו רב-קומות בשכונת רימאל בעזה. לפי צה"ל במגדל שכנו בין היתר מטות המודיעין והגדה המערבית של חמאס. טרם התקיפה צה"ל הזהיר את האזרחים ששהו בבניין ונתן להם שהות מספקת להתפנות מהמבנה.
מצה"ל נמסר כי התקיפות נמשכות גם הבוקר, ומתחילת סבב ההסלמה הוא כבר תקף יותר מ-500 יעדים. "התקיפות של ישראל מתגברות ואורך הנשימה של חמאס הולך ויורד גם אם הוא יודע לירות במשך ימים ארוכים", מסר דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן. הוא הוסיף: "בכירי חמאס מסתתרים, אך כשישובו לביתם הם ייראו אותו חרב".