עצמאים פתחו הערב (יום ב') ביוזמה שעשויה להוביל להפסקת תשלום מיסים למדינה. בכוונת יוזמי המחאה ליצור גוף שנקרא "השאלטר", שבו יהיה רואה חשבון אחד שיאגד תחתיו עצמאים והוא ישלם לרשות המיסים את המיסים של כולם לפי החוק. ברגע שיחליטו - הגוף יפסיק לשלם, כאשר הרעיון הוא שכשיש התאגדות אז יש מנוף לחץ להשפיע על הממשלה.
מורל לוי בת 37, עצמאית ולטענתה ליכודניקית, אמרה באירוע בשדרות רוטשילד בתל אביב שאיבדה אמון בממשלה: "עשיתי הכל לשרוד אבל נגמר לי הכוח והכסף ונשארה לי התקווה. נלחמתי ברחובות עם אחי העצמאים והשכירים בהפגנות, והכל כדי שמישהו ישמע אותנו ושזה יזיז למישהו. אני מרגישה נבגדת מאופן קבלת ההחלטות ושהממשלה לא סופרת אותי אחרי ששילמתי מיסים, ואני לא מרגישה שמישהו דואג לי".

3 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שעל)

3 צפייה בגלריה
"צריך להתאחד". המעצב מושיק גלאמין
"צריך להתאחד". המעצב מושיק גלאמין
"צריך להתאחד". המעצב מושיק גלאמין
(צילום: עמית שעל)

היא הוסיפה: "אני לא רואה את האופק והעתיד שלי ושל ילדיי בסכנת קיום. הסקטור העסקי מושבת וקורס, ואחרי חמישה חודשים אנחנו במצב יותר גרוע מזה שהיה בהתחלה, ואין לי אמון בממשלה. אנחנו עולים לשלב מעשי ולא אשתוק יותר. אני קוראת לכל אחיי ואחיותיי להצטרף למחאת השאלטר- כולנו נשלם ביחד ואם צריך נפסיק לשלם ביחד ונשים על השולחן את הצרכים שלנו, והפעם לא יתעלמו מאיתנו".
מעוז ינון, בן 45 מבנימינה ואב לשלושה ילדים, ממובילי המחאה, תקף גם הוא בחריפות את מדיניות הממשלה לנוכח משבר הקורונה. ינון, שהקים מיזם תיירות אמר: "לקחנו סיכונים עסקיים ולא ישנו לילות ארוכים. אני משלם מיסים ואזרח נאמן, ההורים שלי תושבי נתיב העשרה, לעולם לא האמנתי שממשלת ישראל תירה טילים להשמיד את העצמאים ואת כלכלת ישראל, זהו נזק גדול מזה שאויבנו עשו לנו".

3 צפייה בגלריה
מעוז ינון, מיוזמי המחאה
מעוז ינון, מיוזמי המחאה
מעוז ינון, מיוזמי המחאה
( צילום: עמית שעל)
לדבריו, "כל החלטה גורמת לאיבוד אמון טוטלי בממשלת ישראל. אנחנו לא נלחמים בקורונה אלא בחוסר הודאות של ממשלת ישראל שהורסת את החולמים, היוזמים והיוצרים. הממשלה פועלת רק לטובת קבוצות לחץ. כדי שמחאת מיסים תצליח היא צריכה להיות גדולה ויחד עם רבים. השאלטר הוא מנגנון לתשלום מיסים משותף לעצמאים ועסקים - רק אם נשלם מיסים ביחד בצורה מאוגדת נוכל לגרום לממשלה לפעול לטובתנו. רק אם נשלם ביחד נוכל להפסיק לשלם ביחד ולהוריד את השאלטר".
על פי השיטה, רואה חשבון אחד ישלם את המיסים למצטרפים בהתאם לחוק, דבר שיוביל לכוח מול הממשלה. המארגנים דורשים להגדיר את המצב כמלחמה ודורשים דמי אבטלה ודמי מחייה לעצמאים ובעלי עסקים, ואת איחוד 2019 ו-2020 לצורכי מס.
בהודעת המארגנים נכתב כי תחת האיום להוריד את השאלטר מצהירים המפגינים כי החליטו לשנות את חוקי המשחק: "אין מענקים, אין מיסים. אין פרנסה, אין מיסים". בהודעת המארגנים נכתב כי "אנחנו כוח כלכלי עצום שעליו מתבססת כלכלת המדינה. ההסכם בינינו לבין המדינה הוא שאנחנו משלמים מיסים והמדינה, בתמורה, דואגת לאזרחיה. המדינה הפרה את החלק שלה בחוזה, ולכן אנחנו נאלצים למשוך את החלק שלנו בסדר החברתי שהופר. מי שחושב שהוא יכול להתעלם מאיתנו ושאנחנו נמשיך לשחק את המשחק- טועה. אי תשלום מיסים הוכיח את עצמו כמנוף עוצמתי ואפקטיבי לאורך ההיסטוריה האנושית- ומשבוע הבא, גם בישראל".
המעצב מושיק גאלמין אמר כי "מה שיאפשר לנו לא להיות שקופים זה לחבור ביחד כמשלמי מיסים ורק אז יראו אותנו ונהיה ראויים למשא ומתן ודיאלוג עם מקבלי ההחלטות. אני קורא לעצמאים להצטרף לשאלטר. אני לא כועס על אף אחד אבל צריך להתאחד כדי לעזור לנו כישראלים ועצמאים שרוצים עתיד בטוח ומגיע לנו ביטוח לאומי. תנו לנו את הביטחון הזה".


אחד מיוזמי המחאה, מבעלי ה"אברהם הוסטלס" ינון מעוז, הסביר היום בריאיון לאולפן ynet כי "לראשונה נפעיל לחץ על הממשלה באמצעות המיסים שאנו משלמים לה. בנינו מנגנון שיאפשר לאלפי עצמאים ובעלי עסקים לשלם את המיסים שלהם יחד, וכך יהיה לנו סוף סוף איום מול הממשלה".
לדבריו, "כדי שהמחאה תהיה מוצלחת היא צריכה להיות המונית. אנחנו נתאגד בצורה שמעבירים את המיסים לרשויות המס בצורה מאוחדת ומעוגנת, ולמעשה יוצרים איגוד שמשלם מיסים ביחד. אנחנו לא ממליצים לאף אחד להיכנס לריב או לסכסוך עם רשויות המס כבן אדם עצמאי".
"התאגדות זה כוח", הוסיף. "תראי את האחיות שמשביתות את בתי החולים, יש להן כוח. ועד רשות שדות התעופה רוצה להשבית את נתב"ג, הוא מוריד את השאלטר על נתב"ג והטיסות עוברות לרמון או לקפריסין. הגיע הזמן שגם אנחנו העצמאים לא נחכה לעצמות שהממשלה זורקת עלינו, נתאגד וביחד נפעל להחזרת האמון בכלכלה ולהפחתת אי הוודאות".