כבר עם פרוץ מגפת הקורונה היה ברור במערכת החינוך שהלמידה מרחוק באמצעות אפליקציית "זום" עשויה להקל על המפגש הבלתי-אמצעי בין סגלי ההוראה לתלמידים. ואולם, ככל שהזמן עובר טוענים גורמים שונים כי השיטה בעייתית. "מרצים מראים ב'זום' שיעורים מלפני שבע שנים", סיפר היום (ב') ל-ynet ליעד משען, סטודנט במכללת אחווה.
יותר מ-100 סטודנטים הפגינו אתמול מחוץ למועצה להשכלה גבוהה בירושלים, ובין היתר מחו על השימוש במערכת הלמידה מרחוק. אחד מהם אף אמר: "הגיע הזמן שיורידו לנו את שכר הלימוד כי הלימודים ב'זום' הם לא כמו בקמפוס, לא מבחינת השירותים הנדרשים, ולכן גם התשלומים צריכים לרדת".
1 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
מחאת הסטודנטים מול המל"ג
(צילום: משה מזרחי )
ליעד משען מתנועת הסטודנטים "שלנו" סיפר היום: "התחלנו גל של מחאות. חשוב להבין מה זה אומר היום להיות סטודנט, זה אומר שכנראה אתה מובטל כי אחד מכל שני סטודנטים הוא מובטל. אני מקבל 2,000 שקל מביטוח לאומי בחודש, על מה ילך הכסף? לימודים? אוכל? חיים? המוסדות לא הורידו לנו שקל אחד משכר הלימוד.
"יש חוסר שקיפות עצום כדי אנחנו משלמים על אבטחה, חניה, ניקיון וחשמל ואנחנו לא משתמשים בזה. זאת אומרת שלפני כל הבעיות של ה'זום' ולפני כל הפתרונות שאנחנו רוצים בכל האספקט הלימודי, חשוב להבין שסטודנטים משלמים שכר לימוד מלא".
- ספר לנו על שיעור רנדומלי ב"זום" מהשבוע האחרון. "הבעיות של הסטודנטים ב'זום' הן רחבות. שמעתי סיפורים הזויים, לדוגמה מרצים שלא מוכנים להקליט שיעורים, לא מוכנים בשום פנים ואופן לזה. מרצים שמראים שיעורים של שנים קודמות, מלפני חמש ושבע שנים, ואז הסטודנטים צריכים לראות הסברים מלפני שבע שנים.
"אנחנו 'דור הזום' שלפי כל המחקרים ירוויח פחות, יקבלו אותו פחות לעבודה. אנחנו לא מקבלים מענה לבעיות לימודיות. זו לא תלונה למרצים, הם בסדר גמור, זו תלונה לכל ראשי המוסדות ולשר להשכלה גבוהה שבאמת לא הציגו שום מתווה שיעזור לנו לעבור את השנה הזאת ואת התקופה הזאת מבחינת הסטודנטים".

"פוגע קצת בלימודים"

מאור בן לולו, תלמיד ישיבה בן 14 ממשפחה חרדית, סיפר גם הוא על הקושי בלמידה מרחוק. "זה לא אותו דבר כמו בכיתה, לומדים ולא מדברים, לא רואים אף אחד. לנו ספציפית יש אינטרנט בגלל שאימא שלי מורה והיא עובדת עם זה, אבל לי ולאחים אין אפשרות ללמוד יחד בו זמנית. זה פוגע קצת בלימודים".
קובי זמיר, ראש אגף החינוך במועצת גני תקווה, אמר בהתייחסו לסוגיה כי "צריך להבין שלמידה מרחוק היא אילוץ שכולנו נקלענו אליו. אף אחד לא רצה אותו ואף אחד לא זימן אותו. אני יכול להגיד שדווקא בחלקים מסוימים זה קצת הקדים את זמנו, זה משכלל את היכולת של המורים שכל כך רצינו.
"צריך לבדוק אם 'זום' מתאים לכולם, אולי צריך לבדוק את רמות הקשב והיכולת של ילדים אל מול אורך של שיעור. לא התכוננו מספיק להתאמת שיעורים תואמי 'זום', ול'זום' יש אפשרות אחרת לשבור פרדיגמות של כיתה, למשל אורך זמן של שיעור או למשל מספר תלמידים בכיתה".
- במתווה הנוכחי נראה שרב הנזק על התועלת. "זה אילוץ שיש איתו בעיות לא קטנות, ואני חושב שצריך לשבת באופן מושכל וללמוד את הסיפור הזה. אני בעיקר חושב על זה שההורים הופכים במידה מסוימת להיות המורים של הילדים. בזמן שאת מדברת איתי, יש לי שני ילדים בכיתה ב' שמפעילים 'זום' בבית, וכל שנייה 'לא נתקע', 'כן נתקע', 'לא שומעים את המורה' ואני אמור גם לעבוד. במקום הזה האירוע הוא יותר אירוע ניהולי מאשר אירוע בריאותי".