תוצאות המדגמים שעודכנו בלילה שיקפו את הירידה שחוותה הרשימה המשותפת, שממנה התפצלה רע"מ של מנסור עבאס. שמונה עד תשעה מנדטים מעניקים המדגמים למפלגה בראשות איימן עודה, שלא הסתיר את אכזבתו מההתפלגות של רע"מ וידע שיהיה רחוק מאוד מ-15 המנדטים של המשותפת בכנסת ה-23. מנגד, ברשימה של עבאס חגגו בלילה, אף שתחילה המדגמים חזו כי לא יעברו את אחוז החסימה. אחרי ספירת 50% מהקולות התברר כי רע"מ נמצאת במרחק של 3,275 קולות מאחוז החסימה.
"עד שעות הבוקר נעבור את אחוז החסימה", הבטיח מוקדם יותר עבאס לאנשיו שחגגו במטה המפלגה. הם נשאו אותו על הכתפיים ונופפו בדגלים לצלילי שירים. בשיחה עם ynet הוא אמר שאינו מאמין במדגמים ובסקרים, אלא באנשים. "הם האמינו שרע"מ ראויה להמשיך ולהוביל את הקו הזה ולתת תקווה לחברה הערבית", הוסיף יו"ר רע"מ. "אני מקווה שגם מנהיגי המפלגות ששואפות לנהל את המדינה והממשלה יחשבו על החברה הערבית, יחשבו שראוי להושיט לה יד. כל הטענות שהערבים לא רוצים להשתלב ולהיות חלק ממעגל מקבלי ההחלטות לא נכונות".

2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"רוצים לשמוע מכולם. לא בכיס של אף אחד". עבאס
(צילום: אלעד גרשגורן )
לדבריו, "אני חושב שהחברה הערבית הכריעה היום שהיא רוצה גישה חדשה בפוליטיקה ואני חושב שמן הראוי שהמנהיגים ומפלגות הרוב, בוא נקרא לזה, ינהגו ככה ויכריעו בשאלה הזאת של אם לשלב את החברה הערבית ואת נציגי החברה הערבית בכל הרמות ובכל הדרגים".
עבאס נשאל אם הוא מוכן להצהיר שלא יישב עם נתניהו או עם מתנגדיו, וסירב. "אנחנו רוצים לשמוע מכולם. פתחתי אופציות רחבות בפני החברה הערבית דרך רע"מ", הוא אמר. "אנחנו לא בכיס של אף אחד. לא של נתניהו, לא של יאיר לפיד ולא של סער. אני מודה גם לאזרחים היהודים שתמכו. יש הרבה שדחפו ונתנו תחושה שאני נמצא גם בכיוון הנכון בשיח שאני מנהל מול הציבור היהודי".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במטה הבחירות של רע"מ
מנסור עבאס במטה הבחירות של רע"מ
טלפונים במטה הבחירות. "עד שעות הבוקר נעבור"
(צילום: אלעד גרשגורן)



יו"ר רע"מ הוסיף: "השגנו את מה שרצינו. לאורך כל הלילה, אחרי תוצאות המדגמים, אמרתי בצורה חד משמעית שרע"מ היא הסוס המנצח בבחירות. הייתי בטוח כי אני סומך על העם שלנו ועל החברה שלנו שממקמת אותנו במקום ראוי בפוליטיקה הערבית ובפוליטיקה הישראלית. ידענו את זה מראש, הרגשנו את השטח ואת האנשים. אני מודה לכל הגברים, הנשים, הצעירים והצעירות. לכולם. לכל העדות שתמכו בנו: נוצרים, דרוזים ומוסלמים, תושבי הצפון, הדרום והנגב במיוחד. אני אוהב אותם ואעשה הכל למענם". את דבריו סיכם עבאס ואמר: " עכשיו אנחנו רוצים להתפלל ולחזור הביתה למשפחה".

"הם התעקשו על פילוג, רציתי שנגיע ל-17 מנדטים"

"הלב שלי נשבר מהתפלגות רע"מ מהמשותפת למרות שעשיתי הכול כדי שיישארו", אמר מנגד יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בריאיון במשדר ynet הלילה. "נכון שהציבור נתן את הקולות בעיקר לרשימה המשותפת, אבל יחד עם זאת הדבר המדאיג ביותר זה לא אצלנו. זה שנתניהו, בן גביר וסמוטריץ' יכולים להרכיב ממשלה". שעות ספורות אחרי דבריו של עודה עודכנו המדגמים, שחזו בהמשך כי לנתניהו יש בין 59 ל-60 מנדטים – ואין בידיו אפשרות להרכיב ממשלה.

עודה האשים את יו"ר כחול לבן בני גנץ ואת שאר מפלגות המרכז-שמאל בהידרדרות של מפלגתו. "אם צריך להגיד מי האשם העיקרי אני חושב שזה די ברור", הוא אמר. "מפלגות מרכז-שמאל שאין להן את האומץ להציב אלטרנטיבה. זה שהמלצנו עליו רק לפני שנה ויכול היה להרכיב ממשלה, שתמיד היו צל חיוור לימין. בסופו של דבר שני שלישים מהציבור היהודי היום בימין בגלל הגמגום של מפלגות המרכז שמאל".
הוא גם סיפר על המאמצים שלו לצרף את עבאס לרשימה המשותפת בכל זאת, שעלו בסופו של דבר בתוהו. "אני רציתי אחדות עם כולם. רציתי את מנסור ואת רע"מ והלכתי אליהם הביתה. כמעט התחננתי כדי שנהיה יחד ונעלה ל-17 מנדטים. למרות כל מה שעשינו, הם התעקשו על פילוג. נחכה לתוצאות ונהיה יותר חכמים".

ח"כ היבא יזבק, גם היא מהמשותפת, תיארה שיעור הצבעה נמוך בחברה הערבית – ואמרה שהוא נבע מהפילוג של רע"מ. "ידענו מההתחלה שפילוג עלול בהכרח להביא לירידה בתוצאות של אחוזי ההצבעה", היא אמרה. "זה מאוד מצער האובדן הזה של כמה מנדטים שהיו לנו כרשימה משותפת, ושדווקא רצינו לחזק. יכולנו לקבל 17-16 מנדטים ולצערנו אנחנו חוזרים ל-9-8 בגלל הפילוג".
אף שאת התוצאות שלהן זכתה מפלגתה היא הגדירה משמחות, היא אמרה שיש בה צער בעקבות הרצון לזכות בעוד מנדטים. "רצינו להגדיל את הייצוג הערבי הדמוקרטי בתוך הכנסת, לא להוריד אותו", הוסיפה. "רצינו אחדות ושלמות מול כל מדיניות שמנסה להפלות נגדנו".