2 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בזירת המטענים שנחשפה סמוך לגדר הגבול עם סוריה
פעילות כוחות צה"ל בזירת המטענים שנחשפה סמוך לגדר הגבול עם סוריה
לוחמי צה"ל, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
כמו אזרחים רבים, גם לוחמי צה"ל נפגעו השנה ממגפת הקורונה, ובעקבותיה הם נאלצו להישאר תקופות ארוכות יותר בבסיס, ולצאת פחות לבתיהם. אך מתברר שהצבא ניצל את המגפה ביתר שאת כדי לפגוע בחופשות הלוחמים.
ב-2018 דיווחנו על החלטה שיזמו מפקדי הפיקודים ואישר הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט, שלפיה לוחמים בתעסוקה מבצעית ייצאו לחופשה בת שלושה ימים בביתם אחרי כל 11 ימים בבסיס. זאת במקום יציאות פחות טובות שהיו נהוגות, כגון 5 ימי חופש אחרי 16 ימי תעסוקה מבצעית או אף 4 ימים חופש אחרי 17 ימים בבסיס. המטרה הייתה לשפר את תנאי השירות של הלוחמים וליצור אחידות בין כל היחידות.
אך בחודשים האחרונים הפקודה הופרה בחלק ניכר מהאוגדות המרחביות, ובגדודים רבים חזרו ליציאות במתכונת 4-17. כך קרה למשל בגדוד 55 של חיל התותחנים ובגדוד 890 של הצנחנים שעסוקים בחודשים אלה בהגנה על גבול לבנון ובמשימות נוספות. מבדיקת ynet עולה כי שגרת החופשות הבעייתית חזרה גם לגדודים נוספים, בהם של חטיבות הנח"ל וגבעתי, שהוצבו לאחרונה באוגדות עזה ואיו"ש.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל מול כוחות יוניפ"יל וצבא לבנון היום באיזור אחת הפרצות
כוחות צה"ל מול כוחות יוניפ"יל וצבא לבנון היום באיזור אחת הפרצות
המוטיביציה לשירות קרבי נמצאת בירידה. לוחמים בגבול הצפון
(צילום: אביהו שפירא)
הפגיעה השקטה בתנאי היציאות של הלוחמים הגיעה בנוסף לשני מקרים של "עוצר יציאות" ממושך בשני גלי התחלואה הקודמים. המשמעות היא שלפחות פעמיים בשנה האחרונה אלפי לוחמים נותרו בבסיס תקופה ממשוכת של חודש עד חודשיים בבסיס, מבלי לצאת הביתה, ובתווך לא נהנו מהשיפור בתנאי היציאה שעליו הוחלט לפני כשלוש שנים. בסגר הנוכחי טרם הוחלט על עוצר יציאות ביחידות.
"גם בקו עצמו אנחנו מרגישים יותר עומס בעבר, עם יותר משימות ושמירות ומעט הפוגות יחסית, בגלל מיעוט כוח אדם", סיפר ל-ynet לוחם המשרת בימים אלה בגבול לבנון. "היו תקופות של 8-16 בסיורים וימים רבים גם של 8 שעות פעילות ואז 8 שעות הפוגה וחוזר חלילה. אמרו לנו שהתכנון הוא שכך זה יימשך עד חודש מאי לפחות. זה חוסר התחשבות שמוביל למרמור, שחיקה ותסכול בקרב לוחמים. הכוננות הגבוהה בגבול הצפון ירדה כבר לפני כמה חודשים, והם משתמשים בקורונה כתירוץ".
לוחם בגבול לבנון: "בקו עצמו אנחנו מרגישים יותר עומס בעבר, עם יותר משימות ושמירות ומעט הפוגות יחסית, בגלל מיעוט כוח אדם. אמרו לנו שהתכנון הוא שכך זה יימשך עד מאי לפחות"
בחודשים האחרונים התרבו גם תלונות של חיילים, ובהם לוחמים רבים, על כך שבחסות הקורונה צומצמו באופן ניכר ימי החופשה השנתיים שמגיעים לכל לוחם (חופשה "רגילה"). בעת גיבוש הנוהל החדש, בתום עבודה מטה, הבטיחו בצה"ל כי למפקדים בגזרות הביטחון השוטף תתאפשר גמישות במילוי המשימות, כדי שהשינוי לא יתבטא בעומס על הכוחות.
המהלך בזמנו נועד להיות חלק מ"חבילת תנאים משופרים" ללוחמים, בעיקר ללוחמי החוד שמעמדם הוגדר אז מחדש, כדי לשדרגו לעומת חיילים במערכי המודיעין והטכנולוגיה. מאז, אגב, המוטיבציה להתגייס לקרבי רק ירדה, ונמצאת בשפל של שנים.
מדובר צה"ל נמסר: "מדיניות צה"ל באשר ליציאות במהלך תעסוקה מבצעית היא 11 ימים בבסיס ולאחריהם 3 ימי חופשה בבית. שינוי תדירות היציאות מתאפשר במקרה של שינוי בהערכת המצב. חריגה ממדיניות זו הנובעת משיקולים מבצעיים תאושר על ידי מפקד הפיקוד הרלוונטי".