נוסעי טיסת "וויז אייר" מסופיה שנחתו הבוקר (ראשון) בנתב"ג קיבלו לראשונה פטור מחובת בידוד ביתי למשך שבועיים עם כניסתו לתוקף של המתווה לפתיחת השמיים המפריד בין מדינות "ירוקות" ל"אדומות". מספר ישראלים בחרו לצאת לנופש בבולגריה עם ביטול חובת הבידוד. הפיילוט יצא לדרך, ואיתו ביטול חובת הבידוד לישראלים השבים ארצה מכ-20 מדינות.
מאחר וישראל נחשבת למדינה "אדומה" בעלת שיעורי תחלואה גבוהים בקורונה, מסרבות מדינות "ירוקות" להכניס ישראלים לשטחן מלבד בולגריה, קרואטיה וארבע ערים ביוון (אתונה, סלוניקי, כרתים וקורפו) עם מגבלות הכוללות חובה לעבור בדיקת קורונה לפני ההמראה מישראל. ביוון ההגבלה כוללת גם מכסה של 600 ישראלים, ובדיקת קורונה נוספת לאחר הנחיתה. במסגרת המתווה נחתו בטיסת וויז אייר מסופיה ישראלים בודדים שלא יצטרכו להיכנס לבידוד.
1 צפייה בגלריה
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
חוזרים מחו"ל, הבוקר בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
"הייתי אצל המשפחה", סיפרה אנה קלמן. "הרחובות ריקים יחסית כי כולם פוחדים מהקורונה". אירנה חזרה מטיול עם משפחתה בבולגריה ואמרה: "כשטסתי ידעתי שייתכן ואצטרך להיכנס לבידוד כי אני עובדת במערכת החינוך ולא יכולתי בזמן אחר. החישוב היה שיהיו לנו בדיוק שבועיים אחרי שנחזור. בולגריה ריקה מתיירים ולא נפגשנו עם הרבה אנשים. ההנחיות שם בדיוק כמו בארץ, חייבים מסכה במקומות ציבוריים ושומרים על מרחק. היה מאוד כיף אבל חם".
פטיה כהן, בולגרית שחיה עם משפחתה על קו ישראל-בולגריה, אמרה ש"לא נצטרך להיות בבידוד ובבולגריה רק במקום סגור שמים מסיכות. נראה מחר אם אלך לעבודה". בובי, שחזר עם בתו מחופשה בבולגריה, אמר ששמע שאין בידוד ממדינות ירוקות בסופ"ש. "הילדה רצתה לנסוע לסבתא שלה, נשארתי שבוע כי לא היו טיסות בחזרה. יצאתי מתוך נקודת הנחה שאצטרך להיות בבידוד אבל קרה נס. כל אחד לוקח בחיים סיכון ולקחתי את זה בחשבון".

"לא כולם שומרים מרחק בבולגריה", הוא מספר, "לא יודע מה יקרה בעוד שבוע וחצי ואני פוחד כי הכול יכול להיות". ברשימת המדינות שהשבים מהן לא צריכים להיכנס לבידוד נמצאות 12 מדינות: איטליה, גיאורגיה, ניו זילנד, קנדה, דנמרק, בריטניה, הונגריה, פינלנד, אוסטריה, גרמניה, בולגריה, קרואטיה, סלובניה, ירדן, אסטוניה, לטביה, ליטא, רואנדה, הונג קונג, קפריסין ויוון.
היום חתם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי על צו פטור מבידוד לשבים מ-20 מדינות ירוקות, הצו כולל את כל מי שהגיע או יגיע מהמדינות הללו (ולא שהה במדינה אחרת שאינה אחת מאלו) ב-14 הימים האחרונים.
עם כניסתו לתוקף של המתווה החדש, השיק משרד הבריאות אתר חדש בשם "תעופה בזמן קורונה", בו ניתן למצוא תשובות לשאלות כמו מי אינו רשאי לטוס, מי אינו רשאי להיכנס לישראל או לצאת ממנה והאם אנשים המוגדרים כקבוצת סיכון לקורונה מורשים לטוס.
באתר מופיעות הנחיות לנכנסים וליוצאים ממדינת ישראל בתקופת נגיף קורונה, חובת בידוד והנחיות לביצוע, הגשת בקשה לכניסה לישראל לפני טיסה, הגשת בקשה ליציאה מישראל לפני טיסה ורשימת מדינות אדומות וירוקות.
כל הנוסעים המבקשים לטוס מישראל נדרשים למלא טופס דיווח יציאה מישראל במהלך 24 שעות שלפני הטיסה. בנוסף יש למלא הצהרת בריאות. כמו כן, הכניסה לטרמינל הנוסעים תותר רק למחזיקי כרטיס טיסה ואישור על מילוי הבקשה באתר משרד הבריאות.