מאבק על זכויות יוצרים או התנכלות מהולה בצביעות ובניחוח אנטישמי? תלוי את מי שואלים. שבדיה אוסרת על הפצת ספר של סטיריקן וקומיקאי יהודי, החרימה אלפי עותקים - והרוחות סוערות.
גיבור הפרשה הוא ארון פלאם שפרסם ספר, "זה הטיגריס השבדי", ובו הוא מאשים את שבדיה בשיתוף פעולה עם המשטר הנאצי במלחמת העולם השנייה. בספר הוא טוען כי מקורה של תורת הגזע הנאצית הוא בכלל בשוודיה, שעסקה בסוגיה זו עוד לפני עליית היטלר לשלטון.
2 צפייה בגלריה
ארון פלאם
ארון פלאם
הסטיריקן ארון פלאם
(צילום: Hanna Henrietta Sonidsson)
הרשויות בשבדיה, מדינה ליברלית וחופשית, מנהלות מלחמת חורמה נגד הסופר. בצעד נדיר פשטה המשטרה על משרדי ההוצאה לאור והחרימה 2,000 עותקים. במקביל ביקשה התביעה מבית המשפט אישור להשמידם.
מהלך שכזה נעשה בשבדיה בפעם האחרונה בראשית שנות ה-90, אז הושמד דווקא עותק של "מיין קאמפף", ספרו הידוע לשמצה של היטלר.
המצוד אחרי הספר החדש נפתח בעקבות תלונה שהוגשה למשטרה על ידי "מוזיאון המוכנות הצבאית", זאת בטענה שכריכתו נגנבה מפוסטר שיצר אמן שבדי ב-1941.
2 צפייה בגלריה
הספר
הספר
הספר. "ניסיון סתימת פיות"
(צילום: Hanna Henrietta Sonidsson)
בפוסטר, שאת זכויות היוצרים עליו רכש בזמנו המוזיאון, נראה טיגריס לבוש בצבעי הדגל השבדי, עונד על יד אחת סמל של צלב קרס ובשנייה מצדיע במועל יד.
פלאם טוען כי מדובר בתירוץ סרק: "המטרה האמיתית היא למנוע את הפצת הספר כדי להשתיק את שיתוף הפעולה השבדי-נאצי שאותו מנסים השבדים לטייח עד היום". לדבריו, מדובר בהתקפה נגד הדמוקרטיה וחופש הביטוי.
"אירוני שב-2020 אנו מתמודדים עם מצב שבו ספר של קומיקאי יהודי שעוסק ביחסי שבדיה עם גרמניה הנאצית עומד להיות מושמד".
פלאם ספג מכה נוספת - ההוצאה לאור הגישה נגדו תביעה אזרחית בסך 53 אלף דולר בגין נזקים שנגרמו לה לטענתה עקב השימוש בפוסטר.