2 צפייה בגלריה
 אוניברסיטת גנט בבלגיה
 אוניברסיטת גנט בבלגיה
אוניברסיטת גנט בבלגיה
(צילום: אוניברסיטת גנט)
עשרות מרצים באוניברסיטת גנט שבבלגיה פרסמו עצומה נגד התקיפות ברצועת עזה והפעילות הישראלית ביהודה ושומרון - ומתחו ביקורת על הממשלה המקומית והשכנות באירופה שלא מגנות את ישראל.
המרצים, מהמחלקה ללימודי סכסוכים, גינו את ממשלת בלגיה ואת האיחוד האירופי על כך שלא נקטו צעדים נגד ישראל - שלדבריהם מפרה בבוטות את החוק הבינלאומי. "אנו מביעים סולידריות עם העם הפלסטיני שמתנגד מאז 1948 למשטר המתנחלי-קולוניאליסטי, שפועל לטיהור אתני, הפקעת אדמות, טרנספר של תושבים ואפרטהייד", נכתב בעצומה.
כמו כן, המרצים יצאו נגד הסיקור התקשורתי בבלגיה שלדבריהם מציגה את הסכסוך כעימות בין שני כוחות שווים. "הבורות הזאת היא טיבה של השאלה הישראלית פלסטינית, של הכובש נגד המדוכא, הקולוניאליסט נגד הנכבש", כתבו. עוד ציינו המרצים שלא יוכלו להישאר אדישים לדיכוי של העם הפלסטיני ותמכו בקריאות החרם נגד ישראל.
שגריר ישראל בבלגיה, עמנואל נחשון, הגיב על העצומה ואמר: "כך חלק מהאוניברסיטאות מטפחות שנאה. עם הסתה לאלימות ונרטיב שקרי וקנאי. אני מצטער בשביל הסטודנטים של אוניברסיטת גנט". נחשון הוסיף כי "מדובר בעצומה ששוללת את זכות קיומה של מדינת ישראל. מציע לכל מי שחי באירופה עם רגשי אשמה על הקולוניאליזם שלא ינסה לפגוע בעם היהודי, עם שחי במולדתו". אוניברסיטת גנט נחשבת לאחת האוניברסיטאות הגדולות והחשובות בבלגיה. 44 אלף סטודנטים לומדים במוסד היוקרתי, ו-9,000 אנשי צוות עובדים בה.
במקביל, ראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, נשא נאום פרו-פלסטיני במליאה הלאומית. "אנו מודאגים מגורל האוכלוסיות האזרחיות בעזה, שכבר סבלו כפי שאתם יודעים מ-15 שנים של מצור", אמר. "בכמה ערים ישראליות, המתיחות בין האוכלוסיות הגיעה לשיא חסר תקדים של אלימות. בגדה המערבית, בירושלים, העימותים בין פלסטינים, מתנחלים וכוחות הביטחון הישראליים הולכים וגוברים. מול המצב הזה, קודם כל, צרפת קוראת בצורה מאוד תקיפה לכל השחקנים לשים סוף לכל האלימות, לכל הפרובוקציות ולכל הסתה לשנאה כדי לאפשר חזרה לרגיעה".
2 צפייה בגלריה
שר הבריאות של צרפת
שר הבריאות של צרפת
ראש ממשלת צרפת
(צילום: EPA)
בתגובה לדבריו, אמר חבר הפרלמנט, מאיר חביב: "אלה היו שלוש דקות של נאום נגד ישראל. אף מילה על מאות הקורבנות הישראלים שנפגעו, ומיליוני האזרחים, מתוכם 120 אלף צרפתים, שחיים בקצב האזעקות וההפצצות. אלפי מחבלים לוקחים שני מיליון אזרחים כבני ערובה, ומונעים מהם כל תקווה לחיים שלווים, וראש הממשלה מאשים את ישראל? כשהיו פיגועי טרור בצרפת, ישראל גינתה ועמדה לצד צרפת מול הטרור וערים כמו ירושלים, נתניה ותל-אביב נצבעו בצבעי כחול אדום לבן כאות הזדהות עם צרפת. בשעה קשה זו, הייתי מצפה למינימום של תמיכה ואמפתיה. בסופו של דבר, צרפת וישראל מתמודדות עם אותו איום ועם אותו אויב משותף - האסלאם הקיצוני".