בית המשפט העליון דחה אתמול (רביעי) תביעה נזיקית של משפחה ג'הסי, ששניים מילדיה, האחים התאומים יוסף ושלום, נעלמו במסגרת פרשת ילדי תימן. בית המשפט המחוזי קיבל את תביעת המשפחה אך העליון החליט להפוך את ההחלטה קיבל את ערעור המדינה מחמת התיישנות.
1 צפייה בגלריה
שלמה ג'הסי
שלמה ג'הסי
אב המשפחה שלמה ג'הסי, ששניים מאחיו נעלמו
(באדיבות המשפחה)
בערעור הדגישה המדינה כי הגשת התביעה מצד המשפחה מהווה פגיעה קשה ביכולת המדינה להתגונן אל מול הטענות מאחר ואין בידי המדינה את המידע והמסמכים הדרושים. בית המשפט קבע כי לא חלה עוולה מתמשכת וכי לא ניתן לברר את התביעה בחלוף השנים. בית המשפט ציין כי בירור הפרשה לא מוצה, אך הדרך המתאימה לבירורה אינו הליך משפטי.
עו"ד רחל דותן המייצגת את המשפחה, אמרה כי המשפחה קיבלה את פסק הדין באכזבה ובכאב. ממשפחת ג'הסי נמסר: "הרי מדובר בהיעלמות של ילדים, התחושה הייתה שהעניין יישמע בבית המשפט כתיקון עוול היסטורי כפי שהמדינה הכריזה. זאת אחרי 70 שנה של מאבק ארוך במדינה, חוסר קבלת מידע - בגלל החיסיון שהמדינה הטילה על המסמכים, בגלל מחדלים וזלזול, כמו דימום חוזר ונשנה בפצע שאינו מגליד. כעת העליון קובע שענייננו אינו יכול להיכנס בדלתות בית המשפט בשל התיישנות, כשמדובר בגורל ילדים".
עוד הוסיפו במשפחה כי בית משפט העליון קבע כי מחדלי המדינה הם בגדר מעשה או מחדל חד פעמיים ולכן הנזק הנטען מקורו באירוע עוולתי נקודתי שהתרחש ב-1950 ואין לראותם כמעשה או מחדל נמשך ומתחדש וכן ציין את היעדר האפשרות לתקן כיום. "בית משפט העליון קבע כי הדרך המתאימה לבירור העניין אינו הליך משפטי וכן שהמתווה לפיצוי כספי זו החלטת ממשלה ולכן אינו מתערב. אם כן מה נשאר?", שאלו במשפחה.
למשפחת ג'הסי נעלמו שני ילדים תאומים, יוסף ושלום, בבית החולים בפרדס חנה. להורים לא הראו גופה או מקום קבורה. ועדת קדמי מסרה למשפחה כי שלום נקבר ולא ידוע מקום קבורתו ולגבי התאום יוסף, לא ידוע מה עלה בגורלו. המשפחה הגישה תביעת נזיקין בגין אי ידיעת מקום הקבורה של שלום ג'הסי אבל אז מדינת ישראל טענה ל"התיישנות".
עו״ד רחל דותןעו״ד רחל דותןצילום: נועה סינגר
המשפחה פנתה לערכאות והגישה ערעור. הערעור התקבל בבית המשפט המחוזי אשר קבע שאי ידיעת מקום קבורה זו "עוולה מתמשכת שלא התיישנה". המדינה, שאמורה הייתה לקבל את הדין ולספק תשובות למשפחה, בחרה שלא לקבל את פסק הדין ולפנות לערעור בבית המשפט העליון, שם נדחתה כאמור באופן סופי התביעה.
בתוך כך, בבתי המשפט השונים מתנהלים למעלה מעשרה הליכים נוספים שהוגשו נגד המדינה שעניינם בפרשת ילדי תימן, בהם עולות טענות דומות, ועד עתה ניתנו בבתי המשפט השונים הכרעות סותרות בסוגיית התיישנות הפרשה.