הוא נקרא "הפנתאון" התת קרקעי של יפן, מבנה עצום שמגן על טוקיו וסביבותיה מהצפות הרסניות – איום שלפי המומחים גובר בעקבות ההתחממות הגלובלית.
מאגר "קסוקאבה" הוא המתקן הגדול מסוגו בעולם באחת הבירות המאוכלסות ביותר. חלקים ממנו כל כך עמוקים שניתן להציב בהם את פסל החירות. אל המאגר מתנקזים המים מהשיטפונות וסופות הטייפון. עומדים ששוקלים 500 טונות תומכים במאגר המים הראשי שעשוי מבטון, באורך של שני מגרשי כדורגל.
הצוות במתקן בסייטאמה, מצפון לטוקיו, נמצא בכוננות מתמדת - במיוחד בעונת הטייפון והגשמים העזים מיוני עד סוף אוקטובר. "באזור הזה גשמים עזים, טייפונים ואפילו גשם יומיומי עלולים לגרום לנזק ולהציף בתים וכבישים", אומר מנהל האתר, נובויוקי אקייאמה. הוא מציין ש"הפנתאון" עזר לצמצם ב-90% את מספר הבתים שנפגעים בשיטפונות.
בטוקיו – עיר שבה עוברים יותר מ-100 נהרות – יש עוד 10 מתקנים תת-קרקעיים ושלוש מנהרות ניקוז נגד הצפות. בנוסף מוקמים בעיר מבנים לאחסון מזון. באוסקה שבמערב יפן מתקן נגד שיטפונות שדומה למאגר "קסוקאבה" נבנה בעלות של 368 מיליארד יין - 3.5 מיליארד דולר. הבנייה אמורה להסתיים רק ב-2044. המומחים אומרים שבניית המאגרים לא מספיקה, מכיוון שההתחממות הגלובלית הפכה את הסופות הקטלניות - שבעבר היו פוקדות את האזור רק אחת למאה שנה - לדבר שכיח באזור.
"ליפן יש אקלים שבו שיטפונות וגשמים עזים מתרחשים לעיתים קרובות", אומר קיי יושמירה, פרופסור למטאורולוגיה באוניברסיטת טוקיו ומומחה להצפות של נהרות. "חוץ מזה, עכשיו ההתחממות הגלובלית מתפתחת".
בשנים האחרונות עונת הגשמים העזים וסופות הטייפון ביפן מביאה איתה לעיתים קרובות הרס ונזק קשה. הצפות ענק ומפולות גבו את חייהם של יותר מ-80 איש במערב יפן בחודש יולי האחרון. בטייפון בשנה שעברה נהרגו קרוב ל-100 איש במזרח המדינה. השירות המטאורולוגי של יפן אמר שבארבעת העשורים האחרונים מספר סופות הטייפון שמסכנות את טוקיו גדל פי 1.5.
"קסוקאבה" מחובר למנהרת ניקוז באורך 6.3 ק"מ. בעזרת עוצמה של מנוע סילון מערכת הניקוז יכולה לשפוך את המים שנאגרים במתקן לנהר אדוגאווה הסמוך במהירות שיא - ששווה לריקון בריכת שחייה של 25 מטר בשנייה אחת. המתקן הוקם ב-2006 בעלות של 230 מיליארד יין (2.2 מיליארד דולר), ופועל בממוצע שבע פעמים בשנה. כשהמכל הראשי מתמלא העובדים שואבים את המים.
מנהל האתר מספר שמתחילת השנה עד חודש ספטמבר השתמשה טוקיו במתקן "קסוקאבה" כבר שבע פעמים. בשתי הזדמנויות נדרשו העובדים לרוקן את המכל הראשי אחרי שהתמלא, בעקבות עונת גשמים ארוכה מהרגיל. לפי ההערכות המתקן חסך עד כה ליפן 148 מיליארד יין שהיו מושקעים במאמצי השיקום של המבנים והתשתיות באזור טוקיו.

מערכות נגד שיטפונות ביפן נחשבות למתקדמות ביותר בעולם, במדינה שחוותה על בשרה אסונות טבע קשים מאז מלחמת העולם השנייה. יושימורה ומומחים נוספים מזהירים שלאור משבר האקלים המתמשך התשתיות לא יעשו את העבודה לבדן. בשנים האחרונות הגבירו הרשויות את המאמצים להעלאת המודעות של האזרחים לסכנות הטבע, ולהזכיר להם להתפנות בזמן מבתיהם כשהם מתבקשים לעשות זאת.
מערכת "קסוקאבה" מקבלת מבקרים כשהיא לא בשימוש, בין השאר כדי לקדם את חשיבות הנושא ולהעלות את המודעות לאסונות הטבע. "אני חי במקום נמוך, אז הצפות הן בפירוש סכנה מוחשית יותר מכל אסון טבע אחר", אומר יושימורה. "בסופו של דבר אתה יכול לסמוך רק על עצמך".