4 צפייה בגלריה
רפעת אל אסד דודו של בשאר אסד נידון למאסר ב צרפת
רפעת אל אסד דודו של בשאר אסד נידון למאסר ב צרפת
"הקצב מחמה". רפעת אסד
(צילום: AP)
הוא היה אחד האנשים החזקים והאכזרים בסוריה - בכיר במנגנוני הביטחון הידועים לשמצה שדיכא בברוטליות את מתנגדי השלטון. עכשיו מתברר כי רפעת אסד, הדוד של הנשיא הסורי בשאר אסד, קיבל ייעוץ מישראלים – תמורת כסף.
הייעוץ ניתן לו בעקבות הסתבכות משפטית בצרפת, שם הוא חי זה שנים ארוכות. יועציו הם לא אחרים מאשר ח"כ לשעבר מהליכוד, פקיד בכיר לשעבר במשרד ממשלתי בירושלים, עו"ד ישראלי ידוע, יזם יהודי גרמני, איש עסקים יהודי-ספרדי ושני פרקליטים יהודים-צרפתים בעלי שם. תמורת שירותם קיבלו חלקם כסף, אך הסכומים לא ידועים.
4 צפייה בגלריה
נשיא סוריה לשעבר חאפז אל אסד עם האח רפעת ב סוריה 1984
נשיא סוריה לשעבר חאפז אל אסד עם האח רפעת ב סוריה 1984
חאפז ורפעת אסד. ניסיון הפיכה כושל
(צילום: AFP)
רפעת אסד, כיום בן 82, הוא אחיו של נשיא סוריה הקודם חאפז אסד ודודו של הנשיא המכהן בשאר אסד (בנו של חאפז). כולם ידועים כאויבים מרים של ישראל זה עשרות שנים. עד אמצע שנות ה-80 היה רפעת אחד האנשים החזקים בסוריה. הוא היה קצין צבא בכיר והחזיק במשרה רמה במנגנוני הביטחון הסוריים.
בשנת 1982 פיקד על הכוחות שדיכאו התקוממות נגד שלטון אחיו חאפז. בשל האכזריות שגילה זכה רפעת לכינוי "הקצב מחמה". זמן מה לאחר מכן עשה פניית פרסה, ופתח בניסיון הפיכה במטרה להדיח מהשלטון את אחיו ולתפוס את כיסא הנשיאות. הניסיון נכשל ובעקבות כך עזב רפעת את סוריה בשנת 1984 והשתקע באירופה ‑ שם ניהל חיים ראוותניים ומנקרי עיניים. הוא נישא לארבע נשים שהולידו לו 16 ילדים.
4 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד
בשאר אל אסד
האחיין, בשאר אסד
(צילום: AP)
במרוצת השנים צבר רכוש בשווי הון עתק: שני בתים פרטייים, אחוזה המתפרסת על שטח של 3,000 מ"ר וכן 40 דירות ‑ כולם בשכונות יוקרתיות בפריז ובדרום ספרד. בנוסף לכך רכש 507 נכסים בספרד בשווי של 695 מיליון יורו.
לפני כמה שנים הגישה נגדו עמותה בצרפת תלונה על כך שקנה את הנכסים באמצעות מעילה בכספי ציבור סוריים והלבנת הון. הוא הכחיש וטען כי רכישתם התאפשרה בזכות מתנות שקיבל ממשפחת המלוכה הסעודית. בתום חקירה משטרתית הועמד לדין והורשע בעבירות שיוחסו לו. לאחרונה נגזרו עליו ארבע שנות מאסר. עורכי דינו הודיעו כי יערערו על העונש.
4 צפייה בגלריה
עו"ד מיכאל ציבין ועו"ד ג'יל-ויליאם גולדנדל
עו"ד מיכאל ציבין ועו"ד ג'יל-ויליאם גולדנדל
עו"ד מרדכי ציבין ועו"ד ג'יל-ויליאם גולדנדל
כעת מתברר כי במהלך משפטו, וגם בימים אלה, קיבל אסד ייעוץ מבכירים ישראלים. בין יועציו נמנה עורך הדין הישראלי הנודע מרדכי ציבין העוסק לא פעם בייצוג בינלאומי. פרקליט נודע נוסף שסייע לו הוא ג'יל-ויליאם גולדנדל, עו"ד בינלאומי שייצג בעבר אילי הון ובהם ארקדי גאידמק ושמואל פלאטו שרון. כן ייצג את משפחתה של לי זיתוני שנדרסה לפני כמה שנים בישראל על ידי אזרחים צרפתים. גולדנדל ייעץ בעבר בנושאים הקשורים לצרפת גם לאדם המכהן כיום בתפקיד בכיר ביותר בישראל.
עוד נודע כי כמה מהיועצים הפגישו את רפעת אסד לפני כמה שנים בפריז עם בכיר לשעבר במוסד. הוא כבר הלך לעולמו, ובעת המפגש לא שירת בשום תפקיד ממלכתי. עורכי הדין ציבין וגולדנדל סירבו להגיב.