צרפת הפכה הערב למדינה השמינית בעולם, והשלישית באירופה, עם יותר מ-100,000 מתים מקורונה. לפי משרד הבריאות הצרפתי עוד 300 חולי קורונה מתו ביממה האחרונה. מספר הקורבנות מתחילת המגפה בצרפת הגיע היום ל-100,077 בני אדם.
המדינות הנוספות עם יותר מ-100,000 מתים מקורונה הן ארה"ב, ברזיל, מקסיקו, הודו, רוסיה, בריטניה ואיטליה. יותר מ-3 מיליון בני אדם מתו מקורונה ברחבי העולם מתחילת המגפה. השבוע הגיע מספר קורבנות הקורונה באירופה ליותר ממיליון.
7 צפייה בגלריה
חולה קורונה בצרפת
חולה קורונה בצרפת
מפנים חולי קורונה בצרפת
(צילום: AFP)
ליונל פטיפה, נשיא ארגון קורבנות הקורונה בצרפת, אמר שמדובר בנקודת ציון משמעותית - אחרי חודשים שבהם הציבור "התרגל" לנגיף. "מעולם לא חשבנו שנגיע למספר הזה", הוא ציין. פטיפה, שרעייתו ג'ולי מתה מקורונה ב-29 במרץ אשתקד, אמר שמשפחות הקורבנות "רוצות שהממשלה תבצע מחווה קולקטיבית כדי להכיר באובדן שלהן".
נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר לעיתון לה פריזיאן שהוא חושב על כל קורבנות הקורונה בצרפת, ועל בני המשפחות שלהם. מקרון אמר שהמגפה הייתה "אכזרית כל כך" לאנשים שברגעיהם האחרונים, ובמותם, לא יכלו להיות עם יקיריהם - "אבא, אמא, אהוב, חבר". בנוסף ציין מקרון שהמשבר הראה גם את "היכולת של העם הצרפתי להתאחד".
7 צפייה בגלריה
קורונה צרפת חיסונים חיסון נשיא עמנואל מקרון ב מרכז חיסונים
קורונה צרפת חיסונים חיסון נשיא עמנואל מקרון ב מרכז חיסונים
מקרון מבקר במתחם חיסונים
(צילום: Getty)
הדובר של מקרון, גבריאל אטאל, אמר שמוקדם מדי לקבוע תאריך ספציפי כדי לציין את קורבנות הקורונה בצרפת – בשעה שהצרפתים ממשיכים להתמודד עם הגל השלישי של הנגיף. "תהיה מחווה, בוודאות, יהיה אבל לאומי לזכר קורבנות הקורונה", אמר אתמול אטאל. "הזמן יגיע. היום אנחנו משקיעים את כל הכוחות שלנו בקרב נגד המגפה".
ב-17 במרץ 2020 הכריז מקרון "מלחמה" על הנגיף והטיל סגר ראשון במדינה. מאז מתמודדים הצרפתים עם שנה של הגבלות קשות. בתחילת אפריל נכנסה צרפת לסגר חלקי, כשהווריאנטים של הנגיף – במיוחד הבריטי, משתוללים. במקביל נמשך הסגר הלילי שהוטל באמצע דצמבר. בגל הנוכחי סובלת צרפת מעומסים כבדים בבתי החולים שלה. מספר חולי הקורונה שמאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ הגיע השבוע ליותר מ-5,900.
7 צפייה בגלריה
צרפת צופים בנאום הנשיא עמנואל מקרון על הגבלות קורונה
צרפת צופים בנאום הנשיא עמנואל מקרון על הגבלות קורונה
צופים במקרון מטיל הגבלות חדשות, בגל השלישי של המגפה
(צילום: AFP)
בתי הספר בצרפת אמורים להיפתח בהדרגה החל מ-26 באפריל. הממשלה מעריכה שהגבלות נוספות יוסרו באמצע מאי. הנשיא מקרון קיים היום פגישות כדי להתכונן לפתיחה ההדרגתית של המשק – כשבצרפת דיווח על 38,045 נדבקים חדשים ביממה האחרונה. מספר הנדבקים בצרפת הוא הגבוה באירופה – 5.2 מיליון מתחילת המגפה.
צרפת ומדינות נוספות באיחוד האירופי מנסות להעלות הילוך במבצע החיסונים שלא עומד ביעדים. כרגע קיבלו 11 מיליון צרפתים מנה אחת לפחות של החיסון. צרפת מקווה שעד הסרת ההגבלות מספר המחוסנים יגיע ל-20 מיליון – כ-38% מהאוכלוסייה הבוגרת בצרפת.
7 צפייה בגלריה
צוותים רפאויים בבית חולים בפריז
צוותים רפאויים בבית חולים בפריז
מטפלים בחולה קורונה בפריז. 5,900 חולים במצב קשה
(צילום: AFP)
בגרמניה הזהיר היום ראש מכון רוברט קוך שהמצב בחלק מבתי החולים במדינה "דרמטי", כתוצאה מהטיפול בחולי הקורונה שמצבם קשה. מכון רוברט קוך למחלות מידבקות דיווח על 29,425 נדבקים חדשים ביממה האחרונה ועל 293 מתים. לותר וילר, שעומד בראש המכון, אמר שבבתי החולים בכמה ערים לא נשארו מיטות במחלקות לטיפול נמרץ.
וילר קרא להטיל הגבלות "דרסטיות" בגרמניה כדי לבלום את הגל השלישי של המגפה. וילר ושר הבריאות ינס שפאן הביעו תמיכה בהצעתה של הקנצלרית אנגלה מרקל להטיל עוצר לילי בגרמניה. במקביל פורסם שמרקל תקבל מחר את החיסון של אסטרה-זניקה. גרמניה מאשרת להשתמש בחיסון השבדי רק כדי לחסן בני 60 ומעלה. הקנצלרית בת 66.
7 צפייה בגלריה
גרמניה אנגלה מרקל נאום פרלמנט קורונה
גרמניה אנגלה מרקל נאום פרלמנט קורונה
מרקל תקבל את החיסון של אסטרה-זניקה
(צילום: getty images)
דנמרק הפכה השבוע למדינה הראשונה בעולם שמפסיקה לצמיתות את השימוש בחיסון של אסטרה-זניקה – בעקבות דיווחים על עשרות מתחסנים (מתוך מיליונים) שסבלו מקרישי דם. דנמרק אמרה היום שהיא עדיין לא החליטה מה לעשות עם מנות החיסון שבהן לא תשתמש. ארגון הבריאות העולמי הציע למדינה הנורדית למסור את החיסונים למדינות אחרות.
שאלת השימוש בחיסון מעוררת ויכוח בדנמרק: מפלגות האופוזיציה קראו לרשויות לאפשר לדנים שרוצים להתחסן בחיסון השבדי לקבל אותו. הממשלה ביקשה ממערכת הבריאות לבחון את הנושא. דנמרק חברה באיחוד האירופי, שבנוסף לאסטרה-זניקה אישר חיסונים נוספים – כולל של פייזר ומודרנה. ההערכה היא שהפסקת השימוש בחיסון השבדי תעכב בכמה שבועות את מבצע החיסונים הדני. במשרד הבריאות של דנמרק אמרו כי "הממשלה עדיין לא החליטה מה לעשות עם החיסונים שנרכשו מאסטרה-זניקה". לדנמרק יש כרגע יותר מ-200,000 חיסונים - והיא אמורה לקבל עוד 3.5 מיליון במסגרת הסכמים קודמים.
7 צפייה בגלריה
חיסון  קורונה של אסטרה זניקה אסטרה-זניקה קופנהגן דנמרק
חיסון  קורונה של אסטרה זניקה אסטרה-זניקה קופנהגן דנמרק
דנמרק - הראשונה בעולם שמפסיקה לצמיתות את השימוש באסטרה-זניקה
(צילום: רויטרס)
ארגון הבריאות העולמי, שהדגיש שיתרונות החיסון של אסטרה-זניקה עולים על הסכנה האפשרית, קורא למדינות לא לאגור חיסונים שהם לא משתמשות בהן. נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפאס, קרא היום למדינות מבוססות לתרום את המנות "העודפות" שלהן למדינות עניות. ראש ממשלת ליטא, אינגרידה שימוניטה, אמרה שליטא תשמח לקבל מדנמרק את החיסונים של אסטרה-זניקה: "ליטא מוכנה לקבל כמה שיותר מנות של אסטרה-זניקה, אם דנמרק מוכנה לחלוק אותן. עדיין יש לנו פחות חיסונים מאשר אנשים שרוצים להתחסן".
ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, שארצה תורמת ל-COVAX חיסונים ל-800,000 איש. היא המנהיגה הראשונה שהתחייבה להעביר חיסונים, אך כמה מדינות באירופה – דנמרק, הולנד, נורבגיה ושבדיה - התחייבו לתרום כספים. בתוכנית אמרו שהם זקוקים ל-2 מיליארד דולר עד חודש יוני, במטרה לרכוש 1.8 מיליארד חיסונים ב-2021.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן
(צילום: AFP)

ארגון הסיוע ההומניטארי "רופאים ללא גבולות" (MSF) תקף היום את התנהלותה של ממשלת ברזיל במשבר הקורונה. הארגון האשים את הממשלה של ז'איר בולסונרו בכישלון שהוביל למותם של אלפי ברזילאים – מקרי מוות שניתן היה למנוע. הארגון הזהיר שהרשלנות של ברזיל מובילה את המדינה הדרום אמריקנית ל"קטסטרופה הומניטארית" – שעלולה להחריף בשבועות הקרובים. אחרי ארה"ב, מספר קורבנות הקורונה בברזיל הוא הגבוה ביותר בעולם – וכרגע מספר המתים היומי מהנגיף הוא הגבוה בעולם.
"אני חייב להיות מאוד ברור בעניין הזה: הרשלנות של הרשויות בברזיל עולה בחיי אדם", אמר הנשיא של ארגון "רופאים ללא גבולות", כריסטוס כריסטו. מספר קורבנות הקורונה בברזיל הגיע היום ליותר מ-362,000. המזכ"לית של הארגון, מני ניקולה, תקפה את המדיניות של הנשיא בולסונרו – שזלזל בחומרת המגפה והתנגד להטלת סגרים – היא "איום על האוכלוסייה שלו". כשהיא נשאלה אם הטיפול של ממשלת בולסונרו במשבר הקורונה הוא הגרוע ביותר בעולם, היא השיבה שברזיל נכשלה ביישום הצעדים שהוכחו ככאלה שמסייעים למאבק במגפה, כמו שמירת מרחק, עידוד לעטות מסכות ובדיקות קורונה: "האם הוא הגרוע ביותר מבחינת חוסר היישום של מה שאנחנו יודעים? הייתי אומרת שכן".