משרד ההגנה של טייוואן חוקר דיווח על גבר שהגיע מסין, אחרי שחצה את מצר טייוואן בסירת גומי. ביום שבת הודיעה משטרת טייוואן שגבר בשם ג'ו נעצר בנמל העיר טאיג'ונג, אחרי שמקומיים דיווחו על אדם שמתנהג בצורה מעוררת חשד.
לפי משטרת טייוואן, הסיני שנעצר הגיע מפוג'יאן - שבחופה הדרום-מזרחי של סין. הוא שט בסירת גומי עם מנוע ו-90 ליטרים של דלק. הגבר סיפר למשטרה שהוא החליט לעזוב את סין כדי להשיג "חופש ודמוקרטיה" - והגיע לטייוואן כדי לקבל מקלט מדיני.
2 צפייה בגלריה
מצר טייוואן, שמפריד בין טייוואן לסין
מצר טייוואן, שמפריד בין טייוואן לסין
מצר טייוואן, שמפריד בין טייוואן לסין
(צילום: shutterstock)
שר ההגנה של טייוואן, צ'יו קואו-צ'נג, אמר שהמשרד נמצא בקשר עם משמר החופים - במטרה לחקור איך הסיני שערק ממולדתו השלים את המסע ללא הפרעה. מצר טייוואן נחשב לאחד מנתיבי השיט המאובטחים בעולם: חילות הים של סין וטייוואן, ואנשי משמר החופים של השתיים, עוקבים אחרי הפעילות במצר שאורכו 180 ק"מ.
השלטון בבייג'ינג מתייחס לטייוואן כאזור סיני לכל דבר וטוען לריבונות על האי. לאורך השנים הגיעו סינים לטייוואן כדי לבקש ממנה מקלט - אך רובם הגיעו בטיסה. מסע לאורך מצר טייוואן - כפי שעשה הגבר שנעצר בנמל - הוא דבר נדיר במיוחד, בהתחשב בעובדה שטייוואן שולטת על כמה איים שרחוקים קילומטרים ספורים מקו החוף של סין.
ג'ו הגיע לטייוואן אחרי שיט באזור שמזג האוויר בו נחשב לבלתי צפוי. בקשת המקלט המדיני שלו היא הימור גדול: טייוואן נוטה שלא לאשר בקשות מקלט. באי חוששים מהסתננות של מרגלים סינים, ולא רוצים לעודד פליטים לנהור לטייוואן בעת משבר.
מהגרים בלתי חוקיים שמגיעים מסין לטייוואן מגורשים, אבל באי לעיתים "מעלימים עין" כשמדובר בעריקים. במשך השנים חלק מהפליטים הסינים קיבלו – בחשאי – אישור להישאר, ואישור כזה קיבלו גם חלק מתושבי הונג-קונג שערקו כדי להשתחרר מהדיכוי הסיני.