שוב עימותים בירושלים: כוחות משטרה עצרו הערב (יום א') שלושה חשודים במהלך הפרת סדר אלימה בכניסה לאוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים. מהמשטרה נמסר כי מאות מתפרעים יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה. שלושה שוטרים נפצעו.
העימותים, הדי חריגים מבחינת מיקומם, התרחשו בכניסה לשערי האוניברסיטה העברית - והיו מעורבים בהם פלסטינים משכונת עיסאוויה.
פרופ' אבי קלוגר, מרצה באוניברסיטה העברית, סיפר בזמן העימותים: "לא איפשרו לנו לצאת מהאוניברסיטה. אני עם רכב ולא נתנו לי לצאת מכמה שערים. יש גם אנשים שלא יכלו לצאת ברגל. בהתחלה קיבלנו הודעה שרק השער לכיוון הדסה סגור, אבל גם בשער האחורי של בצלאל חסום כי היו שם השלכות אבנים".
5 צפייה בגלריה
עימותים בין כוח משטרתי לפלסטינים משכונת עיסאוויה
עימותים בין כוח משטרתי לפלסטינים משכונת עיסאוויה
עימותים אלימים בכניסה לאוניברסיטה העברית
מהאוניברסיטה העברית נמסר כי העימות היה מחוץ לשערי האוניברסיטה בקמפוס הר הצופים. "המשטרה ניהלה והביאה לסיומו של האירוע. במהלך האירוע הונחו הסטודנטים ואנשי הסגל שעדיין נותרו בקמפוס להישאר בבניינים על מנת לשמור על ביטחונם. אף איש סגל או סטודנט מהאוניברסיטה לא נפגע".
במקביל, מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון תורג'מן אמר הערב כי מעבר מצעד הדגלים באזור שער שכם בירושלים יוכרע רק מחר בבוקר, כמה שעות לפני קיומו של האירוע הנפיץ. ההחלטה תתקבל בהתאם להערכת מצב לפי החלטת הדרג המדיני. בתדרוך לקראת אירועי יום ירושלים, ציין ניצב תורג'מן כי גם ההחלטה על אודות ביקור יהודים בהר הבית תתקבל מחר. "אנחנו ערוכים לכל תרחיש", אמר הקצין הבכיר.
בהתייחסו למהומות האלימות בסוף השבוע בבירה, בדגש על הפרות הסדר והעימותים בהר הבית, אמר ניצב תורג'מן: "אני קיבלתי את ההחלטה לכניסה להר. אני אומר חד-משמעית שהכניסה להר לא הייתה מתבצעת אם לא היו הפרות סדר בעוצמות כאלה שסיכנו גם את המתפללים בכותל, גם את המתפללים בהר הבית וגם את השוטרים.
"אף שהפרות הסדר, שבהן השתתפו מאות המשיכו בזמן התפילה - המתנו לסיום התפילה ורק בסיומה נכנסנו להר. זו לא פעילות כירורגית, לא נאפשר אלימות וסיכון של מתפללים בשני הצדדים. את הכניסה להר הבית סיימנו ללא הרוגים תודה לאל. אתמול, באירועי לילת אל קדר שבהם השתתפו 85 אלף איש, דווח על מהומות אלימות בירושלים, אבל הם הסתיימו בצורה מצוינת".
5 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים (ארכיון)
מצעד הדגלים בירושלים (ארכיון)
מצעד הדגלים בירושלים (ארכיון)
(צילום: EPA)


מוקדם יותר היום דווח כי גורמי ביטחון המליצו לשקול מחדש את קיום המצעד המסורתי שאמור לעבור בחלקו בעיר העתיקה ובמזרח ירושלים ובמקביל את מתווה המסלול וכמות המשתתפים.
לקראת המצעד מחר, המארגנים אמרו כי לא קיבלו הנחיות מיוחדות ומבחינתם הכול מתנהל כמתוכנן. "השנה הכול כרגיל, מלבד עניין אחד והוא כמות האנשים בכותל, זה כלקח ממירון. כרגע הדיונים על הכמויות נעים בין 8,000 ל-15 אלף איש שיוכלו להיות בכותל. מלבד זה אין שום דבר מיוחד, ההכנות בעיצומן", אמר בועז יעקובי, אחד המארגנים.

הצעדה צפויה להתחיל מחר בשעה 16:00 ברחוב קינג ג'ורג'. משם יצעדו המשתתפים בשני מסלולים, האחד עובר בכיכר צה"ל, דרך הצנחנים, שער שכם ומשם לכותל. המסלול השני עובר בשער יפו, שער ציון ומשם ממשיך לכותל. בחגיגות אמורים להשתתף משפחות מכל רחבי הארץ. בגלל ההגבלה הצפויה בכותל, לא צפוי עומס ומספר רב של מבקרים.
יעקובי התייחס למתיחות בירושלים. "מהות האירוע היא איחוד ירושלים תחת מדינת ישראל ודגל ישראל, זו עמדה מאוד ברורה. אנחנו לא צועדים כדי להתנגח במישהו, אלא כדי לבטא את הריבונות שלנו בירושלים בחלק המשוחרר ובמרכז העיר".
לדבריו, "אם אומרים שאי אפשר לצעוד עם דגל ישראל במזרח ירושלים אז היא מחולקת דה-פקטו. יום ירושלים נקבע על פי חוק, אי אפשר להזיז אותו על לוח השנה. בחמש השנים האחרונות אנחנו נופלים על הרמדאן. עברנו את זה והכול היה בסדר".

המתנגדים טוענים כי קיום המצעד בעת הזו יגביר את המתיחות ויוביל לאירועים אלימים נוספים. "צריך לבטל את המצעד נוכח האירועים האחרונים, או לכל הפחות לאסור מעבר שלו בחלקה המזרחי של העיר וברובע המוסלמי. זה ממש אצבע בעין של האוכלוסייה הפלסטינית בעיר", אמרה ימי בן דוד מארגון "עומדים ביחד".
בצהריים התכנסה הממשלה לדיון מיוחד בעיריית ירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה: "בימים האחרונים היינו עדים להתפרעויות אלימות בירושלים בהשפעת גורמים מתסיסים. לא נאפשר לאף גורם קיצוני לערער את השקט בירושלים, נשליט בה חוק וסדר בתקיפות ואחריות".
נתניהו הוסיף כי "נמשיך לשמור על חופש הפולחן לכל הדתות, אך לא נאפשר הפרות סדר אלימות. באותה נשימה אני אומר לארגוני הטרור: ישראל תגיב בעוצמה על כל מעשה תוקפנות מרצועת עזה. ירושלים היא בירתו של העם היהודי כבר אלפי שנים".
לפי הסהר האדום, כ-300 פלסטינים נפצעו בסוף השבוע בעימותים באזור מסגד אל-אקצה, שער שכם ושייח ג'ראח. משטרת מחוז ירושלים מסרה כי 34 שוטרים נפצעו בהפרות הסדר בשישי ובשבת. העימותים בהר הבית הובילו לשורת גינויים מצד מדינות ערב.