מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" תהיה תחת מעקב המדינה, בעקבות חשד לפעילות קיצונית שמהווה סכנה לדמוקרטיה. כך דיווחה היום התקשורת הגרמנית. מדובר במכה למפלגת האופוזיציה הגדולה בפרלמנט, כמה חודשים לפני הבחירות הכלליות.
5 צפייה בגלריה
הפגנה תמיכה מפלגת ימין קיצוני בגרמניה
הפגנה תמיכה מפלגת ימין קיצוני בגרמניה
תומכי "אלטרנטיבה לגרמניה" מפגינים בברלין
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
מפלגת ימין קיצוני ב גרמניה אלטרנטיבה לגרמניה
מפלגת ימין קיצוני ב גרמניה אלטרנטיבה לגרמניה
(צילום: רויטרס)
ההחלטה של הלשכה הפדרלית להגנת החוקה (BfV) תאפשר לסוכנויות המודיעין לעקוב אחר פעילות המפלגה, לצותת להתקשרויות השונות בין חבריה וככל הנראה גם לבצע מעקבים סמויים. ההחלטה התקבלה בעקבות חקירה בת שנתיים ודו"ח שמכיל יותר מ-1,000 עמודי ראיות, וכולל כמה מאות נאומים והצהרות של חברי המפלגה מכל הדרגות.
מאז הקמתה יצרה "אלטרנטיבה לגרמניה" סערות רבות, בין השאר כשקראה לגרמנים להפסיק להרגיש אשמים על העבר הנאצי של המדינה. אלכסנדר גאולנד, מבכירי המפלגה, אף אמר שהמשטר הנאצי הוא לא יותר מ"כתם של לשלשת ציפורים" בהיסטוריה הגרמנית.
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר גאולנד
אלכסנדר גאולנד
אלכסנדר גאולנד
(צילום: AP)
"אלטרנטיבה לגרמניה" הפכה בבחירות 2017 למפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט. המפלגה האנטי-איסלאמית זכתה לתמיכה רבה על רקע הדיון הסוער בעקבות הגעתם של יותר ממיליון מבקשי מקלט לגרמניה. היא קיבלה 12.6% מהקולות בבחירות 2017. במהלך משבר הקורונה היא סובלת מירידה בפופולאריות, וכעת בסקרים מקבלת בין 9 ל-11 אחוזים.
"אלטרנטיבה לגרמניה" תתמודד השנה בשש בחירות אזוריות, ובבחירות הכלליות ב-26 בספטמבר – מערכת הבחירות הראשונה מזה יותר מ-15 שנה שבה לא תשתתף הקנצלרית אנגלה מרקל – שתפרוש מהחיים הפוליטיים. המפלגה חוששת שהמעקב של סוכנויות המודיעין אחר פעילותה יפגע קשות בכוח האלקטורלי שלה ויגרום לה נזק בבחירות. דוברת המפלגה אמרה שההחלטה של BfV היא פוליטית לחלוטין, ושהמפלגה תערער על כך.
5 צפייה בגלריה
הפגנה תמיכה מפלגת ימין קיצוני בגרמניה
הפגנה תמיכה מפלגת ימין קיצוני בגרמניה
בסקרים האחרונים: בין 9 ל-11 אחוזי תמיכה ל"אלטרנטיבה לגרמניה"
(צילום: gettyimages)

ב-2019 החלו סוכנויות המודיעין לעקוב אחרי פלג קיצוני של "אלטרנטיבה לגרמניה", בחשד לקשרים לגורמים ניאו-נאצים ולפעולות שמנוגדת לחוקה הגרמנית. אותו פלג קיצוני, "הכנף" בהנהגת ביורן הוקה, התפרק בחודש מרץ אשתקד – אך רבים מ-7,000 החברים שלו עדיין פעילים ב"אלטרנטיבה לגרמניה". לפי הדיווחים העובדה שלחברי "הכנף" עדיין יש השפעה על המפלגה הייתה אחת הסיבות להחלטת BfV לעקוב אחר פעילותה.
לאור חשד לקשרים עם גורמים קיצוניים גרמניה כבר החלה לעקוב אחר סניפים אזוריים של "אלטרנטיבה לגרמניה" במדינות המחוז תורינגיה, ברנדנבורג, סקסוניה וסקסוניה-אנהלט. ההחלטה של BfV תציב את המפלגה כולה תחת מעקב. לפי דר שפיגל המעקב אחר המפלגה טרם החל, ו-BfV לא יכולה להודיע רשמית על ההחלטה לאור מאבק משפטי.