האווירה אלימה, המקום הסודי נחשף: נשים נפגעות אלימות שפונו למעון מטעם עמותת "נשים למען נשים" מתלוננות על תוקפנות מצד משפחה השוהה במקום - דווקא היכן שהן אמורות להרגיש ביטחון והגנה. "אנחנו חיים תחת טרור שאותו משליטים אם וששת ילדיה", סיפרה אחת מהן בשיחה עם ynet. במקרה אחר שתועד הגיע גבר זר למקלט וטען שאשתו וילדיו נמצאים בפנים - אף כי כתובת המקום אמורה להיות חסויה.
2 צפייה בגלריה
בעל אלים שהגיע למעון לנשים מוכות שבו נמצאת אשתו
בעל אלים שהגיע למעון לנשים מוכות שבו נמצאת אשתו
גבר שהגיע למקלט, למרות החיסיון והאיסור
א', שמתגוררת במקלט, סיפרה כי "חשבתי שנגיע למעון ושיהיה לנו שקט נפשי, שלא נפחד ולא נהיה בסכנה, אבל התמונה שונה. יש פה אמא עם שישה ילדים שמשליטים טרור ואימה. הם מכים את הילדים שלנו, מאיימים עליהם מקללים אותם. אנחנו חיים בפחד. הגעתי למצב שאני והילדים שלי כלואים, נעולים בחדר כל היום. אנחנו לא יוצאים ממנו, רק אני יוצאת כדי לבצע את התורנויות שלי - ומיד חוזרת לחדר. אני מפחדת שיפגעו בנו".
א' סיפרה כי אפילו את הארוחות הם אוכלים בחדרם, אף שזה אסור לפי הנהלים. "אין לי ברירה, אני חייבת להגן על הילדים שלי", היא הסבירה. "במשך שנים חייתי בשקר ובפחד בעקבות האלימות של בן זוגי. אני לא מוכנה לחיות יותר בשקר ובפחד. הגעתי למקום הזה וחשבתי שבו אני לא צריכה לפחד, שמדובר במקום שאמור להגן עליי ועל ילדיי, אך בפועל אנחנו חיים פה בפחד ובסכנה".
בשלב מסוים החליטה א' לעזוב את המקום יחד עם ילדיה. "יצאתי משם תוך שאני מודעת שבחוץ אני יכולה שוב ליפול קורבן לאלימות מצד בן זוגי - ואנחנו נהיה בסכנה. עזבנו את המעון אבל בסוף העובדת הסוציאלית הצליחה לשכנע אותי לחזור. באמת חזרנו, אבל האלימות נמשכת, ואיתה החששות שלנו".

"במקום שאמור לתת ביטחון אנחנו חיות בפחד"

ד', שנמצאת גם היא במעון, שיתפה גם היא את המציאות המורכבת: "אני מוגדרת כאישה בסיכון מאוד גבוה, הילדה שלי ואני עזבנו הכול והגענו לכאן", אמרה. "חשבנו שנחיה כאן בביטחון ולא בסכנה, אבל המציאות שונה. זה אבסורד שאנחנו במקום שאמור לתת לנו ביטחון, אבל בפועל אנחנו חיות בפחד. מפחדות מאותה משפחה שנוקטת אלימות פיזית ומילולית. לא נתפס מה שקורה פה, אנחנו בסכנה מתמדת. קשה בטירוף לעבור את מה שאנחנו עוברות פה".
2 צפייה בגלריה
תקיפה מינית
תקיפה מינית
"גם במקלט - חיות בפחד ובסכנה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ד' סיפרה על מקרה אלים נוסף שאירע במעון בשבוע שעבר, ולפיה בעלה של אחת הנשים הגיע למקום. "אני לא יודעת אם מדובר באב של אותה משפחה בעייתית, אבל מי שהגיע דפק על הדלת בעוצמה, דרש לראות את אשתו ואת הילדים, איים, קילל וצעק על הצוות. הזעיקו משטרה והיא לקחה אותו. היה מאוד מפחיד".
א' וד' סיפרו כי "במעון מודעים לבעייתיות והאלימות של המשפחה הזאת. אם יש בעיה - שיפתרו אותה. לא ייתכן שאנחנו נחיה בפחד מאלימות שברחנו ממנה. למשפחה הזאת אין קווים אדומים, והנהלת המקום צריכה למצוא פתרון שיחזיר לנו את הביטחון במקום שאמור לתת לנו אותו". מנהלת המעון סירבה להגיב והפנתה בנושא למשרד הרווחה.
משרד העבודה והרווחה מסר בתגובה: "אנחנו רואים בחומרה כל סוג של אלימות, וההנחיה למקלטים במקרים אלו היא להזמין משטרה. חשוב לציין שלעתים, למרבה הצער, לאחר שנפגעו מאלימות במשך שנים רבות, נשים וילדיהן מאמצים בעצמם שפה זו. אחת המשימות המרכזיות של הצוות הטיפולי במקלטים היא לסייע למשפחות לרכוש שפה וכלי תקשורת חלופיים לאלו שנעשה בהם שימוש בבית, וזאת כחלק מהליך טיפולי שמקיף את כלל תחומי החיים. משרד הרווחה מפעיל במקלט אנשי צוות מקצועיים בתקינה רחבה המאפשרים מענה לאורך היממה כולה. צוות המקלט מיומן לטפל במצבי חירום ומשבר".
במשרד הגיבו גם לכניסת הגבר למעון וציינו כי "המקרה המדובר נבדק על ידי הפיקוח. למקלט הגיע גבר נסער, לא בן זוגה של האישה, שדיווח כי אחת הנשים נתונה בסיכון. לאחר שסירב לעזוב, הוזמנה משטרה על ידי צוות המקלט כנדרש בנהלי המשרד. עוד טרום הגעת המשטרה האיש עזב את המקום ובשום שלב לא נשקפה סכנה לנשים או לילדים במקלט".