בית משפט לערעורים בארה"ב אישר אתמול (יום ו') את הוצאתה להורג של נידונה למוות, כשבוע לפני השבעת ג'ו ביידן. שלושת השופטים בבית המשפט לערעורים במחוז קולומביה ביטלו את החלטתו של שופט מחוזי, שעיכב את ביצוע עונשה של ליסה מונטגומרי.
מונטגומרי תומת בזריקת רעל בכלא באינדיאנה ב-12 בינואר, שמונה ימים לפני סיום כהונת דונלד טראמפ. היא תהיה האישה התשיעית שתוצא להורג על ידי הרשויות הפדרליות, והראשונה מאז בוני האדי שהומתה ב-1953. נשים אמנם הוצאו להורג על ידי מדינות שונות בארה"ב – אך מונטגומרי היא הראשונה שתומת על ידי המערכת הפדרלית מאז 1953.
2 צפייה בגלריה
ליסה מונטגומרי. ההוצאה להורג נקבעה ל-12 בינואר
ליסה מונטגומרי. ההוצאה להורג נקבעה ל-12 בינואר
ליסה מונטגומרי. ההוצאה להורג נקבעה ל-12 בינואר
(צילום: רויטרס)
מונטגומרי בת ה-52 הורשעה ברצח בובי ג'ו שטינט בת ה-23, שהייתה בהריון מתקדם. ב-2004 מונטגומרי נסעה מביתה בקנזס לביתה של שטינט במיזורי בטענה שהיא מעוניינת לאמץ כלב. כשהגיעה לבית השתמשה מונטגומרי בחבל כדי לחנוק את שטינט, שהייתה בחודש השמיני להריונה. היא חתכה את בטנה בסכין מטבח והוציאה את התינוקת שלה מהרחם. התובעים אמרו שמונטגומרי לקחה את התינוקת והתכוונה לגדל אותה כשלה.
עונשה של מוטנגומרי אמור היה להתבצע ב-8 בדצמבר, אך שופט מחוזי הורה בשבוע שעבר לעכב את ביצוע העונש של מונטגומרי - אחרי שעורכי דינה נדבקו בקורונה כשביקרו אותה בכלא. הם ביקשו לעכב את ביצוע העונש, ולתת להם זמן להגיש בקשה לחנינה. הם טוענים שמונטגומרי לוקה בנפשה וסבלה מהתעללות בילדותה. הם קוראים לרשויות הפדרליות בארה"ב להמיר את עונש המוות של מונטגומרי במאסר עולם.
2 צפייה בגלריה
בובי ג'ו שטינט רצח מיזורי
בובי ג'ו שטינט רצח מיזורי
הנרצחת בת ה-23
כשהשופט המחוזי אישר את בקשת עורכי דינה של מונטגומרי, משרד המשפטים ושירות בתי הסוהר קבעו תאריך חדש לעונש - 12 בינואר. השופט פסק לטובת עורכי הדין, שאמרו שיש להמתין עם קביעת תאריך חדש לפחות עד 1 בינואר. כשעורכי הדין החלו לקוות שההחלטה תידחה לכהונת ביידן, שופטי בית המשפט לערעורים ביטלו את החלטת השופט המחוזי וקבעו שמונטגומרי תוצא להורג ב-12 בינואר. מונטגומרי מתכוונת לערער על הפסיקה.
בחודש יולי משרד המשפטים חידש את ההוצאות הפדרליות להורג, לאחר הפסקה של 17 שנה. ארגונים המתנגדים לעונשי מוות טענו שטראמפ רצה להגביר את מספר ההוצאות להורג בתקופת קמפיין הבחירות שלו, במטרה לבסס את מדיניות "החוק והסדר". הנשיא הנבחר ביידן מתנגד לעונשי מוות, אך לא אמר אם ישהה את ההוצאות להורג שנקבעו על ידי הממשל הפדרלי אחרי שייכנס לתפקיד ב-20 בינואר.