נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה לפנטגון לצמצם את הנוכחות הצבאית באזור המפרץ. כך דיווח העיתון וול סטריט ג'ורנל. ההחלטה צפויה להדאיג את סעודיה, שמתמודדת עם מתקפות של גורמים פרו-איראנים וחוששת מהחרפה ביחסים עם ארה"ב עם כניסת ביידן לבית הלבן.
לפי הדיווח של וול סטריט ג'ורנל, ארה"ב כבר פינתה לפחות שלוש סוללות פטריוט מאזור המפרץ – כולל סוללת פטריוט באזור בסיס חיל האוויר הנסיך סולטן בסעודיה. אותה סוללה הוצבה במקום בשנים האחרונות כדי לסייע בהגנה על הכוחות האמריקניים.
ההחלטה נתפשת כחלק משינוי בסדר העדיפויות הביטחוני של ממשל ביידן: גורמים אמריקנים אמרו לעיתון שחלק מהיכולות הצבאיות – כולל נושאת מטוסים ומערכות ריגול, יעברו מהמזרח התיכון כדי לענות על צרכים צבאיים במקומות אחרים בעולם.
1 צפייה בגלריה
ארה"ב סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן
ארה"ב סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן
ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: AP, רויטרס)
לפי הדיווח, המשמעות של פינוי סוללות הפטריות ונושאת המטוסים היא שאלפי חיילים עשויים לעזוב את האזור. בסוף 2020 היו באזור כ-50,000 חיילים אמריקנים – ירידה בהשוואה לשיא של כ-90,000 חיילים לפני כשנתיים, בשיא המתיחות בין איראן לארה"ב.
גורמים בפנטגון סירבו למסור פרטים על צמצום הנוכחות הצבאית. על רקע הנסיגה החלקית המתוכננת, גורמים אמריקנים אמרו שבפנטגון בוחנים כיצד לספק לסעודיה סיוע שיגן עליה ממתקפות שמבצעים נגדה בעלי הברית של איראן, שפועלים מתימן ומעיראק.
כשביידן נכנס לתפקיד הוא הבטיח שינוי ביחסים בין ארה"ב לסעודיה, ונקט כמה צעדים משמעותיים – כולל הדו"ח המודיעיני שמאשים את יורש העצר מוחמד בן סלמאן ברצח של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, וההחלטה להקפיא מכירה של נשק שמשמש את הסעודים במלחמה בתימן. מסעודיה טרם נמסרה תגובה על המהלך האחרון של הממשל האמריקני.