2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: AFP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מאותת היום (ו') על שינוי כיוון אפשרי ביחסיו עם ישראל. הוא אמר כי טורקיה מעוניינת לשפר את יחסיה בין שתי המדינות, אף שמדיניות ישראל בסוגיה הפלסטינית "אינה מקובלת" כדבריו. בשיחה עם עיתונאים באיסטנבול הוא הבהיר כי הקשר בין המדינות נשמר ברמת אנשי המודיעין. דבריו אלו מגיעים לקראת חילופי השלטון בארצות הברית והחשש מקו נוקשה יותר של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן לנוכח עסקת הנשק של טורקיה עם רוסיה ורכש סוללות ה-S-400.
"יש לנו עניינים עם אנשים בדרג הבכיר", הבהיר ארדואן ברמז לראש הממשלה בנימין נתניהו, "אם לא היה עניין עם הדרג הבכיר, היחסים יכלו להיות שונים". ארדואן אמר כי "המדיניות בנוגע לפלסטינים היא הקו האדום שלנו. זה בלתי אפשרי מבחינתנו לקבל את המדיניות הישראלית בנושא. הפעולות חסרות האחריות שלהם שם לא מקובלות".
טורקיה מאותתת כבר זמן שהיא רוצה לחדש את הדיאלוג עם ישראל והסיבה היא כנראה הערכה של ארדואן שממשל ביידן יהיה כאמור תקיף כלפיו. בישראל מאוד חשדניים כלפי ארדואן ואומרים שהמבחן הוא המשך החסות שהוא נותן לחמאס. יש ערוצי הידברות עם טורקיה בעיקר עם ראש הביון שלהם, הקאן פידאן, דיאלוג שמתבצע באמצעות המוסד. לישראל יש נציגויות בדרג נמוך באיסטנבול ובאנקרה. יש גם ניסיונות של נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב לקרב בין טורקיה וישראל.
2 צפייה בגלריה
הטורקים חוששים משינוי הממשל באמריקה. ארדואן עם ביידן
הטורקים חוששים משינוי הממשל באמריקה. ארדואן עם ביידן
הטורקים חוששים משינוי הממשל באמריקה. ארדואן עם ביידן
(צילום: AFP)
מערכת היחסים בין ישראל וטורקיה אינה במיטבה בשנים האחרונות, בלשון המעטה. חילוקי הדעות בין שתי המדינות עמוקים ביחס למכלול סוגיות, ובראשן הסכסוך הישראלי-פלסטיני ותמיכתה של טורקיה באסלאם הפוליטי באזור. מנגד, ישראל הידקה מאוד את יחסיה עם שורה של מדינות באזור – ובהן יוון, קפריסין, מצרים ואיחוד האמירויות – כולן יריבות בולטות ומתנגדות למדיניות-החוץ הטורקית הנוכחית.
לאחרונה הופיעו דיווחים שעשויים להעיד על ניסיון טורקי לשפר את היחסים. בין היתר דווח על פגישות חשאיות בין ראשי מודיעין משתי המדינות שעסקו בנרמול היחסים, ועל מינוי שגריר-מיועד טורקי חדש לישראל.
כלכלת טורקיה מתדרדרת לשפל עמוק בימים אלה, וארדואן חושש מפני סנקציות שמדינות אירופה וארה"ב מתכוונות להטיל עליו בגלל הפרובוקציות שהוא עושה בים התיכון - עם ספינת הקידוח שהוא שולח למים שיוון, קפריסין ומצרים טוענות שאלו מים כלכליים שלהן; וגם בגלל הפרת אמברגו הנשק שהאירופים הטילו על לוב, חילופי העלבונות עם נשיא צרפת עמנואל מקרון אחרי פיגוע עריפת הראש על-ידי איסלאמיסט בצרפת והסכסוך עם ארה"ב מפני שקנה נשק מרוסיה.