1 צפייה בגלריה
יפעת ארליך
יפעת ארליך
יפעת ארליך
(ברוך גרינברג)
"את באה לערד? נותר שם מלאי של חיסונים לכל דורש. קפיצה קטנה, רק שעתיים נסיעה דרומה ואנחנו מחוסנים. אולי קיבוץ מסדה סמוך לכנרת? רק שעה וחצי צפונה, פירסמו פה בקבוצה שנותרו חיסונים שייזרקו לפח". תחילה התעלמתי מההצעות המוזרות של האיש והמשכתי לבהות במסך. אחרי שההפצרות נמשכו - נכנעתי.
הצפנו עד מסדה ועמדנו שעה בתור. כך זכינו שתיתקע בנו מחט ראשונה בזרוע כבר לפני חודש וחצי, למרות המרחק מגיל 60. את המנה השנייה קיבלנו ברדיוס קרוב יותר, ורצנו לבקר את סבא וסבתא עם צמיד ירוק.
בין שתי מנות החיסון נשלחתי למשימה עיתונאית במחלקת קורונה בשערי צדק. פגשתי את בת-שבע ברוך, שבקושי רב הצליחה לדבר. אישה הרה שחלתה בקורונה והייתה במצב קריטי. הרופאים הגיבורים נלחמו על חייה והצליחו גם לשמור על העובר. בינתיים כבר החלימה ושוחררה לביתה. אל בית החולים היא צפויה לשוב, הפעם בנסיבות משמחות, ללדת בשלום בעזרת ה' והצוות הרפואי. במחלקת קורונה ראיתי את שיאו וזוועתו של הגל השלישי. תמונות שלעולם לא יצאו לי מהראש והן שדוחפות אותי לכתוב את הטור הזה.
לא באתי להתבכיין, רק לחזק ולחבק את הרופאים והמורים, את מובילי הדעה, את הרבנים ואנשי הציבור, שקוראים לגלות אחריות וסולידריות ולהתחסן. זה רק שתי דקירות, ועכשיו כבר בלי לנסוע שעה וחצי לכל כיוון
אינני חסידה גדולה של תרופות וחיסונים. ילדיי מקבלים את החיסונים הבסיסיים כמובן, אך לגבי היתר אינני ממהרת. החשדנות הטבעית שבי גרמה לי לשאול כל איש צוות רפואי שפגשתי את עמדתו בנוגע לחיסון, ובעיקר להציג את המבחן האולטימטיבי - האם היו שולחים בת/רעיה להתחסן גם במהלך היריון. התשובות בשטח היו חד-משמעיות. מיילדת ראשית סיפרה שכבר שלחה את בתה ההרה להתחסן, ויתר הרופאות והרופאים היו הראשונים להתחסן בעצמם.
טרפת האנטי-חיסון והפייק-ניוז שרצים ברשת עוררו שוב את חשדנותי. פריק הקורונה שלצידי הפנה אותי אל האתר המצוין של מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן. קראתי בשקיקה מידע מדעי אמין ורחב, המנוסח באופן ידידותי למשתמש, על האופן המבוקר והאחראי שבו פותחו ונבדקו החיסונים.
לפני שבוע פרסם עיתונאי בעל מוניטין פוסט תחת הכותרת: "קורונה ושקרים" שבו טען שממשלת ישראל, אותה כינה ממשלת גניבת דעת, הכניסה אותנו למעצר בית מפוקפק. האמת שלא ממש הצלחתי להבין איך ממשלה שהצליחה להביא להישג אדיר של רכישת חיסונים מואשמת במרמה, בזמן שממשלות רבות במדינות מתקדמות ומפותחות לא נערכו מראש כראוי לרכישת החיסונים, ונקטו אותה מדיניות סגר.
העיתונאי הציג לכאורה נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שב"ינואר השחור", כלומר ינואר 2021, מתו בישראל פחות אנשים מבינואר אשתקד. אלא שנתוני המתים הסופיים של ינואר האחרון יתעדכנו רק במארס, כך לפי מכון דוידסון. פרט שולי.
לעומתו, הכלכלן אריאל קרלינסקי וד"ר דימטרי קובלק מגרמניה אוספים בשנה האחרונה בשיטתיות את נתוני התמותה ב-79 מדינות בעולם. המספרים עצובים. מתברר שמעבר למוות המדווח של 2.2 מיליון בני אדם מקורונה, המספר האמיתי על פי האומדנים קרוב יותר ל-3.5 מיליון קורבנות המגפה. זאת מתוך השוואה של מוות עודף בשנה האחרונה לשנים קודמות.
למרות החיסון, אני עדיין במעצר בית עם ילדינו. כמו רוב האזרחים, גם תושבי עפרה מקפידים על הוראות, אך מספיקים כמה אנרכיסטים או מעגלי פינות כדי שיישוב שלם ייצבע אדום. לא באתי להתבכיין, רק לחזק ולחבק את הרוב הממושמע, את הרופאים והמורים, את מובילי הדעה, את הרבנים ואנשי הציבור, שקוראים לגלות אחריות וסולידריות ולהתחסן. תשאירו את הפקפוקים בצד. זה רק שתי דקירות, ועכשיו כבר בלי לנסוע שעה וחצי לכל כיוון.
  • יפעת ארליך היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com