2 צפייה בגלריה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עראהבה
(צילום: גיל נחושתן)
חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן הוזמנה היום (ראשון) להיפגש עם נשים במתנ"ס העירוני של קלנסווה ולהעביר הרצאה על אלימות במשפחה, אך בעקבות לחץ מצד שייחים ופעילים מקומיים שמחו על תמיכתה בקהילה הגאה – המתנ"ס ביטל את ההרצאה שהועברה לבסוף לאחד הבתים בעיר.
המוחים טענו כי אם ההרצאה תתקיים הם ידאגו להפגנות סוערות שימנעו את הגעתה של חברת הכנסת לעיר – גם אם יצטרכו להפעיל כוח. השייח פתח אללה מרעי, למשל, אמר כי תושבים רבים פנו אליו בטענה שתמיכתה בחברי הקהילה מתנגשת עם הדת ו"לא מקובל לשבת עם אנשים כאלה", דבריו.
בהודעה שפורסמה מטעם המתנ"ס נכתב כי ההרצאה שארגנה עמותת "אנתמאא ואמל" (שייכות ותקווה – ח"ש) בוטלה – ולא נכתב כי הועברה למקום אחר.
מרעי הוסיף כי תחילה מנהלת המתנ"ס סירבה לקבל את בקשתם, וטענה כי ישנם גורמים נוספים שמעורבים בהחלטה שכזאת. "דיברנו עם ראש העיר והוא תמך בנו", הוסיף השייח. "לא רצינו לפעול באלימות, ובסוף באמת ביטלו את הגעתה".
2 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן
עאידה תומא סלימאן
"נגמרו הימים שגברים אלימים ידירו נשים מהשיח הפוליטי והחברתי". תומא סלימאן
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
השייח אחמד תאיה, שגם כן התנגד להגעתה של חברת הרשימה המשותפת, אמר כי "עאידה תומא סלימאן מאמינה בדבר חמור שלא מקובל אצלנו. העברנו את המסר שלנו להנהלת המתנ"ס ואמרנו שאם היא תגיע נקיים את תפילת הערב סמוך למבנה, ונשתמש בכל האמצעים החוקיים כדי למנוע את המפגש. קראנו גם להחרים את ההרצאה שלה בזום, זה לא מכבד אותנו שאנשים כאלה יקבלו במה בחברה הערבית".
פעילי הארגון "אלחיראק אלשבאבי" התנגדו גם להגעת חברת הכנסת. "אנחנו לא מוכנים שתומא סלימאן תיפגש עם הנשים בעיר ותשכנע אותן בעמדות שלא יתרמו לחברה", טענו. "העיקר שהצלחנו למנוע את ההרצאה במתנ"ס ושהיא לא תיכנס לאף מוסד בעיר".
ראש העיר, עבד אל-באסט סלאמה, אמר כי חברת הכנסת הייתה צריכה לבטל את המפגש כבר כששמעה על ההתנגדויות. "אנחנו לא רוצים סכסוכים ואווירה לא נעימה, ולכן המפגש בוטל", הסביר ראש העיר. "אם היא הייתה מעבירה את ההרצאה באחד הבתים – לא היינו יכולים למנוע. בכל מקרה אנחנו בתקופת קורונה, ועדיף לחסוך את המפגשים כדי להימנע מסגר נוסף".
חברת הכנסת אמרה כי לבסוף התקיימה ההרצאה בביתו של ד"ר תאבת אבו ראס, מנכ"ל יוזמות אברהם, ושודר משם דרך הזום. "ניסיונות ההשתקה וההדרה שראינו סביב ההרצאה לא יצליחו.נגמרו הימים שגברים אלימים יוכלו להדיר נשים מהשיח הפוליטי והחברתי רק כי הם לא אוהבים את מה שיש לנו להגיד. קלנסווה, כמו כל יישוב ערבי, זה כמו בית עבורי. התושבים הם בני עמי ואני לא מוכנה לשתוק על כך".
תומא סלימאן הוסיפה כי ההרצאה עסקה במאבק הנוכחי בתופעת האלימות כלפי נשים, ובחקיקה שהצליחה להעביר בשבוע שעבר שתחייב גברים אלימים לעבור טיפול.
"דיון ומחלוקות הם חלק בלתי נפרד מהתפתחות של כל חברה. ההשתקה והכפייה רק ידרדרו את השיח וימנעו מאיתנו להפוך לחברה עשירה וחכמה יותר", הוסיפה חברת הכנסת. "אני מזמינה את כל מי שמתנגד לדרכי לשוחח איתי במקום ובזמן שירצה. אני מאמינה בצדקת דרכי ומוכנה להיאבק על הערכים שלי באופן מכבד".