הוראת הרמטכ"ל שהוקצנה בבסיס הטירונות הקרבית: בבית הספר להנדסה קרבית שבערבה ביקשו מטירונים להתחייב בכתב שלא לבקש פטור מגילוח לאורך שירותם - בניגוד לפקודות שמאפשרות לכל הפחות לכל חייל לבקש את הזכות לשרת עם זקן.
במסמך שהגיע לידי ynet, תחת הכותרת "טופס ויתור על הגשת בקשת אישור חריג לגידול זקן או שיער", נכתב: "הצהרת החייל - אני מתחייב בזאת שלא אוכל להגיש בקשה לגידול זקן או שפם במהלך השירות הצבאי שלי. ידוע לי שאם ארצה להגיש בקשה לגידול זקן או שפם שלא אוכל לעשות זאת".
4 צפייה בגלריה
צה"ל לוחם לוחמים הנדסה קרבית
צה"ל לוחם לוחמים הנדסה קרבית
לוחמי הנדסה קרבית. "חתמנו מתוך תמימות ואימון במפקדים"
(צילום: אתר צה"ל)
לפי עדויות של חיילים מהבסיס, המכשיר את לוחמי ההנדסה הקרבית בצה"ל, מפקדים בפלוגות ההכשרה הציגו את הטופס והחתימה עליו כתנאי להפוך ללוחם בהנדסה קרבית ואף כתנאי לצאת לקורסים פיקודיים.
בחיל ההנדסה הקרבית הכחישו תחילה את עצם קיום הטופס וטענו כי הוא אינו מוכר, אך בהמשך אישרו את קיומו, ציינו שמדובר ביוזמה מקומית של רס"ר, והתנערו ממנה.
"שבועיים לאחר שהתגייסנו, באמצע שבוע שטח, הרס"פ הגיע ושאל אותנו מי רוצה לנסות להוציא פטור מגילוח", סיפר אחד החיילים בבסיס, "כל מי שאמר לא או שהוא לא היה בטוח, היה חייב לחתום על טופס הוויתור התמידי לפטור".
4 צפייה בגלריה
טופס ויתור על הגשת בקשת אישור חריג לגידול זקן או שיער בשירות הצבאי
טופס ויתור על הגשת בקשת אישור חריג לגידול זקן או שיער בשירות הצבאי
טופס ויתור על הגשת בקשת אישור חריג לגידול זקן או שיער בשירות הצבאי
חייל אחר סיפר: "חצי מהפלוגה חתמה על הטופס מתוך תמימות ואמון במפקדים. שאתה נמצא בטירונות קרבית, יומיים בצבא וכל היום המפקדים צועקים עלייך ומטילים עלייך ובצדק משמעת קשה, אז אתה מרגיש מחויב לחתום על טפסים כאלה שהם מציגים לך, גם אם הם לא חוקיים או בעייתיים.
"פשוט ניצלו פה את חוסר הידיעה והתמימות של טירונים קרביים בני 18 כדי לרצות את הרמטכ"ל או את הקצינים הבכירים בביקורת הבאה שיעשו בבסיס", טען החייל, "חתמתי על הטופס מול הקצין שלי אחרי שסירבו לבקשה שלי לפטור, כי חשבתי שאין לי ברירה אחרת. מאיפה ידעתי מה החוקים? הטופס הארור הזה רודף אותי כבר חודשים ארוכים".
לפי עדויות נוספות של חיילים, התופעה בבסיס הגדול שבו עוברים יותר מ-3,000 חיילים בשנה, נמשכת כבר יותר משנה בידיעת קצינים בכירים. בחלק מהמקרים הטירונים קיבלו איומים כי "יהיו להם בעיות עם הרס"ר אם לא יחתמו על הטופס".
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הורה להחמיר מדיניות בנושא היתר גידול זקנים. הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: רועי עידן)
גורמים בזרוע היבשה טוענים כי הטופס מיועד רק לחיילים שלא ביקשו פטור וכי לא הייתה כל כוונה לפגוע בזכויות החיילים. בעבר טענו עשרות חיילים דתיים מהבסיס כי הם נדרשו להתגלח כתנאי ליציאתם לחופשת סוף השבוע בבית, בשעה שלפחות קצין בכיר אחד בבסיס המשרת בתפקיד פיקודי נהנה מפטור מגילוח חרף היותו חילוני.
מאז שהרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי הורה להחמיר את המדיניות בנושא ההיתרים לגידול זקן ולצמצמם דרמטית, בעיקר לטובת חיילים דתיים, מפקדים רבים בצה"ל ובעיקר ביחידות קרביות תרגמו את רוח המפקד לענישות קולקטיביות ולאיומים על לוחמים "להתגלח ומיד", ואף לחדש את הפטורים הקיימים על מנת לבטלם הלכה למעשה.
בעתירה שהוגשה בשבוע שעבר לבג"ץ על ידי 17 חיילים נטען כי קצינים רבים שדנו בבקשות ודחו אותן כלל לא נימקו את סירובם, או שעשו זאת "בצורה אחידה, לאקונית וקצרה". בעתירה הוצגו שמות של יותר מ-100 קצינים בצבא, בעיקר בכירים ובהם מלשכת הרמטכ"ל ומהמפקדות הראשיות, שנהנים מהפטור גם אם אינם דתיים. סיורים רנדומליים במחנה הקריה אכן מאששים טענה זו, שלפיה אנשי קבע רבים מהיחידות העורפיות, בהם קצינים, מסתובבים מזוקנים.
4 צפייה בגלריה
עורכי הדין אפרת נחמני בר וליאור שטצלר
עורכי הדין אפרת נחמני בר וליאור שטצלר
"עדות לתרבות השקר בצבא". עורכי הדין אפרת בר-נחמני וליאור שטצלר
(צילום: ענת גבע-שרון, נתי חדד)
עורכי הדין אפרת בר-נחמני וליאור שטלצר, המייצגים את החיילים שעתרו לבית המשפט העליון, מסרו: "מאכזב לראות עדות נוספת לתרבות השקר בצבא. הטופס ברור וחד-משמעי והוא הוכחה נוספת למדיניות הלא חוקית של ביטול הפטורים בצה"ל. מטרת הטופס היא למנוע מחיילים צעירים ולא מנוסים את זכויות היסוד שלהם באופן בלתי חוקי. זו התחייבות עתידית שכלל לא נועדה למעקב על נתוני עבר".
ממטה המאבק למען פטור זקן נמסר: "פעם אחר פעם אנחנו חושפים את מדיניות צה"ל נגד החיילים המזוקנים. זו מדיניות לא חוקית שיוצרת אפליה חמורה בשורות הצבא. אנחנו קוראים לרמטכ"ל, בשם חיילים רבים, לחזור בו ממדיניותו".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הטופס המדובר נועד למעקב פנימי ולא הייתה כוונה לשלול מחיילים את זכותם לבקש היתר לגידול זקן או שפם. לאחר שהוסבה תשומת הלב לנוסח הטופס, הוחלט לשנותו בהתאם ולחדד את הנושא בקרב החיילים".