שיפור במצבו של הילד איתן בירן, ששרד את אסון הרכבל: אחד מרופאיו של בן ה-5, שמאושפז באיטליה אחרי שנפצע קשה מאוד באסון הרכבל, אמר הערב (יום ג') כי בבית החולים החלו לגמול אותו מתרופות ההרדמה ומנסים להעיר אותו. במקביל, הוא כבר החל לנשום בכוחות עצמו. באיטליה נערכים גם להטסת גופות בני משפחתו של איתן לישראל.
5 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
איתן (מימין) עם הוריו. נושם בכוחות עצמו
(באדיבות המשפחה)
בבית החולים קסטלי בעיירה ורבאניה הסמוכה למקום האסון, נערך הערב טקס של הרבנות באיטליה למען שחרור הגופות ולקראת הטסת הארונות ארצה מחר.
מנהל בית החולים שבו מאושפז איתן אמר כי הוא "מתחיל להראות סימני התעוררות, כמה תנועות, הוא קצת משתעל ויש כמה רגעים של נשימות ספונטניות". לדבריו, "אנחנו ממשיכים מאוד בזהירות כי מצבו של הילד עדיין קשה מאוד והוא עדיין לא יצא מזה, יש עדיין סכנה לחייו. אבל בינתיים המגמה חיובית, ואם המצב ימשיך כך גם מחר - ננסה לנתק אותו מצינורות ההנשמה".
צוות בית החולים הסביר כי בעת שלבי ההתעוררות, דודתו איה, האחות של אביו עמית ז"ל, תהיה לצדו. הרופאים הסבירו כי חשוב מאוד שהילד, בעת שלבי ההתעוררות שבחלקן יהיה בהכרה מלאה או מעורפלת, יזהה פנים מוכרות. כמו כן, הסבירו, עדיין לא הוחלט כיצד לבשר לו על כך שאיבד את משפחתו.
מוקדם יותר חשף העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" פרטים חדשים על האסון שהתרחש ביום ראשון האחרון. לפי הדיווח בעיתון, הרכבל נסע במהירות של 100 קמ"ש ונפל מגובה 54 מטרים. חוקרי האסון, כך דווח אינם שוללים את האפשרות שלטרגדיה גרמה טעות אנוש, אך האפשרות הזו עדיין נבדקת.
לפי שעה, כך דווח עוד, החוקרים אינם מתמקדים באדם מסוים, אבל בכוונתם לבדוק בין השאר אם טעות אנוש אירעה במהלך הבדיקות ועבודות התחזוקה שנערכו לרכבל כמה ימים לפני ההתרסקות, במיוחד בכל הקשור לפעילות הבלמים של המתקן.
5 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
הקרון על הקרקע. נפל מ-54 מטר
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
איטליה בבוקר שאחרי תאונת הרכבל- פרחים מחוץ לתחנת יציאת הרכבל
איטליה בבוקר שאחרי תאונת הרכבל- פרחים מחוץ לתחנת יציאת הרכבל
פרחים בפתח תחנת היציאה של הרכבל
(צילום: EPA)
התובעת האחראית על החקירה סיפרה היום כי במצלמות אבטחה שתיעדו את האסון אפשר לראות את קרון הרכבל מתחיל לקפץ – ואז מידרדר לאחור. היא ציינה גם שביום שבת אחר הצהריים הרכבל נתקע והיה צורך בהתערבות של טכנאי כדי להשיבו לפעילות, אולם הוסיפה שלפי שעה לא ידוע אם האירוע הזה קשור לאסון שהתרחש יממה אחר כך.
הבוקר דיווחו כלי תקשורת באיטליה כי מצלמות האבטחה ברכבל סטרזה-מוטרונה תיעדו את הרגע שבו הכבל נקרע, שניות לפני קריסת הקרון בטרגדיה שבה נהרגו חמישה ישראלים, בני משפחה אחת.

הקרון התקרב לתחנה העליונה במוטרונה ומאט, המפעיל התכונן לפתיחת השער שיאפשר לנוסעים לצאת - ואז רעש עז וחד של כבל נקרע נשמע. הקרון התחיל לנוע לאחור, ונעלם במהירות מהמבט. מצלמות האבטחה ברכבל, כך דווח, כוונו אל אזור ההגעה של הקרונות, והחוקרים – שהחרימו את המצלמות – מקווים שבעזרתם יצליחו להבין מה מקור הכשל. לפי אותו תיעוד, הכבל נקרע חמישה מטרים בלבד מתחנת ההגעה.
"כל תיאוריה תיבדק", אמרה הבוקר ל"קוריירה דלה סרה" התובעת האזורית אולימפיה בוסי. "למה הכבל נקרע? מדוע בלמי החירום לא פעלו? האם מדובר בשחיקת החומר או בכשל פתאומי שנגרם כתוצאה מסיבה חיצונית?". ב"לה רפובליקה" צוין כי בשבת, יום לפני האסון, פעילות הרכבל הופסקה לחצי שעה.
5 צפייה בגלריה
משפחת בירן על רקע מקום האסון
משפחת בירן על רקע מקום האסון
משפחת בירן. הילד הקטן איתן שרד ועדיין מאושפז
(צילום: AFP)
באסון נספו עמית בירן (30), אשתו טל פלג בירן (26), בנם הקטן תום, בן שנתיים, הסבא של טל יצחק (איזי) כהן (81) ואשתו השנייה, ברברה קונינסקי כהן (71). איתן בירן, בנם בן החמש של עמית וטל, עדיין מאושפז במצב קשה בבית החולים רגינה מרגריטה בטורינו, כשהוא עדיין מורדם ומונשם. הוא היחיד ששרד מבין 15 נוסעי הקרון. את גופות הרוגי האסון צפוי להביא מחר בשעות הערב מטוס של חברת אל על.
מלבד חמשת הישראלים, נספו באסון הרכבל הקשה ביותר באיטליה ב-20 השנים האחרונות עוד תשעה בני אדם נוספים – ארבעה זוגות וילד קטן, בן 5.
גם האפיפיור פרנסיסקוס התייחס לאסון היום, וביקש לשלוח את תפילותיו ל"איתן הקטן", שהצליח לשרוד את התאונה הקשה. הוא גם ביקש להביע את תנחומיו למשפחות ההרוגים.
דניאל סלאמה השתתף בהכנת הכתבה