מבצע החיסונים של המנה השנייה נמשך ביתר שאת גם הבוקר (יום ד'), ומהיום יכולים להתחסן גם מבוטחים בקופות החולים בני 50 ומעלה. "בסך הכול חיסנו כבר כמעט 200 אלף מבוטחים", אמרה בריאיון לאולפן ynet מלי קושא, אחות ראשית ומנהלת אגף סיעוד בקופת החולים מאוחדת.
6 צפייה בגלריה
מלי קושא
מלי קושא
מלי קושא
(צילום: שמוליק דודפור, ירון ברנר)
"כבר מיום ראשון", אמרה קושא, "התחלנו לחסן במנות השניות. אתמול כבר חיסנו מעל 3,000 מנות ראשונות. יש פה תהליך סדור של כניסת המבוטחים, קבלת החיסון, קבלת האישור אחרי שתי מנות, ואלה שהגיעו למנות הראשונות מקבלים אוטומטית את התור למועד הבא כך שהתהליך זורם, והם ממתינים פה להשגחה רבע שעה אחרי אם אין להם תופעות אלרגיות ידועות".
6 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים ברחובות
מתחם חיסונים ברחובות
התור מחוץ למתחם החיסונים של מאוחדת ברחובות
(צילום: שמוליק דודפור)
- אתם רואים ירידה בהיענות של אנשים לבוא או שיש דווקא עלייה? "לא. ראינו את העלייה מלכתחילה. את הירידה אנחנו רואים רק במגזר הערבי בצפון. אפילו במגזר החרדי אנחנו רואים היענות יפה, עשינו פעילות מול מובילי הדעה במיוחד בירושלים ואנחנו כן רואים את ההיענות הענפה באזור הזה.
-את קיבלת את החיסון השני אתמול. מהן תופעות הלוואי? "לא היו לי תופעות לוואי בחיסון הראשון וגם לא בשני, אבל תופעות לוואי מחיסונים הן דבר ידוע. זה לא שונה מיתר החיסונים. ייתכן שתורגש חולשה, כאבי שרירים, חום, אבל אלה דברים מינוריים. בסך הכול התופעות ביחס ליתר החיסונים דומות. עם זאת, כשאחות מקבלת את המטופל לחיסון במנה הראשונה היא בודקת תוך ארבע שעות אם היו לו תופעות אלרגיות כלשהן כדי שנשגיח יותר אחרי המנה השנייה - ואז נשארים פה כשעה אחרי כן. מתוך כ-200 אלף מחוסנים היו לנו שניים עם תגובה אלרגית שטופלו במקום והכול בא על מקומו בשלום".
6 צפייה בגלריה
אוריאל פיינשטיין
אוריאל פיינשטיין
"בונים על הדרכון הירוק, רוצים לראות את הנכד". אוריאל פיינשטיין
(צילום: שמוליק דודפור, ירון ברנר)

"נולד לנו נכד ועוד לא ראינו אותו, צריך להתחסן"

אוריאל פיינשטיין, בן 66 ממודיעין, הגיע למוקד החיסונים של קופת החולים כדי לקבל את המנה השנייה. "לפני 22 יום קיבלתי את הראשונה והבוקר הגעתי בשמחה". ומה בנוגע לתופעות הלוואי האפשריות? "אני לא חושש. לא היו לי תופעות לוואי וגם לא לאשתי. פשוט צריך לעשות את זה, אין ברירה".
6 צפייה בגלריה
אישה מתחסנת בבית אבות משען
אישה מתחסנת בבית אבות משען
מתחסנים ברמת אפעל
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
אישה מתחסנת בבית אבות משען
אישה מתחסנת בבית אבות משען
חיסון בבית אבות "משען" ברמת אפעל
(צילום: מוטי קמחי)
"זו הקלה גדולה לקבל את החיסון השני", הוא הוסיף. "לבן שלי נולד בן בארה"ב. אנחנו לא יכולים לנסוע אליו. אמרנו שאולי עם זה נוכל להגיע לשם. יש לנו נכד ולא ראינו אותו. זהו, אנחנו בונים על זה שיהיה לנו את הדרכון הירוק ונוכל לעבור איתו בעולם".
6 צפייה בגלריה
אייל בנילי
אייל בנילי
אייל בנילי
(צילום: שמוליק דודפור, ירון ברנר)
גם אייל בנילי, בן 51 מרחובות, הגיע לקבל את מנת החיסון הראשונה: "אני מתרגש. לקבל את החיסון זו בשורה טובה. דאגו לפתוח לנו מתחם שקרוב לי לבית אז ניצלתי את ההזדמנות".
-היו חששות לפני? אתה יודע, שומעים סיפורים עניינים "כמובן. כמו כולם, חששתי, חיכיתי לראות שבאמת הכול בסדר אבל אני מאמין שאם ה-FDA אישר את זה - לא צריכה להיות בעיה רצינית".
בינתיים, ביממה האחרונה נרשמו 4,917 דו"חות בגין הפרות של תקנות הקורונה ברחבי הארץ, בהן יציאה ממקום מגורים למטרה או פעולה שאינה מותרת (3,193 דו"חות), אי-עטיית מסכה (1,308) דו"חות, הפרות חובת הבידוד (96 דו"חות), הפרות שונות של בתי עסק (83 דו"חות) ושהייה במקום ציבורי שפעילותו נאסרה (187 דו"חות).
כמו כן, מנתוני הערכת המצב מהבוקר, המשקפים את כמות המתחסנים עד אתמול ב-22:30, בכללית 21 אלף התחסנו מתוך 864 אלף מבוטחים שהתחסנו בקהילה, במכבי 10,000 מתוך 409 אלף, במאוחדת 3,000 מתוך 177 אלף ובלאומית כאלף בלבד מתוך 108 אלף מבוטחים. ב"מגן אבות ואימהות" התחסנו עד כה כאלף בני אדם בלבד במנת החיסון השנייה. עוד עולה מהנתונים כי 74 אחוזים מבני ה-60 ומעלה חוסנו עד כה. בקבוצת הגילים הנוספת שבה ניתן להתחסן כעת - 50-59 - התחסנו 36 אחוזים.
בנוסף, עד כה חוסנו 22 אחוזים ממבוטחי הקופות בגילים 15 עד 85 ומעלה. כללית חיסנה 23 אחוזים, מכבי 22 אחוזים, מאוחדת ולאומית חיסנו 20 אחוזים כל אחת. בעוד שכללית חיסנה 19 אחוזים מבני ה-35 עד 44 המבוטחים אצלה, מכבי חיסנה 13 אחוזים בלבד בקבוצת הגילים הזו, לעומת 16 אחוזים במאוחדת ו-15 אחוזים בלאומית.
בקבוצת הגילים 45-54 נרשמו גם כן פערים בין הקופות: 32 אחוזים בכללית, לעומת 24 אחוזים במכבי, 26 אחוזים במאוחדת ו-25 אחוזים בלאומית. בקרב קבוצת הגילים 85 ומעלה נרשמו פערים משמעותיים בין הקופות: במכבי 83 אחוזים, בכללית ובמאוחדת 79 אחוזים ובלאומית 68 אחוזים בלבד.
בישיבה צוין כי "לכללית ומכבי אחוז מתחסנים כולל גדול יותר ביחס למאוחדת ולאומית בכעשרה אחוזים" וכי "מכבי מובילה באחוז המתחסנים בקרב 55 ומעלה וכללית עם אחוז מתחסנים צעיר גבוה יחסית".


בן 100 רקד לפני שקיבל את מנת החיסון השנייה

בבית האבות "משען" ברמת אפעל החלו היום לחסן את הדיירים במנה השנייה של החיסון נגד קורונה. בין המתחסנים היה גם פנחס קריס, בן 100, שפתח את הבוקר בריקודים מול הרחבה שבה התבצע מבצע החיסונים. "התלבשתי יפה", הוא סיפר והציג את החליפה והעניבה שלבש הבוקר לכבוד האירוע. "סוף סוף אוכל לפגוש את נכדיי", אמר.
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש שנכח באירוע ציין שגם הוא נרגש מהמעמד: "זו זכות גדולה להיות פה ולראות את מתחסנים נוספים בחיסון השני", אמר. "החיסון הוא תקווה להמשך, תקווה לחזור לחיים, תקווה לחזור לפגוש את בני המשפחה, תקווה לחזור לעשות כל אחד את הפעילויות שהוא אוהב. זו נקודת ציון מאוד חשובה. ראשית זה ביטוי לתקופה מאוד ארוכה של קשיים, בדיקות והגנה על האוכלוסייה פה. אני רוצה להזכיר לכולם שזה עדיין לא הסתיים ועדיין צריך להקפיד ולשמור".
במהלך הגל הראשון של הקורונה בארץ, חוותה רשת "משען" כמה התפרצויות קשות וקטלניות של הנגיף במוסדותיה, ולכן מדובר באירוע מרגש מאוד. "בגל הראשון חווינו חוויה מאוד קשה ולכן הסיטואציה של היום מאד מעודדת ומצביעה על תקופה טובה יותר", אמר מנכ"ל "משען" עמרי כהן.