1 צפייה בגלריה
פינוי מאחז אביתר
פינוי מאחז אביתר
פינוי מאחז אביתר, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
כל יום שחלף ללא הפרעות ב"פרויקט אביתר" היה הפתעה. אוהלים, קרוואנים, בתי אבן, משפחות, סלילת כבישים, איום בפינוי, משא ומתן והסכם. אך האם הישגי המתנחלים מסתכמים במה שנכתב על מסמך ההסכם? לא בטוח.
ייתכן ש"פרויקט אביתר" הוא נקודת המפנה בעולם ההתיישבות. סבסטיה דור 2. "נכון שהם עלו באופן בלתי חוקי אבל ככה מקימים יישובים", אמר לי השבוע בכיר בממשלה. הוא סיפר על המשא ומתן שהתנהל בין מתנחלי אביתר למשרד הביטחון. הדיונים היו על הפרטים היבשים – בדיקת קרקע, האם המבנים יפונו או יועתקו ומה תהיה הפרקטיקה.
במהלך כל הימים שבהם התנהל המשא ומתן התנהגו המתנחלים כאילו מדובר ביישוב מן המניין, ופינוי משמעו עקירת משפחות. כך תיווכו זאת למבקרים ולמתנגדים. ימים ספורים לפני החתימה על ההסכם ביקרה באביתר סיעת ש"ס. יו"ר המפלגה, אריה דרעי, שיגר לאחר מכן מכתב לשר הביטחון בני גנץ ובו ביקש לקיים דיון דחוף בכדי למנוע את הפינוי. שימו לב לטרמינולוגיה של דרעי כפי שעולה מהמכתב שעליו חתם: "מוקדם יותר זכיתי לבקר ביישוב אביתר בשומרון, אשר הוקם לראשונה ב-2013. ראשי היישוב הציגו בפנינו את תושביו המסורים, את בית המדרש ואת מוסדות הקהילה".
מערכת הביטחון נמנמה, והמתנחלים הגיבו מהר, ראו שלא קורה כלום והגבירו קצב, האיצו תוך חודש תהליך הקמה שאורך שנה, ויצאו למו"מ עם מנוף לחץ
בהמשך כתב כי "לא ייתכן שאלוף הפיקוד או שר הביטחון יקבלו החלטה שגוזרת חורבן על עשרות משפחות. להחלטה על פינוי יישוב גדול וחשוב בשומרון יש משמעויות והשלכות מרחיקות לכת על המצב הגיאו-פוליטי והביטחוני, על היחסים עם הרשות הפלסטינית, ארה"ב והאיחוד האירופי".
הציטוטים הללו, נזכיר, נכתבו בידי מי שכיהן עד לפני חודש כשר בכיר בקבינט, ולרגע ניתן להתבלבל ולחשוב שהוא כותב על אודות יישוב כמו אלון מורה או תפוח, ולא על מאחז שקיים חודשיים. דבריו של דרעי לא נועדו לגנץ, זה ברור. הם מיועדים לציבור. לחזק תודעה שלפיה אביתר הוא יישוב קיים.
אלישע בן קימון אלישע בן קימון צילום: אבי מועלם
נכון שב"פרויקט אביתר" קרו דברים שלא היה ניתן לחזות וסייעו להמשך ההתיישבות במקום. ואולי גם הממשלה החדשה קיבלה רגעי חסד מהממשל האמריקני שרוצה לתת לה לרוץ בלי תקלות. אבל נעשתה כאן גם עבודת התיישבות מהמעלה הראשונה. מערכת הביטחון נמנמה, והמתנחלים הגיבו מהר, ראו שלא קורה כלום והגבירו קצב, האיצו תוך חודש תהליך הקמה שאורך שנה, ויצאו למו"מ עם מנוף לחץ.
אדריכלי אביתר יצרו כאן דפוס פעולה שעוד יילמד בהתיישבות ושעוד נפגוש בו בעלייה לגבעה הבאה. הבסיס היה דומה לאבות המייסדים, אבל הביצוע והקצב שייכים לדור החדש. ומכאן ההישג שמחוץ להסכם.
  • אלישע בן-קימון הוא כתב יהודה ושומרון של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com