1 צפייה בגלריה
מרב בטיטו
מרב בטיטו
מרב בטיטו
הם בונים על שמחת העניים שלנו, בטוחים שנקפוץ באושר מהספה בסלון כשנראה על המסך בשעה של צפיית שיא את טבלת סכומי הכסף שיזרימו מחר לחשבוננו הפרטי, הם משוכנעים שהמספרים יהבהבו אלינו כמו בזכייה של הלוטו – ישחררו אצלנו פרץ מדומיין של תקווה זמנית. וכמו כן, כך התברר אמש סופית, הם גם מניחים שיוכלו לקנות את שתיקתנו בעבור מזומנים.
אפשר רק לנחש מה היו המניעים לתוכנית מענקי הקורונה שהוצגה אמש (יום ד') על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ, בפני הציבור הספון בביתו מפחד הנגיף: אולי נבהלו מהמהלומות הכבדות שהונחתו השבוע בזו אחר זו על דלתות הממשלה בשורת הפגנות מחאה סוערות, אפשר שנחרדו מהאפשרות שעוד ועוד אזרחים ייצאו לרחובות, וייתכן שנתקפו דאגה מהירידה הצפויה בסקרים. דבר אחד בטוח: זו לא תוכנית כלכלית, זהו אופיום להמונים.
כי מה שהתחיל עקום, לא יתיישר מאליו. מי שזלזל במעמד הביניים לפני הקורונה, למה שיצליח לראות אותו עכשיו? מי שייבש במשך יותר מעשור את שירותי הרווחה, למה שיגיע להסכם עם העובדות הסוציאליות השובתות היום? מי שהזניח את מערכת הבריאות בהתמדה ובעקביות, איך ישקם אותה בשעת מגפה המונית.
מענקי הקורונה הצפויים חשפו יותר מכל את השקפת עולמם המנותקת של נתניהו וכץ, שאיננה מסוגלת להבחין בין מי שיש לו ובין מי שאין לו: החלטתם להעביר סכום זהה לכל אזרח במדינת ישראל אינה רק מביכה ברמה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – היא גם מספרת לציבור בישראל כיצד הוא נראה בעיני מנהיגיו: גוש אחיד של מצוקה שניתן לפורר אותו באמצעות מטח אדיר של מטבעות שיירו לעברנו.
"הכסף הזה יעודד את הצריכה ואת העבודה ויניע יותר מהר את הכלכלה", הבטיח ראש הממשלה במסיבת העיתונאים, כאילו שמדובר בתוכנית כלכלית ייחודית שתפורה על פי צרכיו של המשק הישראלי ושנהגתה על ידי טובי המומחים. "הצעד הזה הוא לא צעד כלכלי קלאסי", ניסה אחריו כץ לשכנע באמצעות דף מסרים מוכן מראש, "הוא מאפשר להזרים כספים במהירות, בלי קריטריונים ובניגוד לתוכנית המוסדרת", המשיך וגייס טיעונים שנכתבו בחופזה על ידי יועץ כלכלי נלהב שמתמחה בחרטוט המונים.
הם לא דיברו על החודש הבא, לא הזכירו במילה את אוגוסט השחור: החודש שבו מוציאים ההורים הון על ציוד וחומרי לימוד לקראת החזרה לבית הספר, לא גמגמו על ימי החגים המתקרבים, ולא הישירו מבט כדי להבטיח ברכת שנה טובה. עניים שמחים יודעים להסתפק בשקל של היום, עניים זועמים ימשיכו לבקש תשובות.
  • מרב בטיטו היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com