לפני שלוש שנים אישרה ממשלת נתניהו תוכנית לאומית למאבק באלימות במשפחה - שהייתה אמורה להיות מתוקצבת בסופו של דבר ב-250 מיליון שקל לשנה. התוכנית לא יצאה לפועל אך היום (שלישי) השתתף נתניהו בטקס מיוחד להקמת רשות חדשה למאבק באלימות נגד נשים.
פחות משבוע אחרי הרצח של ופאא עבאהרה, שהרשויות המקומיות ידעו היטב על מצבה הקשה ולא הצליחו למנוע את מותה הטרגי, השווה ראש הממשלה נתניהו נשים במערכות יחסים אלימות לבעלי חיים "שגם אותם כבר לא מכים", כדבריו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס)
"נשים זה לא בעל חיים שאתה יכול להכות בו", אמר ראש הממשלה. "והיום אנחנו אומרים שגם בעל חיים אתה לא מכה. אנחנו מבינים שיש תובנה, יש אינטליגנציה, יש קוגניציה ויש רגשות גם לבעלי חיים - אז אנחנו חומלים בצדק. נשים וילדים הם בעלי חיים עם זכויות. הדבר הזה צריך לעבור מהעולם".
ראש הממשלה המשיך בדימויים מעולם החי והוסיף: "אתה רואה את הנשים האלה כמו חיה מפוחדת שמכים בה כל הזמן והיא מנסה לברוח מפינה אחרת של הכלוב לאחרת", וגם רעייתו שרה שהתבטאה לא מכבר בדבר זכויות בעלי חיים הוסיפה: "אני תמיד אומרת שגם בעלי חיים זקוקים להגנה".
2 צפייה בגלריה
אירוע לציון היום הבינלאומי במאבק לאלימות נגד נשים
אירוע לציון היום הבינלאומי במאבק לאלימות נגד נשים
נתניהו בכנס לציון יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נתניהו החליט לצטט מספרו של לב טולסטוי, אנה קארנינה: 'כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו. כל משפחה אומללה - אומללה בדרכה שלה'. יש הרבה דרכים לאומללות, אבל נשים מוכות הן אומללות. הן הושפלו והכבוד העצמי נלקח מהן". הוא השווה בין דבריה של אישה מוכה שתיארה את חייה כסדנת שבי מתמשכת שבה הופעל נגדה טרור יומיומי ואמר: "אני עברתי סדנת שבי אחת ואמרתי 'זה נגמר. זה מלאכותי ואי אפשר לעשות לנו יותר מדי', אבל זו סדנת שבי מתמשכת".
מלשכתו של נתניהו נמסר כי "מדובר בעוד עיוות תקשורתי מגוחך. ראש הממשלה נתניהו שדיבר היום מעומק ליבו על זכויות נשים ונגד כל פגיעה בהן, רק נתן דוגמה להתעללות בחלק קטן מנאומו כשדיבר גם על פגיעה בבעלי חיים, אך בשום אופן לא התכוון להשוות ביניהם".
השרה לקידום קהילתי, אורלי לוי אבקסיס, שחברה בכנסת מ-2009 וכעת תהיה אמונה על הרשות החדשה, אמרה כי "מאסנו בוועדות ואין לנו זמן מיותר לבזבז. אני מתחייבת להשקיע ברשות הלאומית את כל כוחותיי וכוחות משרדי".
מאז אישור התוכנית שמעולם לא תוקצבה נרצחו בישראל 50 נשים. 20 מהן מתחילת השנה. במהלך תקופת הסגר השני נרשמה עלייה של כ-85% בתפוסה במקלטים לנשים מוכות, ורק בחודש אוקטובר האחרון התקבלו כ-640 תלונות על אלימות במשפחה במוקד 118 של משרד הרווחה.