8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"קהילת המודיעין התאחדה סביב שני תרחישים סבירים". ביידן
(צילום: AP)
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הורה אמש (ד') לבכירי קהילת המודיעין האמריקני "להכפיל את מאמציהם" בחקירת מקור נגיף הקורונה, כולל בדיקת האפשרות שהנגיף דלף ממעבדה בסין - אפשרות שרוב המדענים אמרו עד כה שאינה סבירה. הוא ביקש להעביר לו את ממצאי החקירה תוך 90 ימים. ביידן אמר את הדברים אחרי שדו"ח מודיעיני קבע כי שלושה חוקרים במכון לווירולוגיה בעיר ווהאן שבמחוז חוביי בסין, שבה התפרץ נגיף הקורונה לראשונה, אושפזו בנובמבר 2019 בבית חולים.

8 צפייה בגלריה
מכון ווהאן לווירולוגיה מעבדה נגיף נגיפים ב סין
מכון ווהאן לווירולוגיה מעבדה נגיף נגיפים ב סין
סין מכחישה את ההאשמות. המכון הווירולוגי בווהאן
(צילום: AFP)
בהצהרתו אמר ביידן: "ביקשתי מקהילת המודיעין לבדוק תחומי חקירה נוספים שעשויים להיות רלוונטיים - כולל שאלות ספציפיות לסין. כמו כן, ביקשתי כי המאמץ יכלול עבודה של המעבדות הלאומיות שלנו ושל סוכנויות אחרות בממשלתנו, כדי לסייע לקהילת המודיעין בגיבוש הנתונים. ביקשתי מאנשי המודיעין לעדכן את הקונגרס בכל רגע נתון בעבודתם". ביידן גם קרא לסין לשתף פעולה עם בדיקות בינלאומיות בנוגע למקורות המגפה.
לפי ביידן, "נכון להיום, קהילת המודיעין האמריקנית התאחדה סביב שני תרחישים סבירים בכל הנוגע למקור הקורונה, אך לא הגיעה למסקנה מוחלטת בסוגיה. רוב הגורמים אינם סבורים שיש לנו מספיק מידע כדי להעריך תרחיש אחד כסביר יותר מתרחיש אחר".
ההצהרה של ביידן מגיעה אחרי חודשים שבהם הדמוקרטים התייחסו לאפשרות של דליפת הנגיף ממעבדה כאל תיאוריה שולית. כעת ממשל ביידן הצטרף למעשה ללחץ העולמי על סין - בין היתר כדי לדחות את טענות המפלגה הרפובליקנית בארה"ב שהוא אינו תקיף מספיק בנושא. ביידן דרש מסין לגלות יתר שקיפות בכל הקשור לחקירת הנגיף ומקורו.
8 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
סין החלה לטפל בקורונה רק בינואר 2020. הנשיא שי ג'ינפינג בווהאן
סין, נזכיר, מכחישה בתוקף את הטענה שהנגיף "דלף" ממעבדה. עיקר החשדות הופנו כבר מתחילת ההתפרצות למכון הווירולוגי בווהאן, העיר שבה התפרץ לראשונה נגיף הקורונה ושממנה התפשט לכל העולם. בחודש מרץ האחרון פרסם ארגון הבריאות העולמי מחקר שלפיו יש סבירות נמוכה מאוד שמקור הקורונה הוא בדליפה ממעבדה. לפי המחקר, נגיף הקורונה התפשט מבעלי חיים, ככל הנראה מעטלפים, לבני אדם. החוקרים הציעו להמשיך לחקור את שאר הסברות שהועלו, מעבר לזו של דליפה מהמעבדה.
למרות המחקר, התנהלותה של סין כבר מתחילת התפרצות הקורונה עוררה ביקורת קשה במערב, וחשש שהמדינה מנסה להטות את ממצאי החקירה כדי למנוע את האשמתה בהתפרצות הנגיף. לפי דיווחים רבים, סין הסתירה את התפרצות הקורונה במשך זמן רב, עד שהחלה לנקוט צעדים בינואר 2020. מאז היא העלתה באופן תדיר גם את הטענה שהנגיף כלל לא הגיע ממנה, אלא ממדינה אחרת.
שגרירות סין בארצות הברית התייחסה הלילה לדבריו של ביידן ואמרה כי "פוליטיזציה" של מקורות הנגיף תפגע בחקירה. לטענתה, "כוחות פוליטיים התקבעו על מניפולציה פוליטית ומשחק של האשמה". השגרירות הסינית הוסיפה כי היא תומכת בחקירה בינלאומית מקיפה ויסודית של מקורות הנגיף.

התפרצות במדינת המחוז השנייה בגודלה באוסטרליה

בינתיים, מי שמתמודדת עם התפרצות מחודשת של הקורונה בשטחה היא אוסטרליה, שנחשבת למדינה שהתמודדה עד כה בהצלחה רבה עם הנגיף. מדינת המחוז ויקטוריה, השנייה בגודלה באוסטרליה מבחינת מספר התושבים, תיכנס החל מחצות הלילה שבין חמישי לשישי (שעון מקומי) לסגר מלא עד ל-3 ביוני. הסיבה לכך היא 12 מקרי קורונה חדשים שנחשפו ביממה אחת במדינת המחוז.
8 צפייה בגלריה
מצטיידים בנייר טואלט לקראת הסגר בויקטוריה
מצטיידים בנייר טואלט לקראת הסגר בויקטוריה
נערכים לסגר במלבורן
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
מצטיידים בנייר טואלט לקראת הסגר בויקטוריה
מצטיידים בנייר טואלט לקראת הסגר בויקטוריה
תושבת מצטיידת בנייר טואלט לקראת הסגר במלבורן
(צילום: AFP)
במסגרת הסגר, שיחול על שבעה מיליון בני אדם, התושבים יוכלו לצאת מהבית רק לצרכים חיוניים, לפעילות גופנית או כדי להתחסן. אף שאנשים יוכלו לצאת כרגיל לקניות במכולת, רבים יצאו עוד לפני הסגר להצטייד במוצרי צריכה בחנויות ובסופרמרקטים. כמו בסגרים קודמים בעולם, גם הפעם אחד המוצרים המבוקשים ביותר היה נייר הטואלט.
מושל ויקטוריה בפועל, ג'יימס מרלינו, אמר: "ראינו יותר ויותר ראיות לכך שאנחנו מתמודדים עם זן מידבק מאוד של הנגיף, זן שמתפשט מהר יותר משחזינו אי פעם". לדבריו, יותר מ-10,000 איש יצטרכו להיכנס לבידוד בשל חשיפה אפשרית לנגיף.
8 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ב ויקטוריה אוסטרליה
בדיקות קורונה ב ויקטוריה אוסטרליה
תור לבדיקות קורונה במלבורן
(צילום: EPA)
ההתפרצות הנוכחית היא הראשונה במדינה זה שלושה חודשים. הרשויות ניסו להתחקות אחר שרשרת ההדבקה, והממצאים הראשונים מצביעים על כך שראשיתה במטייל שנדבק בקורונה בהודו.
למרות הסגר הנוכחי, אוסטרליה הצליחה עד כה להתמודד בהצלחה גדולה עם נגיף הקורונה - ובסך הכול מאז פרוץ המגפה נדבקו בה מעט יותר מ-30 אלף איש, ונרשמו בה 910 מקרי מוות.