3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
עורכי דינו של ג'ונתן פולארד, שהורשע בריגול עבור ישראל בשנות השמונים בעודו עובד באגף המודיעין של חיל הים האמריקני, הודיעו אמש (שישי) כי משרד המשפטים של ארה"ב לא האריך את ההגבלות עליו - כך שיוכל, אם ירצה, לעזוב את ארצות הברית ולעבור לישראל.
פולארד שוחרר מהכלא האמריקני בנובמבר 2015 אחרי 30 שנים בכלא, ומאז שהה תחת תנאים מגבילים. תנאי השחרור שנקבעו חייבו אותו לענוד אזיק אלקטרוני ולהישאר בביתו שבניו יורק במהלך הלילה. כמו כן, נאסר עליו לעזוב את מדינת ניו יורק ולהתראיין לתקשורת, והרשויות עקבו אחרי מחשבו בבית ובעבודה.

בשיחה עם ynet לאחר היוודע דבר הסרת ההגבלות עליו, אמר אחד מעורכי דינו של פולארד, אליוט לאוור, כי "אני יודע שרבים מחכים לו בישראל, אך הדבר הראשון שהוא צריך לעשות זה לטפל באשתו. אני לא יודע מה התוכניות המיידיות שלהם מלבד לוודא שאסתר בסדר, אבל ברור שג'ונתן מצפה להגיע לישראל. זה היום הראשון ב-34 השנים האחרונות שהוא באמת אדם חופשי. הוא תמיד ראה עצמו כציוני אמיתי ואזרח של ישראל".
לאוור סירב להתייחס למעורבותו של הנשיא דונלד טראמפ בשחרורו של פולארד, אך ציין: "אני מאמין שהרבה אנשים ראויים לתודה והוקרה. לא הייתי אומר שהייתה השפעה פוליטית. אנחנו מעריכים את התמיכה של הממשל האמריקני, אבל זה הגיע בזכות נוהלי החוק הקשורים לשחרור אסירים בארה"ב והמאמצים שלי ושל שותפיי. אנחנו מעריכים את הסיוע של הממשל האמריקני ושל ממשלת ישראל במשך השנים, ומודים לכל האנשים שתמכו בפולארד, התפללו למענו וכתבו לו מכתבים. מגיע להם הקרדיט".
רעייתו של פולארד, אסתר, חולה בסרטן וצריכה לעבור סבב נוסף של טיפולי כימותרפיה. על כן, ייתכן שפולארד לא יגיע לישראל בשבועות הקרובים.
3 צפייה בגלריה
ג'ונתן פולארד
ג'ונתן פולארד
ג'ונתן פולארד
(צילום: רויטרס)
בהודעה מטעם עורכי הדין של פולארד נמסר כי "בחמש השנים האחרונות פולארד היה נתון למעקב ולמגבלות של הממשל האמריקני. אנחנו נרגשים להודיע כי מרשנו הוא אדם חופשי בכל ההיבטים". בהודעתם ציינו כי פולארד מאושר מכך שיוכל לסייע לאשתו אסתר שמתמודדת עם סרטן, והביע את הערכתו לרבנים, עורכי דין אמריקנים וישראליים ולשגריר בארצות הברית רון דרמר, על המאמצים לשחרורו.
בשנים האחרונות הגיש פולארד כמה ערעורים לבית המשפט בניסיון לבטל את תנאי שחרורו המחמירים - אך כולם נדחו. רק לפני שלוש שנים עדיין התעקשה התביעה בארה"ב כי תנאי השחרור של פולארד "הגיוניים", שכן מדובר במי שריצה מאסר עולם. התובעת אף כינתה את פולארד "משוחרר יוצא דופן שגרם לנזק רב לארה"ב".
3 צפייה בגלריה
ג'ונתן פולארד ורעייתו אסתר
ג'ונתן פולארד ורעייתו אסתר
ג'ונתן פולארד ורעייתו אסתר
(צילום: רויטרס)
לפני שנה וחצי פנו ארגונים יהודיים-אמריקניים לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבקשה להסיר את מגבלות השחרור שהוטלו על פולארד על מנת לאפשר לו לטפל ברעייתו, וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה את הנושא מספר פעמים בשיחות עם טראמפ. הפעם לא התקבלה הודעה על הנושא מהנשיא האמריקני, והיו אלה עורכי הדין שהכריזו על הסרת המגבלות, בהחלטת משרד המשפטים האמריקני.
אפי להב, ראש המטה למען שחרור פולארד בישראל, אמר כי "אני נרגש עד דמעות למשמע הבשורה מארה"ב על התרת כל המגבלות שהושטו על פולארד בחמש השנים האחרונות והפיכתו לאדם חופשי ומשוחרר ככל האדם על פני הגלובוס. לאחר 35 שנים קשות ומסובכות, פרשת פולארד מגיעה לסיומה".

30 שנה בארבעה בתי כלא

במרס 1987 נידון פולארד למאסר עולם והפך לאדם היחיד בהיסטוריה האמריקנית שנידון לעונש כזה בשל ריגול עבור מדינה ידידותית. הוא נעצר עם אשתו דאז, אן, ב-21 בנובמבר 1985 בפתח שגרירות ישראל בוושינגטון שבה קיוו למצוא מקלט.
פולארד הודה במשפטו בעבירות של מסירת מידע מסווג למדינה ידידותית במסגרת עסקת טיעון, אך השופט החליט לדחות אותה וגזר עליו עונש מרבי של מאסר עולם.
בכירים אמריקנים טענו לאורך השנים שנעשה לפולארד עוול ושעונשו היה מוגזם. בין הבכירים שקראו לשחרורו היו מזכיר המדינה לשעבר הנרי קיסינג'ר, ראש ה-CIA ג'יימס וולסי וסגן שר ההגנה לשעבר לורנס קורב.
במרוצת השנים הוכח שפולארד לא העביר מסמכים שעסקו בארה"ב אלא באיומים ביטחוניים על ישראל מצד מדינות ערב. במהלך השנים האחרונות שבהן שהה בכלא הידרדר מצבו של פולארד והוא אושפז שש פעמים.
בשבע השנים הראשונות אחרי מעצרו ב-1985 נכלא המרגל הישראלי בכלא באילינוי, ובהמשך הועבר למשך 23 שנים הוא היה כלוא בכלא באטנר שבצפון קרוליינה.
פורסם לראשונה: 21:57, 20.11.20