4 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
(צילום: גיל יוחנן )
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר הבוקר (יום ו') בריאיון ל-ynet כי מאות אלפי חיסונים יגיעו לארץ בשבוע הבא, וציין כי כפועל יוצא מהצהרת ראש הממשלה נתניהו אתמול, מבצע החיסונים צפוי להתרחב. "עד סוף החודש נהיה עסוקים בסיום המנה השנייה ובמנה הראשונה על פי תוספות. אם נקבל יותר מנות, נפתח את המבצע מהר יותר", אמר לוי.
פרופ' לוי ציין כי אף שלא נקבע יעד ליציאה מהסגר המהודק, במשרד הבריאות מקווים למקדם הדבקה נמוך מ-1 ולממדים של 1,000 עד 2,000 נדבקים חדשים ביום. "מקדם ההדבקה הוא המדד המרכזי שנסתכל עליו. אני לא ארצה לראות יותר מ-2,000 מאומתים ביממה", אמר. "על פי נתוני התחלואה הסגר יכול להיות יותר משבועיים, אבל אני לא מעריך שיהיה יותר מחודש".
4 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
"5-4 מיליון מחוסנים עד מרץ - יעד בר השגה". מחסנים בתל אביב
(צילום: AP)
לדבריו, "אנחנו כבר אחרי שבועיים של 'סגרון', אבל אנחנו לא נוכל להמשיך את הסגר יותר מחודש. אני מאמין שלא. עם זאת, אני חושב שיש סיכוי שהוא יהיה יותר משבועיים".
פרופ' לוי סימן את היעד שלו למבצע החיסונים עד סוף חודש מרץ. "כדי באמת לחזור לאורח חיים תקין יותר, אני לא יודע אם כמו שאמר ראש הממשלה נאכל עם המשפחה בפסח, אנחנו רוצים להגיע לסדר גודל של ארבעה עד חמישה מיליון מחוסנים לקראת סוף מרץ ותחילת אפריל", אמר. "אני מאמין שעם האספקה הסדירה בניצוחם של שר הבריאות וראש הממשלה, זהו יעד בר השגה".

- מדובר על מאות אלפי חיסונים או מיליונים שיגיעו בשבוע הבא? "מדובר על מאות אלפים, ונקבל עוד תוכניות להמשך. אני באמת לא רוצה להיכנס למספרים בגלל ההסכמים עם החברות המספקות. אני מאמין שהיעד שאמרתי הוא יעד בר השגה שיפתח אופק חדש".
- המשמעות היא פתיחה של המבצע ליתר האוכלוסייה מיד? "אני מקווה שכן. אנחנו צריכים עדיין להשלים את מתן החיסונים בקבוצה החולה והמסוכנת. עלינו להשלים את המשימה בבתי האבות, לחסן את המורים בחינוך המיוחד, והדבר הזה אושר הלילה על ידי ועדת התעדופים שלנו. ניכנס בהדרגה גם לשאר המורים ולקבוצות של בני ה-50. עם זאת, לא נפתח בשבוע הבא את המבצע לבני פחות מ-50. אני לא יכול להבטיח שנגיע לכל המורים כבר בשבוע הבא אבל זה כן יכול לקרות תוך זמן קצר, על פי קצב האספקה".
4 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
חיסוני המכון הביולוגי. עדיין לא חיסנו ילדים
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
- מתי להערכתך ייפתח המבצע לצעירים? "כל חיסון שמגיע משנה את המשחק אבל רק על פי התעדופים. עד סוף החודש נהיה עסוקים בעיקר בסיום חיסון המנה השנייה ובחיסון מנה ראשונה על פי תוספת שאנחנו נקבל. אם נקבל יותר מנות נפתח את המבצע יותר מהר, הכל על פי יכולת החיסון וקבוצות התעדוף. יש בהן היגיון תחלואי מובהק. אנחנו חייבים לדבוק בזה, עם כל הסימפטיה לשאר הקבוצות. חייבים לנהוג בקפידה בקבוצות התעדוף".
- מה חשבת על התמונות של התנפלות צעירים על מוקדי החיסונים בשבועות האחרונים? "אני שמח שיש היענות כזו. חששנו שלא תהיה היענות ואני מקווה שההיענות הזו תימשך. אנחנו עמלים כל כך קשה כדי להביא עוד ועוד חיסונים ולכן זה מבורך שיש היענות. המתחסנים יקרים לנו אך יש לתעדף אותם על פי רמת הסיכון שלהם. אני רוצה שהמומנטום הזה יישמר כדי שנוכל לחסן אותם בהמשך, אבל אני לא יודע להגיד מתי בדיוק זה יקרה".
4 צפייה בגלריה
בית החולים מאיר
בית החולים מאיר
מתחסנים רבים בבית החולים מאיר בכפר סבא לפני שבוע. "צריך תכנון טוב יותר"
- האם כל מי שהתחסן בבתי החולים צריכים להתחסן שם? "יכול להיות שיקבל את החיסון בקופה, אבל אני יכול להבטיח שיקבל את המנה השנייה. הדברים דינמיים, אנחנו נחליט על העניין הזה. ההודעה תצא לכלל המתחסנים. כל מי שקיבל מנת חיסון ראשונה תהיה לו מנת חיסון שנייה".
- האם תטילו סנקציות על קופות שלא עמדו ביעדי קבוצות התעדוף? "אין מה להטיל סנקציות משום שחלק נקלעו למצב של חיסונים שיכלו לאבד תוקף. כשלא הצליחו לקרוא לקבוצות התעדוף אז חיסנו צעירים. בסך הכול זה בסדר שחיסנו צעירים, אך הקופות צריכות לתכנן את זה יותר טוב".
- מה לגבי החיסון של המכון הביולוגי? אם עד מרץ כולם יוכלו להתחסן אז מה הטעם בו? "יש צורך בחיסון של המכון הביולוגי כי לא חיסנו ילדים וקבוצות אחרות. אני חושב שהחיסון הישראלי הוא חיסון ששיטת הביצוע שלו מצוינת, והם עושים את הניסוי על פי אמות המידה הטובות ביותר. בנוסף, החיסון הישראלי יפחית את התלות שלנו בגורמי חוץ. נעשה הכול כדי לתמוך בפיתוח שלו וחשוב מאוד שיהיה לנו חיסון כחול לבן שיהיה באמות המידה הטובות ביותר שיש, ושייתן לנו את העצמאות בחיסונים".