נהגי האוטובוסים המוסלמים, כשליש מהנהגים בארץ, יצאו לחופשה בסוף השבוע הקרוב שבו יחול חג הקורבן, עיד אל-אדחא, מה שצפוי לגרום לצמצום הקווים וכתוצאה מכך לדוחק וצפיפות בתחנות. משרד התחבורה הנחה את מפעילי התחבורה הציבורית להיעזר בחברות היסעים פרטיות אך אלה לא עומדות בסטנדרטים שנקבעו.
2 צפייה בגלריה
עומס בתחבורה הציבורית בחברה החרדית בירשולים בצל נגיך הקורונה
עומס בתחבורה הציבורית בחברה החרדית בירשולים בצל נגיך הקורונה
אוטובוס בירושלים במאי. הדוחק יחזור בסופ"ש
(צילום: אלי מנדלבאום)
2 צפייה בגלריה
עומסים בתחבורה הציבורית באלעד
עומסים בתחבורה הציבורית באלעד
עומסים בתחבורה הציבורית באלעד בחודש שעבר
השנה, בשונה משנים קודמות, משרד התחבורה לא אישר למפעילי התחבורה הציבורית לקצץ את לוחות זמני הנסיעות, בפועל קיים חשש שלא יהיה מי שיפעיל את הקווים ונוסעים רבים ימשיכו לחכות בתחנות בחום הכבד או להידחס לאוטובוסים בניגוד לתקנות הקורונה.
החשש מצפיפות רבה גובר במיוחד ביישובים החרדיים, הנסמכים ברובם על שירות האוטובוסים. שם יצאו תלמידי הישיבות לחופשת "בין הזמנים" שתימשך עד לסוף אוגוסט ובעקבותיה יעלה הביקוש לתחבורה ציבורית.
ביקורת רבה נמתחה במשך השנים על הפחתת שירות התחבורה הציבורית בעת המועדים המוסלמיים ועל חוסר ההיערכות לכך מראש. שירות האוטובוסים, הלקוי ממילא, נפגע עוד יותר בימים האלה.
כעת, גורמים בענף התחבורה הציבורית חוששים שבפועל יופחתו נסיעות אך מאחר שהדבר לא נעשה בתיאום עם משרד התחבורה, הנוסעים כלל לא ידעו מכך ולכן המצב עלול להיות גרוע מבעבר.

משרד התחבורה הציע כאמור למפעילות האוטובוסים להשתמש בחברות היסעים פרטיות כדי לפתור את המצב, אלא שהנחיות המשרד עצמו לא מאפשרות לעשות זאת. גורם בענף התחבורה הציבורית אמר ל-ynet כי "רוב קבלני המשנה לא עומדים בקריטריונים שהוגדרו מצד משרד התחבורה לגבי מערכות טכנולוגיות, תשתיות כריזה, כרטוס, שילוט, נגישות ועוד".
לדברי אותו גורם, גם לו היה נמצא פתרון לעניין התשתיות, "אחוז משמעותי בקרב הנהגים של חברות קבלני המשנה מוסלמים גם הם, ולכן גם הם יהיו בחופשה בתאריכים המדוברים".
"חלק מחברות התחבורה הציבורית הפרטיות פנו בבקשה לצמצם את השירות", אמר, "אך נענו בסירוב מוחלט. בסוף, מי שנפגע מהמדיניות הזו הם הנוסעים שמקבלים מידע לא נכון של שירות התחבורה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הנחתה את חברות התחבורה הציבורית, להיערך מבעוד מועד לשימוש בחברות אוטובוסים פרטיות בתקופת עיד אל אדחא בשל היעדרותם מהעבודה של הנהגים המוסלמים.
"גיוס החברות הפרטיות נועד לענות על המחסור הצפוי בנהגים בשלושת ימי החג ולמנוע פגיעה אפשרית בציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית. במקביל, התבקשו החברות להבהיר לציבור הנוסעים החרדי על העומסים הצפויים באוטובוסים בימי בין הזמנים בשל הביקוש הרב לתחבורה ציבורית בימים אלה".