נמשכת המתיחות בין הליכוד לכחול לבן בסוגיית תקציב המדינה, הבחירות מתקרבות? בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא בצהריים (יום ב') לאשר במהירות תקציב חד-שנתי, נדמה כי ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ מתבצר בעמדתו להעביר תקציב דו-שנתי כפי שנקבע בהסכם בין המפלגות. ynet העביר את דבריו של נתניהו בשידור חי.
"נוכח האתגרים, כמו הביטחון והקורונה, בזמן הזה אין סיבה ללכת לבחירות. ישראל לא צריכה בחירות, היא צריכה תקציב וכמה שיותר מהר", אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד.
נתניהו הוסיף: "כל הכלכלנים אומרים זאת. אם נעביר תקציב נוכל להעביר את שנת הלימודים בספטמבר כמו שעובד עליו שר החינוך. אם נעביר תקציב עכשיו נוכל להגשים את התוכנית של שר האוצר להזרים עוד כסף לאזרחי ישראל, לעצמאים, לבעלי עסקים, לתמרץ תעסוקה. לכן, נעביר את התקציב ונמשיך לעבוד יחד למען אזרחי ישראל".
מנגד, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון גנץ אמר במקביל בישיבת סיעתו: "מדינת ישראל נמצאת בשעת מבחן ומתמודדת עם אתגרים הדורשים אחריות לאומית ומנהיגותית. אנחנו בסערה, ובסערה צריך מנהיגות וחתירה ליציבות.
"צריך להבין, הליכה לבחירות רביעיות בתוך שנה עם שלטי פרסומות של פוליטיקאים במקום להעביר יציבות לאזרחים היא פשוט חוסר אחריות לאומי והתעלמות מרצון העם. אני מסרב לקבל שיש אדם במדינה שיכול להעלות על דעתו הליכה לבחירות בזמן שצה"ל ומערכת הביטחון זקוקים לתקציב להיערכות במערכות השונות. זו בבחינת חוסר אחריות לאומי".
גנץ אמר עוד: "חברים, אני מכיר את ראש הממשלה נתניהו לא מהיום. יש בינינו מחלוקות וגם הסכמות רבות. אני יודע שהוא מונע מתוך אחריות ציבורית גם כן, ואני משוכנע שהוא יראה את טובת הציבור לנגד עיניו.
"לפי ההסכם שנחתם עם הליכוד התקציב צריך להיות עד 2021. אם הליכוד יעמוד בהסכם, תושג יציבות שלטונית ותובטח כנגזרת מכך יציבות כלכלית. אנחנו נעמוד בהסכם במלואו. אני מצפה מכולם לנהוג כך כי זה הזמן ליציבות".
1 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו ישיבות סיעה הליכוד כחול לבן
בני גנץ בנימין נתניהו ישיבות סיעה הליכוד כחול לבן
גנץ ונתניהו. כל צד נותר בעמדתו
(צילום: ערוץ כנסת)
יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הביע בפתח ישיבת סיעת הליכוד מורת רוח מהתנהלות חברי הכנסת של המפלגה: "לא תפקדנו כראוי ומהרבה הצבעות אנשים נעדרו", אמר ח"כ זוהר לנוכח היעדרות של חברי מפלגתו מההצבעות על חוק איסור טיפולי המרה ללהט"ב וחוק הקמת ועדת חקירה לבחינת ניגודי עניינים של שופטי בית המשפט העליון.

"מבקש ליישר קו מיידית"

נתניהו אמר בהתייחסו לדברים: "אנחנו זקוקים למשמעת קואליציונית. מן הרגע שהתקבלה החלטה - הקואליציה צריכה לכבד אותה. אי אפשר ששרים וח"כים יעשו דין לעצמם. אני אומר את זה לשותפים שלנו, אבל גם בבית".
בהמשך, בישיבת הסיעה עצמה, נזף נתניהו בחברי הכנסת של הליכוד: "אני פה עשרות שנים, רק פעם אחת הצבעתי נגד עמדת הממשלה. הרבה פעמים הצבעתי נגד דברים שהאמנתי בהם. בפעם אחת שהצבעתי נגד הממשלה אמרתי לחברי הליכוד 'אתם רשאים לסלק אותי מהתנועה כי עשיתי דבר מצפוני שאני יכול לעשות פעם בעשרות שנים'.
"תבינו, אי אפשר לנהל את הדברים ככה. אנחנו בתוך קרב קשה מאוד. הקלות הבלתי נסבלת שחברי כנסת מפרים החלטות קואליציה, אי אפשר לעבוד ככה. אם אין משילות המדינה חשופה לגמרי. אני מבקש מכולם ליישר קו מיידית.
בתחילת דבריו התייחס נתניהו למתיחות בצפון. "אנחנו עוקבים כל הזמן על מה שמתרחש בגבולנו הצפוני", אמר ראש הממשלה. "כשאני אומר 'אנחנו', זה אני, שר הביטחון, כולנו יחד. המדיניות שלנו ברורה: אנחנו לא מאפשרים לאיראן להתבסס צבאית בגבולנו עם סוריה. שנית, לבנון וחיזבאללה יישאו באחריות בכל התקפה שתצא מלבנון נגדנו. צה"ל ערוך לכל תרחיש. אנחנו פועלים בכל הזירות למען ביטחון ישראל, קרוב לגבולותינו והרחק מגבולותינו".

"הסתה לפגוע ברה"מ ובבני משפחתו"

יו"ר הכנסת יריב לוין התייחס להפגנות מול מעונו של ראש הממשלה נתניהו ברחוב בלפור בירושלים. "מה שאנחנו רואים זה הסתה לפגוע בראש הממשלה ובבני משפחתו וביזוי סמלי המדינה.
"אני גם שומע את הקולות שאומרים 'גם אתם עשיתם את אותו הדבר' כשניהלנו את המאבק הגדול נגד הסכמי אוסלו. את השקר הזה צריך להוריד מהשולחן באופן חד וברור. כשנשמעו הקולות 'רבין בוגד', ראש הממשלה אמר באופן הברור ביותר 'הוא לא בוגד, הוא טועה בגדול'".
מוקדם יותר היום התייחס גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בריאיון באולפן ynet להפגנות מול מעונו של ראש הממשלה. "מדובר במדגרות קורונה", טען השר אוחנה. "אלפים צפופים בשטח פתוח".
השר אוחנה גם הזהיר מפני פגיעה בראש הממשלה: "אלמלא היחידה לאבטחת אישים - מישהו היה עושה מעשה".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר בהתייחסו לנושא בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת: "השר אוחנה אמר על ההפגנות 'אי אפשר להתחיל עם הברדק הזה', כי הוא רוצה שהמפגינים יעמדו בחולצות לבנות מול נתניהו. אני רוצה להגיד לו שאפשר להמשיך את הברדק הזה והוא יימשך ואף אחד לא שואל אותך. הפגנות דמוקרטיות במדינה דמוקרטית זה ברדק.
"שר לביטחון פנים שלא מבין את זה צריך לעוף מהתפקיד. ביבי צריך לפטר את אוחנה היום. הוא לא יעשה את זה, כי הוא שלח אותו והוא משתמש בו להשתיק את המפגינים כי הם מפחדים. והם מפחדים בצדק, כבר הרבה שנים לא הייתה מחאה כזאת וזה רק ילך ויתחזק. אנשים נלחמים על הבית, נלחמים על הפרנסה".