ח"כ משה (בוגי) יעלון (יש עתיד-תל"ם) המשיך לתקוף הבוקר (יום ב') את משטרת מחוז ירושלים לנוכח התנהלותה בהפגנות מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. "המפקדים במחוז ירושלים נוהגים באופן פוליטי", אמר ח"כ יעלון בריאיון באולפן ynet.
ברקע המחאה הסוערת במוצאי שבת, שבמהלכה נעצרו 30 מפגינים, שלושה שוטרים נפצעו וקצין תועד מכה מפגין, המליץ ח"כ יעלון לשוטרי המחוז לקרוא את הספר "ממלאי הפקודות" של יגאל עילם, שמתמקד בין היתר בשאלת הציות להנהגה. דוברות המשטרה אמרה בתגובה לדברי יעלון כי מדובר ב"התבטאויות שהן המשך ישיר להשתלחות משוללת רסן בשוטרים גם על ידי נבחר ציבור שאמור לשמש דוגמה לבוחריו".
4 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים בשבת. "אלה אנשים מבוגרים בעיקר שמוחים מתוך כאב לב"
(צילום: שלו שלום)
בהמשך לדבריו בנושא ציין הבוקר יעלון: "זה לגיטימי שלובשי מדים יתקפו נבחר ציבור? לבשתי מדים 37 שנים ולא העזתי. זה חלק מליקוי המאורות. רואים התנהגות אחרת במחוז תל אביב. כשאני מגיע למחאה אני עובר דרך השוטרים לדבר איתם ולחזק אותם, אבל מפקדיהם נוהגים באופן פוליטי.
"שמעתי את מפקד המרחב (הכוונה למפקד מרחב ציון תת-ניצב עופר שומר) שבעצם משקר. זו לא מחאה שהפכה ניידות משטרה והציתה אותן, זו לא מחאה שמדליקה פחי אשפה. אלה אנשים מבוגרים בעיקר, הם לא אלימים אלא מוחים מתוך כאב לב ולא תוקפים שוטרים".
- יש דרך לבקר את זה, אבל השוואה כזאת? "השוואה של מה? למה השוויתי? זו השוואה של מי שרוצה לעשות מניפולציות. המלצתי לאלה שמתחתיי כמפקדים, שדנים בפקודה בלתי חוקית, לקרוא את הספר. יש שם את סיפור כפר קאסם, מ"מ שאף אחד לא נתן לו פקודה להרוג את הערבים שחוזרים מהשדה והוא עושה את זה. למה? זו איזושהי רוח שהוא הבין מלמעלה. אותו דבר 'עסק הביש', 'מי נתן את ההוראה?', זה העיקר".
- אז אתה לא מצטער על האמירה? "בוודאי שלא. ואני קורא להם גם עכשיו - תקראו את הספר. מעליכם כרגע, לצערי, יש פה ראש ממשלה בניגוד עניינים. הוא נאשם, מדינת ישראל תובעת אותו. לצערי, המשרד לביטחון הפנים היום נשלט על ידי מי שאני קורא 'השר לביטחון נתניהו' שדורש מכם דברים לא תקינים. אני הייתי קצין, לא כל דבר שמחליטים לך מלמעלה אתה אומר 'כן', 'אמן'. אתה מתמודד ואם צריך לפעמים גם מתפטר".
מהמשטרה נמסר בתגובה לדברי ח"כ יעלון: "משטרת ישראל ומפקדיה מבצעים את תפקידם כחוק, ללא מורא וללא משוא פנים. המשטרה אינה גוף פוליטי ולא תהיה, לכן שלל ההכפשות וכינויי הגנאי למי ששומרים על שלום הציבור וביטחונו ופועלים להגן על המפגינים ועל חופש הביטוי מדי יום, פסולים, מעוותים וחוטאים לאמת. גם בתקופה מורכבת זו, המשטרה פועלת לאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי ללא קשר לעמדותיו או לדעותיו. לצד זאת, פיקוד המשטרה והשוטרים פועלים וימשיכו לפעול, לאכוף את החוק למען הציבור כולו
4 צפייה בגלריה
משה בוגי יעלון
משה בוגי יעלון
"'המשרד לביטחון נתניהו' דורש מהשוטרים דברים לא תקינים". ח"כ יעלון באולפן ynet
(צילום: מוטי קמחי)
- נתניהו אומר שזאת מחאה פוליטית. "אז שיבוא איתי למחאה וידבר עם האנשים בגשרים ובבלפור. זאת מחאה אמיתית, היא לא מפלגתית. יש שם ימין ושמאל. הוא קורא להם 'שמאל', 'שמאל רדיקלי', 'שמאלנים בוגדים'. רואים שם לוחמים וטייסים. חלק מבין את השחיתות כבר ארבע שנים והתמיד להפגין נגד השחיתות, חלק התעוררו כשהבינו שדורסים את בג"ץ וחלק זה אנשים שעכשיו מבינים את המחדל הנורא של נתניהו בקורונה ויוצאים להפגין בגלל זה".
בנוגע למסיבת העיתונאים אמש שבה הודיע ראש הממשלה נתניהו כי החליט לקבל את הצעת הפשרה של ח"כ צבי האוזר לדחיית אישור תקציב המדינה ב-120 יום, אמר ח"כ יעלון: "מעבר לפערים בין שקר לאמת, במקום לעסוק בבעיות שבאמת מעסיקות את עם ישראל כמו מאות אלפי המובטלים, עשרות אלפי העסקים שקורסים, המענה הבריאותי לקורונה וירי מעזה, שמעתי תככים, סכסוכים והאשמות במה שאמור להיות ממשל אחדות ופיוס.
"לצערי, הקו שמוביל, אם הכנסת לא מתפזרת, הם הולכים לממשלת שיתוק של עוד 120 יום. מה שחשוב לנתניהו, והוא ינסה לסחוט על זה את כחול לבן זה מינויים - מפכ"ל, פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה. הכול סובב סביב הסתבכויותיו הפליליות ולכן אני לא אופטימי לגבי העתיד".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו. "שמעתי תככים, סכסוכים והאשמות"
(צילום: גיל יוחנן )
- האם יש חשש שבסוף היום נראה תרגיל פוליטי לפיזור הכנסת והליכה לבחירות? "הצעתי לקחת את היוזמה מנתניהו, כרגע היוזמה אצלו. זה תלוי בבני גנץ ולא באופוזיציה. הדרך הנכונה במצב הזה ויותר אנשים מבינים שיש פה שיתוק, זה לקחת את היוזמה לאופוזיציה ולקחת את ההצעה שמרצ הציעה - אי אמון קונסטרוקטיבי כדי לנסות לבנות קואליציה שלא בראשות נתניהו".
- השר הנדל וח"כ האוזר, שהבאת לתל"ם, אמרו שאין סיכוי שילכו על הצעה כזאת. "לכן אני לא בונה עליהם. אני חושב שזה תלוי באם גנץ ובנט היו הולכים על זה, אבל כנראה ששניהם לא רוצים, כל אחד משיקוליו. זו לא עת לפוליטיקה, זו עת למנהיגות. עם ישראל במשבר, יש פה מדינה חולה, וזה כמו שרופא יגיד לחולה 'הניתוח לא עכשיו, אלא בדצמבר, עוד 120 יום'. היינו יכולים ללכת למהלך הזה כבר עכשיו ולחזור למסילה".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ וגבי אשכנזי
בני גנץ וגבי אשכנזי
גנץ ואשכנזי. "קרסו"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
- מה אתה חושב על ההתנהלות של חבריך לשעבר גנץ ואשכנזי? "לצערי, נתניהו בנכלוליותו הביא את גנץ ואשכנזי להיכנע. אם הם לא היו נכנעים זה לא היה קורה. ברגע שהם קרסו ונכנסו באותו יום חמישי נורא שהביא לפירוק כחול לבן, הם למעשה לא הבינו את מה שאני ויאיר הבנו, שהם יידרסו על ידי נתניהו ויהפכו להיות בני ערובה שלו. אין להם שום מנופים עכשיו".
- ובכל זאת הם תמיד בוחרים את שיתוף הפעולה עם נתניהו. "במצבם הפוליטי, הם היו צריכים להעריך את זה מראש, הם כבר לא יהיו כחול לבן כמו שהיו. הם יצטרכו להילחם על אחוז החסימה. מה שהם עשו לציבור שמרגיש נבגד הוא מעשה שלא ייעשה. אתם רוצים להציל עכשיו את המדינה? בואו נצביע עבור ראש ממשלה אחר. אנחנו האופוזיציה, יאיר לפיד ראש ממשלה, ויהיו לנו 61. נחזיר את המדינה למסילה".