על רקע הפרסום ב"ידיעות אחרונות" בשבוע שעבר בנוגע לביקורות על העלות האסטרונומית של בדיקות הקורונה, מקדם משרד הבריאות מהלך נרחב של העברת הבדיקות לשוק הפרטי - בעיקר עבור מי שאינו מחוסן מבחירה או אינו מגלה סימפטומים של הדבקה.
"אנחנו בוחנים את האפשרות לבדיקות בתשלום עבור אלו שלא התחסנו", אמר פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בהתייחסו בעיקר לבדיקות שאנשים שאינם מחוסנים מבצעים כדי להיכנס לאתרי התו הירוק. ל"ידיעות אחרונות" נודע כי אתמול התקיימה פגישה בנוכחות שורת גורמים מקצועיים במשרד הבריאות, שמטרתה צמצום הדרגתי אך משמעותי במספר הבדיקות שאינן נחוצות ושעל פי הערכות משרד האוצר גוררת הוצאות של מאות מיליוני שקלים מקופת המדינה.
1 צפייה בגלריה
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
ארכיון
(צילום: שאול גולן)
"צריך לצמצם את מספר הבדיקות שאינן נחוצות", אומר גורם במשרד שמדגיש כי לצד העברת בדיקות הקורונה הרגילות לבני 16 ומעלה לשוק הפרטי, בקרב ילדים ובני נוער עד גיל 16 או מנועי חיסון – המימון הציבורי יימשך. "מנועי חיסון יוכלו להמשיך להיבדק, והאחרים יממנו זאת מכיסם. אנחנו לא צריכים לממן את הבדיקות לכל מי שרק יתחשק לו. כל בדיקה שהיא נחוצה, כל מי שהוא סימפטומטי או בא במגע עם חולה מאומת - הקופה הציבורית תממן. את האחרים לא. זה יקרה ברגע שיושלמו הליכי הרישוי של המעבדות הפרטיות".
במסמך פנימי של משרד הבריאות שפירט את המהלך הצפוי צוין כי "קיימת מורכבות לעקוב אחר סיבת הדיגום על מנת להחליט באם יערך במסגרת פרטית או ציבורית. לא לאפשר שימוש בבדיקה ציבורית לצרכי תו ירוק אם לא עומד בקריטריון". עוד נכתב כי "עלות הבדיקות עשויה להגיע עד כדי מאות מיליונים כל חודש ויש התנגדות של האוצר".
על פי נתוני משרד הבריאות, בשבוע שעבר בוצעו בין 30 ל-50 אלף בדיקות קורונה ביממה, ובמקביל שיעור הבדיקות שנמצאו חיוביות נע בין 0.2 ל-0.4 אחוזים מכלל הבדיקות. כפי שפורסם כאן, כחמישית מהנבדקים בבדיקות הקורונה הם אנשים שלא התחסנו על אף שהם זכאים להתחסן. על פי נתוני אחת הקופות, בשבוע הראשון של חודש אפריל נעשו 45 אלף בדיקות בקרב לא מחוסנים מעל לגיל 16, וזאת על אף שהם יכולים להתחסן.