3 צפייה בגלריה
חיים איטקס, אב שכול, מחזיק תמונות של שני בניו שנהרגו
חיים איטקס, אב שכול, מחזיק תמונות של שני בניו שנהרגו
איטקיס ליד תמונותיהם של שני בניו שנהרגו במהלך שירותם הצבאי
(צילום: יאיר שגיא)
ההורים ניצחו במלחמה: "אני לא רוצה להתייחס לזה כאל ניצחון, זה יותר תיקון של עיוות היסטורי". כך אמר אתמול (יום ג') חיים איטקיס, ששני בניו נהרגו במהלך שירותם הצבאי, בתגובה לשינוי בתקנות מרשם האוכלוסין, שיאפשר החל מהשבוע להורים שכולים לרשום את הנופלים בספח תעודת הזהות שלהם כ"חלל מערכות ישראל" או כ"נספה בפעולות איבה".
ב-1998 שכלו חיים ואריאלה איטקיס את בנם הבכור, ברק, קצין בספינת טילים בחיל הים. 12 שנים אחר כך נפל אחיו עמיחי, טייס קרב, בפעילות מבצעית. בשנים האחרונות הוא ניהל את המאבק לשינוי הסטטוס בתעודות הזהות יחד עם עוד אב שכול, עופר מנדלוביץ', שבנו עוז נפל במבצע צוק איתן.
כבר לפני שלוש שנים התקבלה החלטה עקרונית על יד שר הפנים אריה דרעי כי יש לבצע את השינוי, אולם המהלך התעכב בגלל פיזורי הכנסת הרבים, מערכות הבחירות התכופות, התאמות שנדרשו במערכת המחשוב של המשרד וסיבות נוספות. בכל אותה עת ניסה לקדם את השינוי מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ' שלמה מור יוסף, שהוא עצמו אח שכול ומשמש בהתנדבות כיו"ר המועצה הציבורית להנצחת החייל.
3 צפייה בגלריה
תעודת הזהות של חיים איטקס
תעודת הזהות של חיים איטקס
"הם נפלו על משמרתם וזה צריך להיות ברור לכל". תעודת הזהות של חיים איטקיס
לקראת החלת השינוי פנתה רשות האוכלוסין וההגירה לאקדמיה ללשון וקיבלה ייעוץ לגבי רישום נשים. ההחלטה שהתקבלה היא להגדירן כ"חללת מערכות ישראל" או "נספתה בפעולות איבה".
וכך, מעתה תוכל כל משפחה שכולה שיקירה נפל במערכות ישראל או בפעולת איבה לגשת לסניף של רשות האוכלוסין ולבקש להדפיס את הספח המעודכן. היא לא תצטרך להביא מסמכים מיוחדים מאחר שמחשבי רשות האוכלוסין קושרו למחשבי הביטוח הלאומי ומשרד הביטחון, והנתונים כבר נמצאים בהם.
הראשונים לקבל את הספחים המעודכנים היו גיבורי המאבק. "זה לקח כמה שנים, אבל היה מאוד חשוב לשנות את זה, כי כשאתה מקבל את הספח של תעודת הזהות ואתה רואה שכתוב שם נפטר ז"ל, בא לך למות", אמר איטקיס. "במקרה שלנו, עם שני הבנים, זה בכלל היה מטורף. הם לא נפטרו, הם לא היו חולים. הם נפלו על משמרתם, בהגנת המולדת, וזה צריך להיות ברור לכל במסמך רשמי כמו ספח תעודת זהות".
3 צפייה בגלריה
"נעשה תיקון למשפחות". מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה
"נעשה תיקון למשפחות". מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה
"נעשה תיקון למשפחות". מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מנדלוביץ' הוסיף: "השינוי בתעודת הזהות לא ישיב אליי את עוז, אבל זה בהחלט נותן איזו נחמה. תעודת הזהות תראה מעתה שהוא לא סתם נפטר, הוא חטף צרור בצוואר בשכונת סג'עייה ונפל בקרב".
שר הפנים אריה דרעי בירך על השינוי. "זהו מהלך משמעותי, לנו כממשלה ולכולנו כחברה. אנו מחבקים את ההורים השכולים, ושבוע לפני יום הזיכרון - אין עיתוי מתאים מזה".
"אני חושב שנעשה תיקון למשפחות", אמר פרופ' מור יוסף, וציין כי "היו משפחות שרצו דיוק יותר גדול, שיהיה כתוב 'נפל בקרב' למשל, אבל החלטנו שיהיה נוסח אחיד לכולם - כולל אנשי שב"כ, מוסד, שב"ס ומשטרה".