נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הודיעה היום (ראשון) כי קבעה סדרי עבודה אחידים לבתי המשפט לענייני משפחה, שיבטיחו מתן מענה ראשוני, יעיל ומהיר להליכים דחופים שעניינם חשש לפגיעה בשלומם של ילדים והבטחת קשר בין הורים לילדיהם. זאת באמצעות קביעת דיונים מהירים ושקילת מתן סעד זמני שיש בו לקדם את טובת הילד והקשר בין הורים לילדיהם.
2 צפייה בגלריה
בג"צ
בג"צ
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
(צילום: אורן בן חקון)
כך למשל, הנשיאה מנחה שאם מוגשת במסגרת הליך יישוב סכסוך בקשה לסעד דחוף להבטחת קשר עם ילדים ובית המשפט מצא כי מדובר במקרה חריג שבו המתנה לפגישת גישור ראשונה עלולה לגרום נזק של ממש לצדדים או לילדיהם, יקבע בית המשפט דיון במעמד הצדדים תוך ולא יאוחר מ-14 יום ממועד הגשת הבקשה.
חיות כותבת שזכות הילד לקשר עם שני הוריו היא זכות יסוד המעוגנת באמנה לזכויות הילד אשר מתיישבת עם עיקרון העל של טובת הילד. היא מזכירה שהזכות הוכרה בשנים האחרונות בפסיקת בתי המשפט ככזו שמחייבת הגנה וסעד משפטי. מנגד ובמקרים של חשש לפגיעה בילד על ידי מי מההורים או אלימות ביניהם שהילד עד לה ומכוח אותו עיקרון, לילד זכות גם למוגנות עצמאית בקשר.
"במקרים של קשיים בקשר בין הורה לילד על רקע פגיעה של ההורה, יהיה בכך להבטיח מוגנות ובטחון עבור הילד"
"בכל מקרה של פגיעה בקשר בין הורים לילדיהם ובשל החשש להתפתחותו הרגשית התקינה של הילד, לממד הזמן יש חשיבות והשפעה מכרעת על התמודדות והתערבות יעילים בבעיות בקשר שבין הורים לילדיהם הקטינים", מבהירה הנשיאה חיות.
לפיכך, היא מנחה כי "הליכים משפטיים המעלים חשש לפגיעה בקשר בין הורים לילדיהם על רקע סכסוך משפחתי כמו גם הליכים המעלים חשש לפגיעה במוגנות ילדים מחייבים מתן מענה ראשוני, יעיל ומהיר מצד בתי המשפט לענייני משפחה, תוך בחינת טובתו של הילד.
2 צפייה בגלריה
אלימות במשפחה
אלימות במשפחה
"לילד זכות למוגנות בקשר עם ההורה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"החשת זיהוי ואבחון טעמי הפגיעה בקשר בשלבים מוקדמים ומתן סעד זמני יכול לסייע במניעת החמרת הפגיעה בקשר או קיבועו של נתק וסירוב לקשר מצד אחד", כתבה חיות. "במקרים של קשיים בקשר בין הורה לילד על רקע פגיעה של ההורה, יהיה בכך להבטיח מוגנות ובטחון עבור הילד, מצד שני".
חיות מבהירה שאין בהוראות הנוהל כדי לגרוע מסמכות בתי המשפט לענייני משפחה, לרבות בסיוע מומחים וגורמי מקצוע טיפוליים לתת סעדים נחוצים להבטחת קשר רציף ותקין בין הורה לילדו בהתאם לסמכויות הנתונות לבתי המשפט על פי החוק ולשמירה על קטין מפני פגיעה בו על ידי הורה, והכל בכפוף לטובתו של הילד.