כמה אנשים יוכלו להיכנס לאולם? האם יתקיימו לימודים? האם יוטל סגר? התשובות לשאלות הללו תלויות - כמעט לחלוטין - במספר בודד. בציון הרמזור. אבל איך מחושב אותו ציון שמקבלת כל רשות? ynet עושה סדר ומפרט לעומק את הנוסחה שלפיה מכריעים אם העיר ירוקה, צהובה, כתומה או חלילה - אדומה.
ציון הרמזור, שמשתרע כעת בין 1.65 (בקריית טבעון הירוקה) ל-10 (בכפר קאסם ובלקיה האדומות), מתקבל מנוסחה הלוקחת בחשבון כמה פרמטרים: שיעור הבדיקות החיוביות בשבעת הימים האחרונים, שיעור החולים הפעילים (אלו שטרם החלימו) מבין כלל תושבי העיר וקצב גידול הנדבקים, ביחס לשבוע הקודם.
רשות נחשבת לאדומה אם הציון שלה גבוה מ-7.5. רשות עם ציון של 6-7.5 מוגדרת אזור כתום, אם הציון הוא 6-4.5 הרשות מוגדרת אזור צהוב ואילו רשות שמקבלת ציון שנמוך מ-4.5 היא רשות ירוקה. סיווג הרשויות על פי צבע נקבע אחת לשבועיים באישור ועדת שרים, על סמך ממוצע נתוני תחלואה של כל רשות בשבוע הקודם. כאן ניתן לראות מהו הציון המעודכן של היישוב שלכם, ומהו צבעו.
7 צפייה בגלריה
ביג אינפו תל אביב בית שמש מטולה טבריה ציון רמזור קורונה
ביג אינפו תל אביב בית שמש מטולה טבריה ציון רמזור קורונה
מגמה חיובית בת"א ובטבריה, מגמה שלילית בבית שמש - ואפס נדבקים במטולה
(צילום: shutterstock)
7 צפייה בגלריה
רוני גמזו פרויקטור קורונה מדד R מדד הדבקה לאומי
רוני גמזו פרויקטור קורונה מדד R מדד הדבקה לאומי
(צילום: מוטי קמחי, דוברות המשטרה)



אבל מהי בדיוק אותה נוסחה שמובילה לציון הרמזור, אחד החלקים המרכזיים במודל של הפרויקטור, פרופ' רוני גמזו? הנוסחה היא - 2 + ln (שיעור החיוביים ל-10,000 איש) + ln (קצב הגידול בריבוע) + שיעור החיוביים*12.5
הנוסחה, "מחשבון ההתקהלות" אם תרצו, היא למעשה חיבור של ארבעה מספרים. הראשון שבהם הוא קבוע - 2. למעשה, יישוב בו אין אף נדבק בקורונה, וגם לא היה אחד כזה בשבוע האחרון, יקבל את הציון הבסיסי הזה. זהו למשל הציון של המושבה מטולה, של מושב מכמורת ושל קיבוץ עין שמר.



פרט לאותו קבוע, הנוסחה כוללת עוד שלושה מרכיבים. הראשון – ln (הלוגריתם הטבעי) של שיעור החולים הפעילים ל-10,000 תושבים. למשל, ביום רביעי האחרון (אז פורסם דו"ח תחלואת היישובים האחרון) בלקיה היו 155 נדבקים פעילים לכל 10,000 תושבים. Ln של 155 שווה 5. בתל אביב, לדוגמה, שיעור החולים הפעילים הוא 14.6, ואחרי ביצוע ln זה מעניק לנוסחה 2.68.
השני - ln של קצב גידול הנדבקים בריבוע. למשל, על פי נתוני משרד הבריאות מיום רביעי בלקיה קצב הגידול הוכפל כמעט ושיעור המאומתים שהתווספו ביחס לחולים הפעילים שבוע לפני כן עמד על 198%. לכן, יש להכפיל 1.98*1.98 ולבצע ln לתוצאה. זה שווה 1.36. בתל אביב, לעומת זאת, חלה ירידה בקצב הגידול, והוא עמד על 65%. לכן יש להעלות את 0.65 בריבוע ולבצע ln. התוצאה שלילית – מינוס 0.8.
הפרמטר השלישי והאחרון הוא שיעור הבדיקות החיוביות בשבוע האחרון מבין כלל הנדבקים, תושבי הרשות המקומית. בלקיה, לשם דוגמה, שיעור החיוביים עמד על 13%, גבוה מהממוצע הארצי שנע סביב השמונה אחוזים לאחרונה. את שיעור החיוביים יש להכפיל ב-100/8, או 12.5. במקרה זה 0.13*12.5 שווה 1.62. בתל אביב שיעור החיוביים היה 5% (נמוך מהממוצע הארצי) – 0.05*12.5 שווה 0.62.

את כל אלו מחברים יחדיו. בלקיה התוצאה היא 10, הציון הגבוה ביותר מבין מאות הרשויות לצד כפר קאסם. בתל אביב התוצאה שמתקבלת כאן היא 4.4, מעט פחות מזו שמופיעה כעת באתר (5.47), דבר המעיד שהציון לא נלקח באותו יום שבו פורסם דו"ח התחלואה המעודכן, וייתכן שאם נלקח אחריו - תל אביב תהפוך לירוקה בקרוב.
בבני ברק, למשל, שיעור החיוביים הוא 13%, שיעור החולים הפעילים הוא 48.9 ל-10,000 איש וקצב הגידול – 138% ביחס לשבוע שעבר. התוצאה – 8.1, עיר אדומה. באתר כרגע הציון מעט נמוך יותר, 7.9.
בטבריה, עוד עיר שחוששת מסגר, שיעור החיוביים הוא 9%, שיעור החולים הפעילים – 43.2, וקצב הגידול בירידה – 85%. התוצאה כעת היא 6.6, מה שמצביע שייתכן שבדירוג הבא טבריה כבר לא תהיה אדומה על אף דירוגה הנוכחי הגבוה באתר, 8.56.
לעומת זאת, בית שמש שעל פי הדירוג הנוכחי היא עיר כתומה תהפוך כנראה בקרוב לאדומה. הציון שלה, על פי החישוב, הוא 8.1. זאת, בעיקר עקב קצב הגידול - 168% נדבקים ביחס לשבוע שעבר - ובגלל שיעור החיוביים הגבוה, 15%. באתר הציון המופיע הוא 7.17.

הנתונים המעודכנים להיום, שלא כוללים את שיעור הבדיקות החיוביות ואת קצב הגידול, מראים את הזינוק המדאיג בבית שמש. בשבעת הימים שקדמו ליום רביעי אובחנו בה 215 חולים – ואילו בשבעת הימים האחרונים המספר קפץ ללא פחות מ-474 (רק ירושלים, בני ברק, אשדוד ומודיעין עילית מקדימות אותה). טבריה, מנגד, ירדה מ-89 נדבקים בשבוע ל-81 נדבקים.
בכל מקרה, סגר לא יוטל על כל הרשויות האדומות, אלא על כעשר ערים שמוגדרות "אדומות בוהקות". ברשימה, שטרם פורסמה רשמית, ייכללו כנראה בני ברק, אלעד, טירה, כפר קאסם ואום אל פחם. זאת, בגלל שבחשבון יילקח גם מספר הנדבקים הכולל, ולא רק שיעור הנדבקים בעיר.
ואיך מתקבל ציון נמוך מ-2, שהוא כאמור ציון של יישוב ללא נדבקים כלל? הדבר עשוי להתרחש אם חלה ירידה בקצב הגידול, ומספר הנדבקים נמוך מאוד. זהו המצב בערערה שבנגב, שם הוטל בעבר סגר וכעת ציון הרמזור שלה הוא 1.9, וכן בשער אפרים (1.97) ובקריית טבעון (1.65, הציון הנמוך ביותר ברשימה).