2 צפייה בגלריה
מנהל אמון
מנהל אמון
אמיר אמון, מנהל אמון ואדם אמון. שלושה נרצחים תוך 5 חודשים
שלושה בני משפחה נרצחו תוך חמישה חודשים, אבל המשטרה עדיין לא הביאה אף חשוד לדין: אדם אמון, בן 20 מירכא, נרצח הלילה (בין שני לשלישי) ביריות ביישוב שבו הוא מתגורר. רק לפני כחודש נרצח קרוב משפחתו מנהל אמון, בן 62, גם כן ביריות. אל מקרי הרצח הללו מצטרפת דריסתו למוות של אמיר אמון, בן 24, במסגרת קטטה. מתחילת השנה נרצחו בחברה הערבית 83 בני אדם. את רוב מקרי הרצח המשטרה טרם פענחה.
הרצח של אדם אמון הלילה זעזע את ירכא, שם היו עדים התושבים לשורת מקרי רצח בתקופה האחרונה. אמון פונה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, שם קבעו הרופאים את מותו. המשטרה מסרה כי פתחה בסריקות אחר החשודים, אספה ממצאים בזירה במסגרת החקירה והחלה בבדיקת נסיבות הרצח.
תושב ירכא סיפר כי האווירה ביישוב מתוחה מאוד. "חייבים לגלות איפה הסכסוכים ולפתור אותם מיד", אמר. "אנחנו לא רוצים לאבד עוד קורבנות. האלימות מזעזעת. אנחנו מאבדים אנשים טובים והמשפחות נשארות עם כאב עמוק".
2 צפייה בגלריה
סריקות בזירת הירי בכפר ירכא
סריקות בזירת הירי בכפר ירכא
זירת רצח מנהל אמון
(צילום: דוברות המשטרה)
לפני כחודש נרצח בירכא מנהל אמון בן ה-62. הוא נפצע אנושות מירי ופונה לבית החולים, אך שם הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. גם אז מסרה המשטרה כי פתחה בחקירה ואספה ממצאים, אולם עד היום לא דווח על מעצרים או על התקדמות בחקירת הרצח של האיש, שמותו הביא לביקור מכובדים ביישוב בניסיון להרגיע את הרוחות.
לפני חמישה חודשים נרצח עוד בן משפחת אמון – אמיר אמון בן ה-24, שנדרס בקטטה. הוא פונה לבית החולים ושם, כעבור שבועיים, נקבע מותו. האירוע התרחש בעקבות ויכוח בין כמה צעירים שהסלים לכדי קטטה. בשלב מסוים, אחד הצעירים דרס את אמון, ככל הנראה כשהתכוון לעזוב את המקום. המשטרה עצרה אז חשוד במעשה, שנדקר בקטטה, אולם בית המשפט הורה על שחרורו לאחר כמה הארכות מעצר.
תושבת ירכא סיפרה בשיחה עם ynet כי החליטה לוותר על היציאה לעבודה היום בעקבות הרצח ביישוב. "העדפתי להישאר בבית. אין לי כוחות לעבוד כשאני רואה רצח אחר רצח. האלימות והפשיעה מפושטת בכל החברה הערבית. אין מי שיעצור אותה לצערי", אמרה. "אנחנו לא יודעים מי יהיה הבא בתור".
תושבים אחרים מתחו ביקורת נגד המשטרה. "לא יכול להיות שהמשטרה עד היום לא יודעת מי הרוצחים ומה הרקע", אמרו. "הכול נשאר פתוח ואין מי שיציל אותנו ויעצור את הרצח הבא. מה שקורה ביישובים הערביים מסוכן יותר ממלחמה. הפושעים שולטים וממשיכים לפגוע באנשים בלי לדפוק חשבון".
עבד מחמוד, תושב הגליל, אמר: "אנחנו לא רוצים לראות שוטרים שרק מחלקים דוחות. על המשטרה לפעול נגד כל הפושעים, שמהווים סכנה לחיינו. תמיד אנחנו שומעים על עבריינים שמסתובבים חופשי כאילו לא עשו כלום". הוא הציע להחרים את הפושעים ולא ליצור עימם קשרים: "אם ינתקו איתם קשר ויפגינו נגדם, אולי זה יחליש אותם. הרבה מכבדים אותם מתוך פחד".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה חוקרת כל מקרה אלימות ורצח ביסודיות ובמקצועיות ללא קשר לזהות העבריין או הקורבן, תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים. חקירות תיקי רצח נמשכות עד לפענוחם ורק בשנה החולפת, המשטרה פענחה מקרי רצח רבים שהתרחשו בקרב החברה הערבית ואנו נמשיך לפעול להעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי רצח באשר הם.
"לצד זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה שאירועי אלימות וירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי בקרב החברה הערבית בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. המשטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד סחר ושימוש באמל"ח, בכל זמן ובכל מקום, ומדי יום נתפסים נשקים ואמצעי לחימה בפעילות משטרתית יזומה. רק מאז תחילת השנה נתפסו אלפי נשקים ופריטי אמל״ח שונים, נעצרו חשודים, והוגשו כתבי אישום רבים נגד המעורבים, מרביתם במגזר הערבי.
"בשנים האחרונות המשטרה אמנם תגברה משמעותית את כוחות השיטור ביישובי החברה הערבית, אולם נדגיש כי אכיפה איננה הדרך היחידה למיגור תופעות חברתיות פסולות. רק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה יובילו לשינוי המיוחל. המשטרה תמשיך ותשקיע מאמצים למלחמה באלימות הפנימית במגזר למרות כל הקשיים, תשתף פעולה עם כל גורם הנהגה שיהיה מוכן לפעול למיגור האלימות ולא תירתע, גם כאשר תוטח בה ביקורת שאולי היה ראוי שתופנה פנימה".