שמונה מפקדים לשעבר בארגון הטרור המרקסיסטי FARC, שפורק אחרי הסכם השלום עם ממשלת קולומביה ב-2016, ביקשו מחילה על חטיפות שביצעו במהלך המלחמה הממושכת בין הצדדים. הם הביעו חרטה ואמרו שזו הייתה טעות קשה.
3 צפייה בגלריה
לוחמים מחתרת farc קולומביה
לוחמים מחתרת farc קולומביה
לוחמים בארגון FARC
(צילום: gettyimages)
מדובר בפעם הראשונה מאז הסכם השלום שבה מפקדים לשעבר ב-FARC, כולל המנהיג לשעבר רודריגו לונדונו שמכונה "טימושנקו", מבקשים מחילה ומכים על חטא. "אנחנו מבקשים באופן פומבי סליחה מעומק הלב מכל הקורבנות שלנו ומבני משפחותיהם", מסרו מפקדי FARC לשעבר, שכיום חברים במפלגה שהוקמה במקום הארגון שפורק.
"החטיפות היו טעות קשה ואנחנו יכולים רק להתנצל עליה", אמרו החברים. "עכשיו אנחנו מבינים את הכאב שגרמנו לכל כך הרבה משפחות – בנים, בנות, אבות, אמהות וחברים – שחייהן היו גיהנום בזמן שהמתינו לחדשות על יקיריהן, ותהו אם הם בריאים ובאיזה תנאים הם מוחזקים".
ממשלת קולומביה וארגוני זכויות אדם האשימו את ארגון הטרור המרקסיסטי בחטיפות של אלפי אזרחים וחיילים, במהלך סכסוך שנמשך יותר מ-50 שנה. חלק מהשבויים שוחררו אחרי תשלום כופר. אחרים הוחזקו בשבי במשך שנים – לפעמים כשהם כבולים לעצים. היו שנרצחו או מתו בשבי. במהלך המלחמה יותר מ-260,000 איש נהרגו ומיליוני קולומביאנים איבדו את בתיהם.
רשת BBC ציינה שבהודעת המפקדים לשעבר הם הזכירו את סיפורו של אנדרס פליפה פרס, בן 12 שחלה בסרטן והתחנן מהארגון לשחרר את אביו – שוטר שנחטף במרץ 2000. הילד החולה ביקש לאפשר לאביו לראות אותו בפעם האחרונה. סיפורו ריגש את קולומביה, ולפי BBC מאות אנשים הציעו להיות בשבי במקום האב כדי שישוחרר.
3 צפייה בגלריה
רודריגו לונדונו המכונה טימושנקו  מנהיג לשעבר של ארגון FARC קולומביה
רודריגו לונדונו המכונה טימושנקו  מנהיג לשעבר של ארגון FARC קולומביה
רודריגו לונדונו ("טימושנקו") מנהיג FARC לשעבר
(צילום: רויטרס)
ב-FARC סירבו לשחרר את האב. הילד מת בדצמבר 2001 וארבעה חודשים לאחר מכן האב נורה למוות כשניסה לברוח מהשבי. בהודעה של המפקדים לשעבר ב-FARC הם אמרו שכיום הם חשים בושה על שסירבו לשחרר את האב.
המנהיגים לשעבר של ארגון הטרור FARC הצהירו פעם נוספת שהם מוכנים להעיד על מה שקרה במהלך המלחמה בשימועים בבית המשפט, ולספק הסברים לחברה הקולומביאנית. בית משפט מיוחד חוקר יותר מ-20,000 חטיפות של הארגון. בית המשפט עשוי לגזור עונשי מאסר של חמש עד שמונה שנים על מי שייקחו אחריות על החטיפות ויודו בפשעים שלהם. מי שלא יודו אמורים לקבל עונשים קשים יותר - בין 15 ל-20 שנים.