אחרי מערכת בחירות שעמדה מבחינת המפלגות החרדיות כמעט כולה בסימן החשש מזליגת קולות, ש"ס ויהדות התורה מסכמים ברגשות מעורבים את ליל המדגמים. שלושת הערוצים מעריכים כי ש"ס תקבל תשעה מנדטים. לעומתה, יהדות התורה מקבלת שבעה מנדטים לפי מדגמי רשת וכאן, אך במדגם קשת נופלת עוד יותר לשישה מנדטים בלבד. בש"ס מגלים אופטימיות ומציינים בסיפוק כי אם יתממשו התחזיות, הרי שהיא תהיה המפלגה השלישית בגודלה בכנסת ה-24, והיחידה מחברות הקואליציה הנוכחית שלא איבדה מכוחה למרות משבר הקורונה. החגיגות במטה ש"ס בליל הבחירות לימדו כי גם הפעילים מזהים את שימור המצב הקיים כהישג משמעותי. במטה ש"ס , יו"ר המפלגה דרעי הזדרז לומר כי הוא מקווה להרכבת הממשלה במהירות.
לעומת זאת, ביהדות התורה הבינו עוד טרם פרסום תוצאות המדגמים כי אין סיבה למסיבה. זאת, לאחר שבמהלך היום התברר היקף זליגת המצביעים - בעיקר לכיוון הציונות הדתית. "יש לנו חמ"ל משוכלל מאוד שרואה בכל רגע נתון את הנתונים", אמר ל-ynet גורם בכיר במטה הבחירות, "אנחנו באמת מזהים תנועה של אנשים שלנו, מכל הארץ, לזרועות סמוטריץ' ובן גביר". לאחר פרסום התוצאות, יו"ר יהדות התורה, משה גפני, אמר כי הוא וליצמן שוחחו עם נתניהו שבירך אותם.
7 צפייה בגלריה
(צילום: אורן אהרוני, שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
מטה ש"ס
מטה ש"ס
מטה ש"ס בליל הבחירות
(צילום: שלו שלום )
יו"ר ש"ס ושר הפנים דרעי סיכם את מערכת הבחירות במטה של המפלגה. "זאת מערכת הבחירות הרביעית אחרי שנה שלמה של קורונה, אחרי שנה שלמה של ממשלה קשה מאוד שלא צלחה, לצערי הרב, אחרי מערכת בחירות עם הסתה נוראה".
"בעזרת השם סיכמנו עוד הלילה, נראה את נתוני האמת גם, אנחנו שואפים להקים ממשלה במהירות. ממשלה יהודית לאומית, ששומרת על הציביון היהודי של מדינת ישראל", אמר דרעי. "מכאן אני פונה לראשי מפלגות הימין, שברוך השם היום ביחד יש לנו למעלה מ-61", הוסיף דרעי. "בואו נשכח את מערכת הבחירות, נתגבר על כל השיקולים האישיים, על כל הפגיעות, כל החשבונות. העם רוצה ממשלה לאומית יהודית מסורתית מהר מאוד".
7 צפייה בגלריה
אריה דרעי מצביע בקלפי בירושלים
אריה דרעי מצביע בקלפי בירושלים
אריה דרעי מצביע בקלפי בירושלים
(צילום: שלו שלום)

ביהדות התורה במערכות הבחירות האחרונות נגעו במנדט השמיני, ובמרץ 2019 אף השיגו אותו על חודם של כמה עשרות קולות. כעת, נראה כי למרות הגידול הטבעי שהיה אמור לבסס את המפלגה על התוצאה ההיא, יהדות התורה עלולה לאבד אף את המנדט שביעי ולהיחלש לשישה - אכזבה שלא ידעה מאז 2015. מי שפגש את היו"ר משה גפני בליל המדגמים סיפר כי הוא נראה נסער והתקשה להסתיר את התסכול.
בשעות אחר הצהריים של יום הבחירות, אחרי כמה שבועות של מאמצים למנוע את המגמה, נראה היה כי ביהדות התורה הולכים ומשלימים איתה. "אולי צריך להחליף דיסקט ולהתחיל להסתכל על הצד החיובי של זה", אמר אותו גורם במפלגה, "יכול להיות שמדובר באנשים מאוכזבים שבכל מקרה לא היו מצביעים לנו, ואם כך – אנחנו יכולים לפחות לשמוח בזה שהם נשארו בגוש וחיזקו את מחנה הימין ולא הלכו לבנט או לסער". במוצאי היום, עם פרסום המדגמים, ניתנה לחרדים סיבה טובה נוספת להתנחם בה, שהרי אין גלולה מתוקה יותר משמחה לאיד: ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן נעצרה על שבעה מנדטים.
7 צפייה בגלריה
מטה יהדות התורה
מטה יהדות התורה
מטה יהדות התורה
(צילום: אורן אהרוני )
7 צפייה בגלריה
מטה יהדות התורה
מטה יהדות התורה
(צילום: אורן אהרוני )
7 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
השר ליצמן במטה יהדות התורה
(צילום: אורן אהרוני )
גפני התייחס גם כן לשנה הקשה שעברה על הקהילות החרדתיות בעקבות משבר הקורונה. "מי שעקב אחרי מה שקרה בשבועות האחרונים היה מודאג, בצדק, לאן אנו צועדים ומה עלול לקרות במשמרת שלנו, במציאות הזו, בשנה קשה של קורונה. קשה להיכנס אחרי זה למערכת בחירות ולעשות כינוסים".
לדבריו, "חברי הכנסת ביהדות התורה עשו הכול על מנת שלא ייפגעו קודשי ישראל, שלא תיפסק כל התורה ושלא יפסיקו לימודיהם. היום התחלואה יורדת בזכות זה שהקדוש ברוך הוא מרחם עלינו".
"הלכנו למערכת בחירות כשאנו מאוד מאוד חוששים, כשעל כפות המאזניים עומדים קודשי ישראל והתורה, והציבור שומר המצוות. כשראינו את התוצאות קיבלנו את אותה תוצאה במספר המצביעים בכל הארץ", אמר גפני. "מפלגת ההסתרה שחרטה על דגלה אמירות אנטישמיות ירדה לשישה מנדטים ותישאר אי שם בפינות האופוזיציה".
לדברי גפני, "נעמוד בתוקף. לא יהיה מצב כזה שתלמידי הישיבות יהיו תלויים באוויר עד שיעשו חוק, לא נסכים שגיור לא יהיה בקבלת מצוות כמו שהמציאות ההלכתית קובעת. לא יהיה מה שהיה בפעמים קודמות, כשביקשנו להסדיר את כוחו של בג"ץ, וזה ייעשה בתחילת הקדנציה. אנחנו נדרוש שכל התלמידים יתקוצבו שווה ולא יהיה תלמיד שיקבל פחות, לא יהיה יותר שתהיה אפלייה".
7 צפייה בגלריה
משה גפני מצביע בקלפי בבני ברק
משה גפני מצביע בקלפי בבני ברק
משה גפני מצביע בקלפי בבני ברק
(צילום: יריב כץ)
ברקע להיחלשות המפלגה החרדית - בין אם תתבטא בסופו של דבר באובדן המנדט השביעי ובין אם לא – עומדת לא רק הפופולריות הרבה של יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', ושל מספר 3 ברשימתו, הח"כ המיועד איתמר בן גביר, אלא גם קירבה אידיאולוגית לצעירים במגזר. סמוטריץ' ובן גביר השמרנים הפכו לחלופה לגיטימית – דבר שלא התאפשר עד כה, כאשר סמוטריץ' היה שותף של נפתלי בנט, הנחשב לדתי-ליברלי.
ואולם הזרז המשמעותי ביותר לשינוי הוא תחושת אכזבה של חרדים רבים מתפקוד נציגי יהדות התורה בשנים האחרונות – בעיקר סביב משבר הקורונה וסוגיות דת ומדינה ובגלל מחלוקות פנימיות בין התנועות המרכיבות אותה ובתוכן. וכך, אם בעבר הצליחו סמוטריץ' וחבריו לסחוף אחריהם בעיקר קבוצות מה"פריפריה" והשוליים החרדיים, כמו אנשי חב"ד, הפעם הצטרפו אליהם גם מצביעים מהזרם המרכזי.