מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר, פרופ' גליה רהב, שהייתה גם זו שהביאה להקמת מחלקת הקורונה בבית החולים ומהרופאות הראשונות שפגשו את הקורונה בישראל, סבורה ש"סגר זה לא פתרון קסמים, כבר היינו שם".
בריאיון הבוקר (רביעי) לאולפן ynet הסבירה פרופ' רהב כי "אם לא עושים תוכנית לטווח ארוך, אין משמעות לסגר. אני חושבת שיותר חשוב לתכנן פעילות לטווח ארוך".
3 צפייה בגלריה
פרופ' גליה רהב
פרופ' גליה רהב
"סגר זה לא פתרון קסמים". פרופ' גליה רהב
לדבריה, "אי אפשר להתעלם ממצב הכלכלה, סוף סוף מתחילים לעשות דברים בחוץ ולא בחללים סגורים, וצריך כמובן להימנע מהתקהלויות. כן עושים חקירות אפידמיולוגיות אבל צריך גם שנדע איפה נדבקים, הדברים האלה הם הכרחיים. לעשות סגר כללי כשאין תוכנית ברורה למה שעושים אחר כך - אני לא חושבת שזה נכון".
כשאת אומרת שאין תכנית ברורה אני תופס את הראש. קודם כל אין ממונה, אשמח את דעתך על ברבש, ושנית איך יכול להיות שכל הגאונים האלה שמנהלים אותנו עדיין לא גיבשו תוכנית? "אני אומרת דבר והיפוכו. מצד אחד, באמת יש 20 אלף מנהלים, אז אין מנהל אחד. יש כל כך הרבה דעות, ובאמת אין תוכנית וזה ממש לא תקין. אין חקירות, אין תוכנית, הדבר שהכי מפריע לי זה שאין תוכנית לטווח ארוך. מדינות אחרות התמודדו יפה מאוד עם היציאה מהסגר, הייתה להן תוכנית יציאה ברורה. כאן לא. עכשיו מי מנהל? אני חושבת שהיה נחמד אם היה שילוב. כן צריך להיות גם איש רפואה מוביל ואיש לוגיסטיקה מוביל, אני חושבת שזה היה מצוין".
זה עניין של אגו? את מכירה את כולם מקרוב. "לא מאמינה, אני לא חושבת שיש אגו, אני לא רוצה להאמין שאגו מכתיב את הכל. אני בטוחה שגם מנכ"ל משרד הבריאות וגם שר הבריאות רוצים לראות את המספרים יורדים, ואני לא מאמינה שזה באמת רק אגו".
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות אדלשטיין בהערכת מצב עם בכירי משרדו, נוכח העליה בתחלואה
שר הבריאות אדלשטיין בהערכת מצב עם בכירי משרדו, נוכח העליה בתחלואה
"מי מנהל? יש 20 אלף מנהלים". בכירי משרד הבריאות
הקראתי כאן נתונים של בנט והוא אומר שיש התייצבות ואפילו ירידה. זה נכון שיש התייצבות? "אני לא רואה אותה בשטח, אנחנו רק רואים עלייה בבתי החולים".
גם בחולים שמצבם קשה? "בהחלט. בחולים המונשמים, אנחנו רואים עלייה בשטח".
לכן המגמה שלילית? "אני לא רואה מגמת חיובית. אבל אתה יודע, לוקחים מודלים, מתמטיקה, סטטיסטיקה".
פרופ' רהב מתחה גם ביקורת על ההחלטה לקצר את תקופת הבידוד, ואמרה כי יש צורך לבחון באופן שונה חולים שמאושפזים בבתי חולים וחולים או נשאים ששוהים במלוניות או בבתים. "אני לא הייתי לוקחת רק את מספר הימים וזהו. הייתי בודקת אם יש לו תסמינים או לא, בודקת מה כמות הווירוס בגוף. אם יש כמות וירוס גדולה, לא הייתי מוציאה מבידוד".

מלונות הקורונה מתמלאים: "מונע התפשטות"

בתוך כך ועל רקע העובדה שמספר ההדבקות הגבוה ביותר הוא בבית, יותר ויותר חולים מגיעים למלונות הקורונה. "אנשים באים לבידוד הזה ברצון", אמר מפקד מלון "גולד" בירושלים מטעם פיקוד העורף, רב-סרן (במיל') שרון אברג'יל, בריאיון לאולפן ynet.

במלון "גולד" 180 חדרים ושוהים בו כ-300 חולי קורונה, כאשר משך השהות הממוצע הוא בין 28 ל-30 יום.
"ברגע שמוציאים את החולים מהקהילה זה מונע התפשטות", הוסיף אברג'יל. "וזה נותן גם הרגשה טובה לחבר'ה שמגיעים לפה שהמדינה עוזרת להם ודואגת להם כדי להעביר את השהות שלהם בצורה הכי טובה".
3 צפייה בגלריה
פינוי חולי קורונה יהודים ממלון "גולד" בירושלים
פינוי חולי קורונה יהודים ממלון "גולד" בירושלים
מלון "גולד" בירושלים
(צילום: אלי מנדבלאום )
סגנית מפקד המלון, סגן (במיל') דפנה נוי, הוצאה לחל"ת בעקבות התפרצות הקורונה. "עבדתי עם תיירים אמריקנים, בני נוער שהגיעו לטיול בארץ", סיפרה בריאיון. "לצערי ברגע שהתחילו לסגור את השמיים שלחו אותם חזרה לארה"ב, ואחרי זה הגיע מכתב פיטורים כי ראינו שזה לא מתקדם ולא יגיעו תיירים בקרוב".
אז התעסוקה ממלאת לך את הזמן? "אני מאוד נהנית לעשות מילואים, אז כן. גם התנדבתי וגם קראו לי, שמחתי להגיע, אבל זה התחיל בסוג של התנדבות".