המאבק בקורונה: שר האנרגיה ד״ר יובל שטייניץ קרא הבוקר (יום ב') "ללכת לסגר של עשרה ימים עכשיו". בריאיון לאולפן ynet אמר שטייניץ כי "עדיף טיפול מיידי של זבנג וגמרנו ולגמור את המצב הזה". הוא הבהיר כי הוא מתכוון ל"סגר נושם" כאשר ניתן יהיה לצאת לעבודה. ״מוטב מוקדם מאשר מאוחר״.
עוד אמר כי "הנתק האווירי מהעולם מסוכן כלכלית. תוך שבועיים אנחנו מורידים את ההידבקות לכמה עשרות ונוכל לחדש את הקשר האווירי לעולם שחיוני לכלכלת ישראל. לפעמים עדיף להקשות על עצמנו שבועיים, כדי להקל על עצמנו בשנה הקרובה".
1 צפייה בגלריה
פיילוט חזרה לשגרה בנתב"ג
פיילוט חזרה לשגרה בנתב"ג
״הנתק האווירי מהעולם מסוכן כלכלית״. נתב״ג, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
לדבריו, "דווקא כמי שהיה שר האוצר, אחד הדברים שמדאיגים אותי זה חרם הטיסות על ישראל. אנחנו כלכלה בת תשעה מיליון נפש. נתק של יותר מחודשיים-שלושה מאירופה ורוב העולם יפגע בסוף במנגנונים הבסיסיים של התעשייה והכלכלה״.


הוא התריע מפני המשך המצב הקיים: "הציבור רואה את מספרי הנדבקים ומפחד לצרוך, חייבים להוריד את התחלואה כדי לשפר את הכלכלה".

השר שטייניץ הודה בטעות שנעשתה כאשר ההגבלות הוסרו בבת אחת: "אנחנו כבר מבינים שפתחנו מהר מדי, איפשרנו התקהלויות".
הוא הוסיף: ״קודם עלינו להוריד את ההדבקות מ-1,500 לאזור כמה עשרות ביום. הפעם נלמד לקח ונוכל לשחרר לא רק את הכלכלה, אלא גם את הקשר האווירי עם העולם״.
-מה שאתה אומר נשמע די הגיוני. אז למה רוב הממשלה - כולל נתניהו - לא מחזיקה בדעה הזאת?
״אני מחזיק בדעה הזו כמה שבועות. ראשית, ראש הממשלה אמר בעצמו שעושים מאמץ אחרון כדי להימנע מסגר כללי, אז כולם מבינים שפתחנו חלק מהדברים מהר מדי, שהמשמעת והאכיפה גם לא היו במיטבן, שכן אפשרנו התקהלויות המוניות בחתונות, בהפגנות ובמועדונים״.
-נתניהו טעה בזה?
״נתניהו הודה שפתחנו חלק מהדברים מוקדם מדי, וכל הכבוד לו שהוא בא - אחרי התמודדות מאוד מוצלחת בגל הראשון - ואמר בפתיחה שנעשו כמה טעויות, ונתקן אותן. זו מנהיגות ואומץ להגיד את זה עכשיו. זו גישתי ואני אומר שעדיף עכשיו מאשר לגרור את זה במשך חודשים״.

מנהל בית החולים איכילוב, פרופ' רוני גמזו, ענה לשטייניץ בריאיון לאולפן ynet: "אין סיבה להיכנס לחרדות. אנחנו בשיעור התמותה הנמוך בעולם ואין צורך לאבד עשתונות. לא צריך סגר". הוא הוסיף כי "סגר הוא פטיש, תותח עם הרבה מאוד גלי הדף. את הפטיש הזה, לפי התורה האפידמיולוגית, נותנים פעם אחת". עוד אמר: "קודם צריך לעשות הכל, ולא עשינו הכל".

גרוטו: ״נערכים לעצור את שרשראות ההדבקה״

במקביל, אמר הבוקר דברים דומים לאלה של שטייניץ, המשנה למנכ״ל משרד הבריאות, פרופ׳ איתמר גרוטו, בדיון בוועדה לביקורת המדינה שעסקה במצוקת המעבדות הרפואיות. פרופ׳ גרוטו הדגיש: "חשוב לנו להיערך לאפשרות שנגיע ל-100 או 200 חולים ביום, ואז נוכל לעצור את שרשראות ההדבקה״. לדעתו, ״בהחלט נוכל לעמוד בזה".
פרופ׳ גרוטו הוסיף כי ״אחת הבעיות המרכזית היא נושא הריאגנטים (חומרים המשתתפים בתגובות כימיות - א.י). יש מצוקה של החומרים הללו בכל העולם וזה מגביל את המעבדות. אנחנו פועלים בתוך יכולת ייצור מקומית״. עם זאת, הוא הדגיש: ״יש לנו ריאגנטים למשך חודש נוסף לפחות. זה מספיק ל-50 אלף בדיקות ואנו נערכים לחורף״. לדברי פרופ׳ גרוטו, ממוצע ההמתנה לתוצאת בדיקה עומד היום על 36 שעות.
בדיון נכחה גם אסתר אדמון, יו״ר הסתדרות עובדי המעבדות. היא הלינה על כך ש״כל המעבדות בקריסה. אנחנו לא נגיע לחורף. החבר׳ה הצעירים לא רוצים לעבוד. יש עומסים, אין תקנים ואין גיוס של עובדים צעירים״.
ראש אגף מבצעים בצה״ל, אלוף אהרון חליוה, לשעבר מפקד מרכז השליטה בתל השומר, מתח ביקורת מרומזת על משרד האוצר - ואמר כי רק אחרי שנשלחו הודעות האיכון והמוקד שלו הוצף - נעשתה פנייה לצה"ל לסיוע בעניין: "המערכת קרסה וקיבלנו טלפון לבוא לסייע במוקד כזה. צה"ל נעתר לפנייה והוקם מרכז כזה מהר מאוד; מיום רביעי האחרון המרכז הזה טייב את העומס שהגיע לכ-30 אלף שיחות ביום״.
אלוף חליוה טען כי "בנקודת הזמן הזו חייבים לחזור וללכת ולהיערך בצורה מעט שונה. אנחנו לא עומדים בסטנדרט הזמנים של לקטוע את שרשרת ההדבקה תוך 36 שעות. אפשר היה לקטוע את שרשראות ההדבקה בזמנים הרבה יותר טובים".