6 צפייה בגלריה
צילומי הרחפן מהר מירון
צילומי הרחפן מהר מירון
המתחם במירון מהרחפן. ליקויים רבים, אבל דבר לא נעשה
(צילום: רויטרס )
האסון בהילולה בהר מירון, שהתרחש לפני שבוע, אירע באתר מלא כאוס בתחום הבנייה והתשתיות. כך קובע דו"ח מיוחד שחובר על-ידי הרשות לאכיפה במקרקעין, יחידה של משרד האוצר, לקראת ההילולה. בדו"ח תוארה מציאות של "מערב פרוע" במקום, ואף שהוא הועבר בשל ממצאיו הקשים לכמה גורמים - דבר לא נעשה בנושא. בין הליקויים החמורים שמתאר הדו"ח נמנות טריבונות בעייתיות, וכן מבנים בלתי-חוקיים, מנהרות ודרכים ללא היתר.
הרשות לאכיפה במקרקעין היא יחידת סמך במשרד האוצר. היא כפופה לשר האוצר ופועלת כיחידה עצמאית. המטרה של פקחיה היא להיאבק בעבירות תכנון ובנייה ולפקח על הוועדות המקומיות שעוסקות בתחום.
6 צפייה בגלריה
סימון מבנים ותוספות ללא היתר אישור שאותרו מינואר 2021
סימון מבנים ותוספות ללא היתר אישור שאותרו מינואר 2021
(מתוך הדו"ח של הרשות לאכיפה במקרקעין מחוז צפון)


הדו"ח בן 16 העמודים מציג כאמור את הכאוס ששורר בתחום הבנייה והתשתיות במירון. הוא הוכן לבקשת מנהל הרשות בעניין מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי. מחברי הדו"ח בדקו את שטח המתחם ואת סביבתו, וגם ביקרו בוועדה המקומית לתכנון ובנייה מרום הגליל ברבעון הראשון של השנה. הממצאים שנחשפו, היו חמורים מאוד. "בל"ג בעומר מתקיימת הילולת הרשב"י ומגיעים למקום מאות אלפי מבקרים בעת ובעונה אחת. מתחם הקבר כולל מבנה מרכזי כאשר סביבו ובצמוד לו נבנו לאורך השנים, על ידי גופים שונים, מבנים ותוספות לשימושים מגוונים בניגוד להוראות תוכנית וללא היתר", נכתב בדו"ח.
אנשי הרשות לא הסתפקו בסיור רגלי באתר והשתמשו ברחפן שצילם את המבנים בו. בתמונה שצורפה לדו"ח סומנו לפחות תשעה מבנים ומתחמי ענק ללא היתר. מדובר בין היתר בתוספת בנייה על גג המבנה המרכזי בפינה הדרום-מערבית ושתי תוספות בנייה בו בחלק הדרום-מזרחי. כמו כן נרשמה התייחסות לבעייתיות במרפסת הכוהנים וחדרי תפילה ועל "מבנה" שמורכב מחמש מכולות וקירוי.
6 צפייה בגלריה
התרשים של אזור הקבר מתוך הדו"ח של הרשות לאכיפה במקרקעין
התרשים של אזור הקבר מתוך הדו"ח של הרשות לאכיפה במקרקעין
קומה תת-קרקעית. מתוך הדו"ח
(מתוך הדו"ח של הרשות לאכיפה במקרקעין מחוז צפון)
"בשנים האחרונות נבנו טרסות עצומות לקהל המבקרים מכוח היתר זמני שניתן", הוסיפו המחברים. "טרסות אלו לא פורקו ונשארו קבועות במקום עד היום ללא היתר כדין".
על פי הדו"ח, צעדי אכיפה במקום בוצעו בין השנים 2000 עד 2004. מדובר בין היתר בפינוי של קרוואנים ומכולות בסביבת הקבר על ידי הרשות המקומית. בדו"ח צוין: "במהלך השנים הוועדה המקומית הדביקה צווי הריסה מנהליים, שלא בוצעו, על דוכני המכירות שמוקמו לצידי דרך הגישה לבניין הקבר. כמו כן הוצאו צווים מכוח חוק רישוי עסקים כנגד הסוחרים. ב-2005 הוצבו על ידי המועצה הדתית מרום הגליל ארבעה מבנים מסחריים מעץ ללא היתר בנייה".
בדו"ח תואר גם כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לא הגישה כתבי אישום בגין חריגות הבנייה. במקרה האחרון שהתגלה לא היה כלל זמן לפעול: ב-21 בינואר אותרה קומה תת-קרקעית שהוקמה ללא היתר.
6 צפייה בגלריה
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אסון בהילולת הר מירון
אסון בהילולת הר מירון
(צילום: רויטרס)
בשורת ההמלצות כתבו מחברי הדוח: "מומלץ להתמקד בשלב הראשון בהיבט הבטיחותי של הקומה התת-קרקעית. נדרש כוח כיבוי אש, דוח קונסטרוקטור ודוח חשמלאי מוסמך לגבי כל הבנייה בקומה זו".
מוקדם יותר השבוע נחשף ב-ynet דו"ח מפורט של שירותי הכבאות, ובו תוארו דרישות למתחם ההדלקה של חסידות תולדות אהרן. בין היתר נכתב כי נדרשו "שתי דרכי מוצא לפחות, נפרדות ומרוחקות זו מזו", ובמקרה שבמקום יותר מ-9,000 בני אדם - "ארבע דרכי מילוט". בסופו של דבר נדחקו כל משתתפי ההדלקה ביציאה אחת, דבר שהוליד את האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה.
אמש הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי החליט שהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) והמשטרה יחקרו את האסון במירון יחד - וגם לחוד. היועמ"ש גיבש "חקירת ענק" לאסון. ההערכה היא שהיועמ"ש המתין כמה ימים כדי לראות אם הממשלה ממנה ועדת חקירה בעצמה, ואולם בשל החשש לשיבוש מהלכי חקירה, תיאום עדויות וחומרת האסון הוא החליט להתחיל בחקירה רחבה. "שני צוותי החקירה יעבדו באופן משותף ומתואם לצורך חקירת האירוע, תוך הקפדה על גדרות וסייגים לעבודה המשתפת, במספר היבטים, על מנת לשמור על עצמאות החקירה של כל גוף, ויכולתו להגיע לבירור האמת בצורה מיטבית", מסר היועמ"ש.